×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه, ۵ تیر , ۱۴۰۱
همسایه آزار دست و پا بریده وارد محشر می‌شود

زمان مطالعه: ۴ دقیقه

آیت الله توکل: همسایه آزار دست و پا بریده وارد محشر می‌شود عترتنا

به گزارش عترتنا؛ آیت‌الله سید رحیم توکل از اساتید برجسته اخلاق شهر مقدس قم  شامگاه چهارشنبه دوازدهم آبان ماه در جلسه هفتگی درس اخلاق خود که در هیئت فاطمیه برگزار شد، در ادامه شرح حدیث پیامبراکرم(ص) در پاسخ به سؤال معاذ بن جبل درباره آیه‌ی هجدهم سوره‌ی مبارکه‌ی نبأ گفت: در ادامه این روایت پیامبر(ص) فرمودند که در روز قیامت افرادی هستند که به صحنه محشر می‌آیند اما دست و پایشان قطع شده است. این افراد این‌جور وارد صحنه محشر می‌شوند! حالا آن که پا ندارد باید او را بیاورند و مسلم است که ملائکه با اینها با ذلت برخورد می‌کنند.

افرادی که با دست و پای بریده وارد محشر می شوند!

این استاد اخلاق افزود: اینها افرادی هستند که همسایه‌ها را اذیت می‌کردند و همسایه آزاری داشتند. و این‌قدر این عمل منفور است که افرادی که اهل این کار هستند بدانند که این‌گونه وارد صحنه محشر می‌شوند.

آیت‌الله توکل با اشاره به اینکه خانه محل آسایش و امنیت و آرامش انسان است، اظهار کرد: چهار چیز است که کمرشکن است که اگر انسان این چهار چیز را داشته باشد، هرکدام کمر انسان را می‌شکند که یکی از این چهار چیز همسایه بد است. اگر همسایه بد باشد، انسان از دست او آسایش ندارد و منزل که محل اسکان و آرامش است، دیگر محل آسایش نیست. و حالا یک همسایه بد در کنار منزل انسان است و تا وقتی این همسایه هست، مشکل‌ساز است و از نظر جانی، مالی، روحی، فکری و… در امان نیست.

تشبیه همسایه به مانند بیماری و درد ناعلاج و همیشگی

عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: تشبیه این همسایه بد مانند دردی است که درمان ندارد و در تن انسان ماندگار است. بیماری بر تن انسان دو جور است. یک بار انسان بیمار می‌شود و با استعمال دارو خوب می‌شود و این بیماری در تن انسان نمی‌ماند و خلاصه درمان می‌شود. اما بعضی بیماری‌ها در بدن انسان ماندگار است و از این بیماری خلاصی ندارد و چنین کسانی درمانشان این است که باید دست به آسمان بلند کنند و از خدا کمک بخواهند که اگر اطبا عاجز هستند، اما خدا قادر است تا این بیماری از جانشان کنار برود اما این بیماری ماندگار خیلی سخت است.

وی ادامه داد: یکی از علامت ایمان این است که همسایه باید از شما در امان باشد و نباید همسایه را با فکر و رفتار آزار داد. و در یک کلام آنچه همسایه از این امر اذیت می‌شود، اگر دین دارید نباید همسایه اذیت شود. فردی رفت جایی منزلی بخرد، اما قیمت خیلی بالا گفتند و اعتراض کرد و گفتند: اینجا همسایه‌ای هست که همه از او در آرامش هستند. گاهی همسایه باعث بالا رفتن قیمت خانه و گاهی باعث ارزان شدن خانه می‌شود.

آیت‌الله توکل با بیان اینکه واقعاً همسایه باید از رفتار و کردار و اعمال ما در امان باشد، گفت: به هر حال به همسایه محتاج می‌شوید، بالاخره همسایه است باید با هم باشید و همسایه باید متدین و دین‌دار باشد. در یک کلام ساده باید همسایه‌ها از دست ما در امنیت کامل باشند و بداند به هر وضعی بیاید بیرون از ما خطری ندارند و این شرط مسلمانی ما نسبت به همسایگان است.

دین‌داری فقط نماز و قرآن خواندن نیست!

