×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۱۵ بهمن , ۱۴۰۱

زمان مطالعه: ۴ دقیقه

حکمت علم توام با ایمان و اعطایی از سوی خدا استبه گزارش خبرنگار عترتنا؛ مهدی توکلی واعظ و سخنران دینی شامگاه شنبه ۲۱ آبان ماه طی سخنانی در هیئت مهجه الرسول(ص) محله امین‌حضور تهران درباره فرق حکمت با علم گفت: حکمت را خدا به هر کس بخواهد می‌دهد و خداوند به جناب لقمان حکمت عطا نمود که خداوند در قرآن آیه ۱۲ سوره لقمان می‌فرماید: «وَلَقَدْ آتَیْنَا لُقْمَانَ الْحِکْمَهَ…»، و به راستی ما به لقمان حکمت عطا کردیم.

وی ادامه داد: همچنین خداوند در آیه ۲۶۹ سوره بقره می‌فرماید: «یُؤْتِی الْحِکْمَهَ مَنْ یَشَاءُ ۚ وَمَنْ یُؤْتَ الْحِکْمَهَ فَقَدْ أُوتِیَ خَیْرًا کَثِیرًا ۗ»، خدا فیض حکمت را به هر که خواهد عطا کند، و هر که را به حکمت و دانش رسانند در باره او مرحمت و عنایت بسیار کرده‌اند. بنابراین اگر خداوند به کسی حکمت عطا کند به او خیر فراوان داده است.

خیر فراوان در حکمت

این واعظ دینی با اشاره به خیر فراوان در حکمت، اظهار کرد: خداوند دنیا را قلیل می‌داند اما حکمت را کثیر می‌داند. بعضی‌ها برای چند متر زمین و حتی یک چلو کباب خدا را هم زیر پا می‌گذارند، در صورتی که متاع دنیا قلیل است ولی دنیا در نظر اهل گناه بزرگ است که به خاطر متاع دنیا خدا را هم می‌فروشند!

وی افزود: چه آن‌هایی که زیر خاک رفتند و چه آن‌هایی که در آینده زیر خاک خواهند رفت همه متاع دنیا را گذاشتند و دست خالی رفتند و متاع دنیا هیچ سودی برای آخرت آن‌ها نداشت و حتی قارون هم نتوانست از آن سود ببرد. پس فریب دنیا را نخورید و خدا را به خاطر دنیا نفروشید!

فرق حکمت با علم چیست؟

توکلی با اشاره به فرق حکمت با علم گفت: خدا در قرآن دنیا را قلیل آورده و حکمت را کثیر آورده است و شکی نیست که حکمت از مقوله علم و نوعی آگاهی و شناخت و ادرات است اما فرقی با علم دارد و آن اینکه علم اکتسابی است و انسان می‌تواند دنبال علمی برود و آن را یاد بگیرد و همه علوم اینگونه هستند و موهبتی و اعطایی نیست اما حکمت اینطور نیست خدا به هر کس بخواهد آن را می‌دهد.

وی خاطر نشان کرد: خداوند در قرآن می‌فرماید ما به لقمان حکمت دادیم اما اگر کسی برود پای درس لقمان بنشیند و شاگردی علمی کند و علم آموزی نماید و هر چه لقمان می‌گوید او حفظ کند، این فرد حکیم نمی‌شود، با اینکه علم لقمان را هم کسب کرده اما حکیم نیست.

حکمت علم توام با ایمان

این واعظ دینی با بیان اینکه حکمت علم توام با ایمان است و آن را خداوند به هر کس بخواهد عطا می‌کند. گفت: دقت کنید، بسم الله الرحمن الرحیم اسم اعظم خداوند است و از سیاهی چشم به سپیدی چشم در اعظم بودن نزدیکتر است و اگر می‌خواهید به ثواب اسم اعظم برسید این اسم را زیاد بگویید که همه خلقت در بسم الله الرحمن الرحیم است که ۱۱۴ بار در قرآن آمده است.

وی ادامه داد: اما در روایات داریم که اگر کسی بسم الله الرحمن الرحیم بگوید می‌تواند از روی آب رد شود و ما از نظر علمی این را می‌دانیم و از خواص آن نیز با خبر هستیم، اما از روی آب با این اسم رد نمی‌شویم! چون علمی این روایت و خواص آن را قبول کردیم و چون علمی است چنین اعتقادی هم در ما نیست که با خواندن آن از روی آب رد شویم! اما کسی که حکمت دارد آن را می‌خواند و از روی آب هم رد می‌شود.

