زمان مطالعه: 3 دقیقه
به گزارش خبرنگار عترتنا؛ حجتالاسلاموالمسلمین «حسین تهرانی» از اساتید حوزه علمیه تهران، شامگاه چهارشنبه ۲۲ آذرماه در جلسه هفتگی درس اخلاق خود که در مدرسه نور تهران برگزار شد، در ادامه مبحث حسادت درباره حسد به خاطر موقعیت و مقام معنوی، گفت: گاهی حسد از روی معیار مادی به خاطر موقعیت و منصب معنوی است و حسود چون وضعت مالی خوبی دارد فکر میکند از بقیه برتر است و اینجاست که حتی به موقعیت و منصب معنوی محسود حسادت میکند و وقتی قرآن بر کسی نازل میشود و حسود خود را از نظر مالی از او بالاتر میبیند اینجا به او حسادت میکند، در صورتی که مقام نبوت و فضائل معنوی به خاطر قدرت مالی نیست.
حسادت به مقام و منصب معنوی
فرزند ارشد و وصی مرحوم آیتالله حاجآقا مجتبی تهرانی اظهار کرد: حتی وقتی اولین نبی خدا از سوی خدا بهعنوان جانشین و خلیفه الله منصوب شد و خداوند دستور سجده به او را صادر نمود اولین جرقه حسد به مقام معنوی صورت گرفت و ابلیس حسادت کرد و گفت من از آتش هستم و او از خاک پس من از او برت هستم و باید این مقام و منصب به من برسد!
وی ادامه داد: حتی هابیل و قابیل هم همینطور بود؛ قابیل گفت من بزرگتر هستم پس باید مقام برای من باشد. اینجا حسد برای مقام و منصب پیش آمد، جایی که مقام و منصب الهی است برخی با دیدگاه مادی فکر میکردند این مقام باید به آنها برسد و ریشه حسادت شکل گرفت و منشأ حسد برای مقام و منصب الهی از کبر است.
این استاد حوزوی با اشاره به نامه ۲۸ نهجالبلاغه، بیان کرد: امیرالمؤمنین علیهالسلام در جواب نامه معاویه نوشتند: تو فکر کردی من نسبت به خلفا حسادت میورزم و طغیان کردم؟! پس اگر اینطور باشد تو جنایتی مرتکب نشدی در صورتی که اینطور نیست من هیچگاه حسادت نورزیدم که خودم را از آنها بزرگتر ببینم و بخواهم منصب برای من باشد.
دشمنی با دیگری و کبر دو ریشه دیگر حسد
وی تصریح کرد: گاهی ریشه حسد از عداوت و دشمنی شخص به دیگری است که حس حسادت در او ایجاد میشود و همانطور عداوت و دشمنی باعث حسد میشود؛ ولی عکس آن هم هست که گاهی حسادت باعث عداوت و دشمنی میشود؛ اما آن حسدی که ریشه آن کبر است باعث دشمنی میشود؛ چون منشأ کبر دشمنی است.
خطرناکترین نوع حسد
این استاد اخلاق با اشاره به خطرناکترین نوع حسد، گفت: یکی از بدترین و خطرناکترین حسدها حسدی است که از ریشه کبر و خودبزرگبینی سرچشمه گرفته است که علاج آن هم خیلی سخت است که اگر شخص به آن مبتلا شود تا قتل محسود جلو میرود. وقتی ریشه حسد از کبر باشد شخص حسود به لفظ اکتفا نمیکند و وارد عمل شده و دست به قتل میزند!
وی به خطبه ۱۹۲ نهجالبلاغه اشاره و افزود: امیرالمؤمنین علیهالسلام در این خطبه میفرماید: «وَ لاتَکُونُوا کَالْمُتَکَبِّرِ عَلَی ابْنِ أُمِّهِ مِنْ غَیرِ مَا فَضْل جَعَلَهُ اللّهُ فِیهِ سِوَی مَا أَلْحَقَتِ الْعَظَمَهُ بِنَفْسِهِ مِنْ عَدَاوَهِ الْحَسَدِ، وَ قَدَحَتِ الْحَمِیهُ فِی قَلْبِهِ مِنْ نَارِ الْغَضَبِ، وَ نَفَخَ الشَّیطَانُ فِی أَنْفِهِ مِنْ رِیحِ الْکِبْرِ الَّذِی أَعْقَبَهُ اللّهُ بِهِ النَّدَامَهَ، وَ أَلْزَمَهُ آثَامَ الْقَاتِلِینَ إِلَی یوْمِ الْقِیامَهِ؛ شما مانند آن متکبّر (قابیل) نباشید که بر فرزند مادرش (برادر با جان برابرش) بیآنکه بر او برتری داشته باشد تکبّر ورزید و جز خودبرتربینی ناشی از دشمنی برخاسته از حسادت در قلبش چیزی نبود. (سرانجام) آتش غضب بر اثر کبر و تعصب ناروا در دلش شعلهور شد و شیطان، باد غرور در بینی او دمید، همان کبر و غروری (که سبب قتل برادرش شد) و در پایان، خداوند به سبب آن برای او پشیمانی به بار آورد و گناه همه قاتلان را تا روز قیامت بر گردن او افکند.»
وی ادامه داد: کبر موجب حسد و حسد موجب دشمنی میشود که در اینجا مولا به حسد قابیل نسبت به هابیل اشاره نمودند که مانند چنین متکبری نباشید که به پسر مادر خود تکبر ورزید. معمولاً وقتی دو برادر از یک مادر باشند اینها مهربانتر هستند تا دو برادری که از مادر جدا و پدر یکی باشند، چون آن کسی که مودت و محبت را به فرزندان منتقل میکند مادر است، لذا بچههایی که از یک مادر هستند با هم مهربانتر هستند.
وی افزود: لذا حضرت فرمودند؛ مانند پسری که به فرزند مادر خودش تکبر ورزید نباشید! وقتی تکبر بیاید برادری که از یک مادر هم هست را تحمل نمیکند و این قدر اثر سو دارد که قابیل به پسر مادرش هم تکبر ورزید و وقتی کبر آمد ریشه آن حسد میشود و حسدی که ریشهاش کبر است نتیجه آن قل محسود است و هابیل را کشت.
پایان پیام/.
شبکه های اجتماعی عترتنا: کانال تلگرام / کانال ایتا / کانال سروش / پیچ اینستاگرام / آپارات