این استاد حوزوی افزود: دین‌داری فقط به مسجد رفتن و دعا و نماز و قرآن خواندن نیست! و الا عمر سعد و شمر هم نماز می‌خواند! باید دین‌دار باشید. باید دید خدا از ما چه خواسته است و ما باید چکار کنیم که یک مسلمان واقعی باشیم. همانطور که مسجد حریم دارد، همسایه هم حریم دارد. امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) در این باره فرمودند: «حَرِیمُ المَسجدِ أربعونَ ذِراعا، و الجِوارُ أربعونَ دارا مِن أربعهِ جَوانِبِها؛ حریم مسجد چهل ذراع است و تا چهل خانه از چهار طرف منزل همسایه به شمار می‌آیند.»

وی ادامه داد: اگر در خانه همسایه پول باشد، یا در خانه‌اش باز باشد یا باز نباشد، باید این همسایه یقین داشته باشد که همسایه‌اش به مال و خانه و ناموسش نظر سویی ندارد چه در باز باشد چه در بسته باشد و این علامت مسلمانی است.

اسلام ظاهری و اسلام باطنی

آیت‌الله توکل با بیان اینکه اسلام دو نوع ظاهری و باطنی است، اظهار کرد: یک بار اسلام ظاهری که به شهادتین منوط است، که اگر زبان شهادتین بگوید همین شهادت زبانی حکم مسلمانی دارد و فرد مسلمان است و به این اقرار مسلمان شده است، اما این مسلمان ظاهری است با این شهادتین جان و خونش در امان است و از نظر مسائل شرعی بلامانع شده است.

وی ادامه داد: اما مسلمان واقعی کسی است که آنچه خداوند از امور واجبات، واجب و محرمات، حرام کرده او در برابر فرمان حق‌تعالی تسلیم است و به واجبات عامل و از محرمات تارک است. و این دیگر به زبان ربطی ندارد، در اسلام ظاهری ملاک جاری شدن به زبان است اما در اسلام واقعی فقط عملکرد را نگاه می‌کنند.
این استاد اخلاق افزود: اگر کسی بر همه واجبات عامل و محرمات تارک و در مقابل خدا تسلیم محض است این تازه مسلمان واقعی است و مردم از دست و زبانش در امان هستند ولی تازه وارد مرحله بعد که مرحله ایمان است، می‌شود. لذا خیلی‌ها مسلمان هستند اما مؤمنین نیستند!

آیت‌الله توکل در پایان به اثر اعمال بد حتی مختصر اشاره و گفت: اگر فردی کسی را اذیت کند، حتی یک کلمه و یک حرف و یا نصف کلمه، به همین نصف کلمه آن فرد اذیت شده است، اما روز قیامت او را می‌آورند و از رحمت خدا مأیوس می‌شود. هر چند بعضی آن‌قدر از اسلام و دین فاصله گرفتند گه اصلاً این حرف‌ها در آن‌ها تأثیر ندارد و راحت دیگران را همه‌جوره اذیت می‌کنند!

جهنم ملکوت اعمال منفی انسان در دنیا

وی اظهار کرد: جهنم و آتش ملکوت اعمال منفی خود ما است وگرنه خدا کسی را جهنمی نمی‌کند. انسان در درون قبر است و یک مار او را می‌گزد و می‌گوید این مار چه بود که جانم را به آتش کشاند؟ ندا می‌آید و می‌گویند: زبان خودت بوده که در ملکوت به شکل مار شده است. یادت می‌آید با زبانت در دنیا آتش به جان مردم زدی؟! حالا آنچه با مردم کردی به خودت بر می‌گردد و دنیا زبانت مار گزنده بود والان این‌گونه در قبر همان زبانت ظهور ملکوتی پیدا کرده است. در یک کلام مسلمان و مؤمن باشید و از خدا بترسید، هر چند خدا ترس ندارد اما از اعمال گندتان بترسید.

*اختصاصی عترتنا

پایان پیام/.

شبکه های اجتماعی عترتنا: کانال تلگرام  / کانال ایتا  / کانال سروش  / پیچ اینستاگرام

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.