وی تاکید کرد: برای همین علم در معرفت الله دردی را دوا نمی‌کند و انسان ساز نیست، ممکن است از نظر علمی بتوان مثلا موشک ساخت اما آدم نمی‌سازد! اینجا حکمت لازم است.

وی افزود: خیلی از مباحث عرفانی اهل عرفان و سلوک را در دانشگاه و رشته‌های عرفانی هم تدریس می‌کنند و حتی آن دانشجوی عرفان حجاب درستی هم ندارد اما حافظه و ذهن خوبی داشته و رتبه بالایی آورده و این رشته را انتخاب کرده و عرفان خواندن این فرد از نظر علمی است و هزاران مرتبه با اهل عرفان و سلوک فرق دارد. پس با علم نمی‌توان عارف شد.

رابطه ایمان با عمل صالح

توکلی به رابطه ایمان با عمل صالح اشاره و بیان کرد: خداوند هر جا از ایمان سخن گفته بعد از آن عمل صالح را هم آورده است، به این معنا که اگر ایمان با عمل صالح همراه نباشد هیچ فایده‌ای ندارد. حالا ممکن است ما چیزهای علمی خوبی داشته باشیم و خیال کنیم ایمان داریم اما این ایمان نیست. بنابراین حکمت موهبتی است که خدا به هر کس خواسته عطا کرده است.

حکمت از نظر امیرالمؤمنین (علیه السلام)
برای اجابت دعا به اندازه نیاز سمت خدا بروید

توکلی با اشاره به روایتی از امیرالمؤمنین (ع) درباره منظور از حکمت، اظهار کرد: از امیرالمؤمنین (ع) درباره حکمت پرسیدند که حکمت چیست؟ که حضرت فرمودند: حکیم کسی است که به اندازه‌ای که به خدا نیاز دارد خدا را عبادت می‌کند.

وی ادامه داد: مثلا ماه محرم و صفر تمام شده است اما طرف باز هم دنبال هیئت است و می‌گوید من محتاج روضه و گریه بر امام حسین (ع) هستم! حالا هر چقدر به خدا احتیاج دارید به همان اندازه هم باید در خانه خدا بروید تا جواب بگیرید. فرزند آیت الله بهجت نقل نموده که ایشان روزی سه بار به زیارت حضرت معصومه (س) می‌رفتند. اما ما قم هم برویم اینقدر به زیارت حضرت در طول هفته نمی‌رویم و اگر هم برویم سریع می‌خواهیم برگردیم!

وی افزود: اما یکی بچه‌اش را دکتر جواب کرده و او وقت و بی‌وقت و طولانی مدت به حرم می‌رود و ناله و گریه هم می‌کند و می‌گوید من گرفتارم و گره به کارم افتاده و اظهار نیاز می‌کند. اما ما زیارت هم برویم زیارت را هم درک نمی‌کنیم که کجا رفته ایم!

وی بیان کرد: وقتی می‌بینید یکی دارد از درد زجه می‌زند یا ناله می‌کند که بچه‌اش سرطان گرفته است ما هم وقتی این صحنه را میبینیم باید ناله کنیم و زجه بزنیم، چون این بیماری و سرطان ممکن است سراغ ما هم بیاید پس همین الان ما هم ناله کنیم و توبه که سراغ ما نیاید.

اگر تحمل جهنم را دارید گناه کنید!

توکلی در پایان گفت: یک معنای دیگر حکمت این است که هر مقدار که می‌توانید آتش جهنم را تحمل کنید به همان مقدار معصیت و گناه کنید! اگر حکیمانه به گناه نگاه کنید کسی گناه نمی‌کند. ما حتی دعای کمیل هم می‌خوانیم اما به مضامین آن دقت نداریم و همینطور طوطی‌وار آن را می‌خوانیم و رد می‌شویم، در صورتی که بزرگان ما با سطر سطر آن ناله‌ها می‌زنند.

*اختصاصی عترتنا

پایان پیام/.

شبکه های اجتماعی عترتنا: کانال تلگرام  / کانال ایتا  / کانال سروش  / پیچ اینستاگرام

منبع خبر : اختصاصی عترتنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.