زمان مطالعه: ۴ دقیقه
به گزارش خبرنگار عترتنا؛حجت الاسلام والمسلمین «حسین واثقی» رئیس هیئت مدیره موسسه تحقیقاتی پویندگان انوار توحید قم شامگاه پنجشنبه ۱۸ اسفندماه در ادامه سلسله نشستهای علمی این موسسه که این جلسه با موضوع طلب حقیقی منجی؛ کلیدیترین راهکار مقابله با فتنههای آخرالزمان برگزار شد به تبیین فرق ظهور انفسی با ظهور آفاقی حضرت پرداخت که در ادامه گزیده این جلسه را میخوانید.
ظهور امام زمان (عج) و تشکیل دولت مهدوی آرزوی همه مستضعفین جهان و مومنین و فلسفه بعثت همه انبیا است و مدار آفرینش هم بر همین موضوع چرخیده است. دغددغهای که در دلها به ویژه حضرت آیت الله کمیلی خراسانی تولیت محترم موسسه دارند این است که باید برای رسیدن به تعالی اخلاقی و معنوی و ایجاد بسترهای تحقق دولت مهدوی قدم برداریم.
غربت امام زمان (عج) در نزد یاران خود
یکی از وجوه غربت حضرت این است که حضرت در بین یاران خودشان هم غریب هستند! تا جایی که حضرت فرمودند: «شیعیان ما به اندازه آب خوردنی، ما را نمیخواهند، اگر بخواهند دعا میکنند و فرج ما میرسد».
موضوع فعالیت موسسه اخلاق و عرفان است اما پرداختن به این مقوله از جهت است که معرفتشناسی و رشد عرفانی برای درک حضور حضرت کسب کنیم و حق معرفت از جهت تشرف به مقام ناحیه مقدسه و درک عظمت آن وجود عالی را به دست بیاوریم.
در موضوع آخرالزمان عمده نگاهی که به بحث آخرالزمان است و در بیانات معصومین نیز اشارات مختلفی شده است که اگر گذرا به این مقوله نگاه کنیم وضعیتی که فعلا در جامعه خودمان با آن دچار هستیم را میتوان همان نگاه آقا امیرالمؤمنین (ع) در حکمت ۳۶۹ نهج البلاغه دانست که حضرت فرمودند: روزگاری بر مردم خواهد آمد که از قرآن جز نشانی و از اسلام جز نامی نباشد و مسجدها آباد ولی مسجدیها بدترین مردم زمین هستند که کانون هر فتنه و هر خطاکاری هستند، که اکنون در جهان اسلام شاهد نمونههایی از مسجد ضرار هستیم.
دیدار و رویت ظاهری یا باطنی حضرت؟!
مفهوم دیگری که باید خیلی روی آن تاکید کنیم موضوع دیدار حضرت است که به دو نوع دیدار باطنی و دیدار ظاهری تقسیم میشود. اوایل که با جمعی از طلاب به محضر آیت الله کمیلی خراسانی رسیدیم، ایشان سوالی از ما فرمودند که شما در رابطه با امام زمان (عج) بیشتر به دنبال رویت ظاهری هستید یا باطنی و معرفتی؟! این سوالی بود که ایشان از ما پرسیدند و در ادامه فرمودند به نظر کدام بهتر است؟
ما هم عرض کردیم رویت باطنی و معرفتی حضرت مهمتر است. ایشان گفتند این درست است و در ادامه گفتند خیلیها مسجد مقدس جمکران و مسجد سهله میروند و چله میگیرند و ریاضت میکشند که محضر حضرت برسند اما حضرت فرمود شما به انصاف زندگی کنید که خود ما به دیدار شما میآییم! پس اگر زندگی ما زندگی مهدوی باشد خود حضرت به دیدار ما میآید و نیاز به ریاضت و چله گرفتن نیست.
مظور از ظهور آفاقی و انفسی حضرت
آن چیزی که ما به او امام غائب میگوییم و در مقابل آن ظهور حضرت را طلب میکنیم، این در مطلب موضوع ظهور آفاقی است. در اصل ما غائب هستیم و ظرفیت در ما وجود ندارد که نمیتوانیم به محضر امام حی و حاضر خودمان شرفیاب شویم، اما ظهور آفاقی دست ما نیست و علاوه بر اینکه شرایط حتمی ظهور باید کامل محقق شود، دلها هم باید آماده شود.
مفهوم ظهور انفسی به این اشاره دارد که ما در طلب حقیقی منجی و زندگی منتظرانه باشیم که علاوه بر اینکه شما به عنوان یک مومن هستید، یک فرهنگ انتظار هم در محور زندگی دارید که باب همه خیرات را امام زمان (عج) است. لذا در فرآیند خودتان و باطن خودتان امام زمان (عج) را در باطن خود دنبال میکنید.
یا صاحب الزمان گفتن عارف سفر کرده مرحوم سید هاشم حداد
آیت الله کمیلی درباره استاد بزرگوارشان آیت حق مرحوم حاج آقا سید هاشم حداد نقل نمودهاند که ایشان در هر قیام و قعودی میفرمودند: یا صاحب الزمان و این یا صاحب الزمان گفتن ایشان از یک حضور نزدیک حکایت میکرد که امام زمان (عج) در تمام حالات و زندگی این مرد خدا حضور داشت. این مطلب اشاره به بحث ظهور انفسی دارد اما در ظهور آفاقی این را نداریم ولی در ظهور انفسی این حالت برای شخص اتفاق میافتد.
تقسیمبندی مردم به دو دسته جاهل و عارف به امام زمان (عج)
در حدیث مشهوری پیامبر (ص) فرمودند: «مَن ماتَ وَ هُوَ لا یَعرفُ إمامَهُ ماتَ مِیتهً جاهلیّهً» هر که بمیرد و امام زمان خود را نشناخته باشد به مرگ جاهلی مرده است. پس اگر جاهل نباشیم باید عارف باشیم و در کل ما یا جاهل یا عارف به امام زمان (عج) هستیم.
از جمله مقولات شناخت امام زمان (عج) این است که ظهور حضرت را در باطن خود محقق کنیم که یکی از راهکارهای آن گفتگوی روزانه با حضرت است و همچنین دعا و صدقه دادن و انجام کارهای خیر به نیت حضرت میباشد.
در موضوع طلب منجی هم باید در سطح جهانی و هم در سطح جامعه اسلامی کار کنیم، که البته در هر جا با موضوع خودش باید باشد که این زمینه ساز ظهور آفاقی حضرت میشود، اما در عین حال که دنبال ظهور آفاقی حضرت هستیم باید از ظهور انفسی هم غافل نباشیم که اگر ظهور انفسی تحقق پیدا کند آن ظهور آفاقی هم محقق میشود، حتی آن ۳۱۳ نفر یاران و فرماندهان خاص حضرت نیز قبل از آن به ظهور انفسی رسیدهاند و ما نیز باید به این مرحله برسیم.
به کوشش: امیرمحسن سلطان احمدی
*اختصاصی عترتنا
پایان پیام/.
شبکه های اجتماعی عترتنا: کانال تلگرام / کانال ایتا / کانال سروش / پیچ اینستاگرام / آپارات
منبع خبر : اختصاصی عترتنا
https://etratona.ir/?p=31578