زمان مطالعه: ۷ دقیقه
به گزارش خبرنگار عترتنا؛آیتالله «سید رحیم توکل» استاد برجسته اخلاق حوزه علمیه قم شب گذشته یکشنبه ۲۷ اسفندماه در ششمین جلسه سلسله مباحث عالم برزخ که در مهدیه شهر امیرکلا برگزار شد، با بیان اینکه دنیا دار حجاب است، گفت: دار حجاب یکی از اسامی عالم دنیا است و در مقابل یکی از اسامی عالم آخرت، دار کشف و شهود است؛ این دار حجاب در دنیا و دار کشف و شهود در آخرت هم علت دارد، دنیا عالم تعلقات است، ولی در آخرت هیچ تعلقاتی در کار نیست. اگر دنیا دار حجاب است این عنایت به معلول است و تمام حجابهای ما از تعلقات ما است که اگر حجابی در کار است، چون تعلقاتی در کار است.
انواع حجابها/ نورانی و ظلمانی
این استاد برجسته اخلاق با بیان اینکه دو نوع حجاب نورانی و ظلمانی داریم، اظهار کرد: ما دو نوع حجاب داریم که یکی حجاب نورانی و یک حجاب ظلمانی است؛ در حجاب نورانی آن قدر شدت نور بالا است که به خاطر شدت نور جایی را نمیبینیم و محجوب از دیدن به خاطر شدت نور شده ایم!. مثلا در شب رانندگی میکنید و یک ماشین نور بالا از مقابل میآید و آنچنان نورش بالا است که جاده را نمیبینید و محجوب از دیدن جاده شدید، اما این حجاب به خاطر ظلمت نیست و به خاطر شدت نور است و به این حجاب نورانی میگویند. روایت دارد که پیامبر (ص) حجاب اکبر نورانی است.
یک قاعده کلی درباره حجابها و محجوب بودن
این استاد حوزوی اظهار کرد: یک قاعده کلی است که تا در حجاب هستید محجوب هستید و تا محجوب هستید محروم هستید و تا محروم هستید بی خبر از عالم هستید! اگر بنا است از عالم با خبر شوید آن حجاب باید کنار برود که اگر کنار برود محجوب کنار میرود که اگر محجوب کنار رفت از محرومیت در میآیید و وقتی از محرومیت بیرون آمدید تازه میفهمد فیاض این عالم کیست و واسطه فیض کیست؟ و متوجه میشود که چطور همه ما سر سفره واسطه فیض داریم روزی میخوریم، اما الان بی خبر از عالم هستیم و نه نگاهی به فیاض عالم داریم و نه نگاهی به واسطه فیض داریم!
حجاب ظلمانی و انواع آن
آیت الله توکل با بیان اینکه حجاب دوم، حجاب ظلمانی است که ظلمتی حاکم شده و به خاطر این ظلمت نمیتوانید ببینید. این حجابی که به تعبیری حجاب ظلمانی نام میبرند دو نوع است که یکی حجاب تعلق است و دوم حجاب گناه است که ایجاد ظلمت میکند.
وی ادامه داد: حجاب ظلمانی تعلق، حجابی است که این حجاب را خداوند در ما ایجاد کرده است که وقتی به دنیا آمدیم با این حجاب تعلق به دنیا آمدیم و قرار بر این بود در کنار انذار انبیا و کتاب و هدایت عامه سر سفره انبیا بنشینیم و به کلمات نورانی آنها توجه و عمل کنیم تا از این حجاب تعلق بیرون برویم، اما ما راه را اشتباه رفتیم و به جای اینکه سر سفره انبیا بنشینیم و این حجاب تعلق را کنار بزنیم سر سفره دل خود نشستیم و بر این حجاب تعلق افزودیم و حجاب ظلمانی گناه هم به آن اضافه شد.
وی افزود: در صورتی که اول کار تک حجاب بودیم و فقط حجاب ظلمانی تعلق را داشتیم، اما در ادامه از گناهان حجابها پیدا کردیم و به آن مبتلا شدیم. جلوه شهوت، حسادت، حرص و طمع، تکبر و خودبزرگ بینی ما را به طرف خود میبرد و اینها همه حجابهایی است که ما را گرفتار کرده است و تا این حجابها وجود دارد ما اسیر و محروم و بی خبر از عالم هستیم.
با توبه واقعی از حجاب گناه بیرون بیایید
آیت الله توکل با اشاره به راه بیرون آمدن از حجاب گناه، گفت: حجاب گناه را ما خودمان در خود ایجاد کردیم و برای اینکه از این حجاب بیرون بیاییم یک توبه واقعی و یک عملکرد درست میخواهد که خدا گناه را پاک کند و این حجاب گناه را میتوان با امداد از خدا و اهل بیت (ع) بیرون کنیم.
وی اظهار کرد: مهم از بین بردن حجاب تعلق است که از ابتدا با ما بوده است و قرار بوده که با کمک اهل بیت (ع) از آن بیرون برویم. از سن بلوغ مکلف شدیم و تکلیف واجب و حرام برای ما پیش آمد و گناه هم جلو آمد، اما قبل از تکلیف که بر ما امری واجب و حرام نبود و گناهی هم در کار نبود، چون تکلیف نداشتیم پس چرا بعضی از چیزها را نمیدیدم در صورتی که ملائکه که دیدنی بودن را چرا نمیدیدیم؟ پس یک حجاب دیگر بوده که حجاب تعلق است و به آن محجوب بودیم و در آخر کار حجاب گناه را هم اضافه کردیم.
مرکبهای روح در عوالم مختلف
این استاد اخلاق با بیان اینکه روح نیازمند مرکب است که در دنیا بدن مرکب آن است، گفت: ما انسانها از روح و این بدن درست شدیم و بدن مرکب روح است و روح هم راکب بر بدن است و روح ما بر این مرکب به شدت نیازمند است برای همین هم در دنیا و هم در برزخ مرکب به روح ما میدهند که در عالم دنیا این بدن ما مرکب است و در عالم برزخ قالب مثال مرکب روح ما است و در بهشت هم بدن عنصری به سنخ آخرتی مرکب ما است و این مرکب باید باشد، چون مثلا شما میخواهید در دنیا نماز بخوانید بالاخره به دست و پا نیاز دارید و و این مرکب در دنیا بدن است.
خطر اسیر حجابها و تعلقات شدن
وی افزود: حالا این تعلق به بدن باعث حجاب شد، چون این بدن و مرکب ما غیر از خدا است و توجه به خدا توجه به نور است و نورانیت میآورد و توجه به مرکب توجه به غیر خدا است و توجه به غیر نور است و توجه به ظلمت است و ظلمانی است، پس اول کار ما را با این حجاب تعلق به این دنیا آوردند حالا با وجود این تعلق باید طوری زندگی کنید که اسیر این حجابها و تعلقات نشوید.
وی ادامه داد: به این مثال دقت کنید؛ یک انسانی شدید گرسنه است، اما اهل مراعات است و غذای حلال پیدا شود میخورد، اما پیدا نشود دست به مال حرام نمیزند و این مشتاق خوردن است، اما اسیر شکم نیست، اما یکی اسیر شکم است حلال پیدا نشد دنبال حرامش میرود و خود را سیر میکند و آن چیزی که حجاب آور است چیزی است که انسان را اسیر خود کند و گرنه همه به غذا خوردن نیاز دارند و غذا خوردن لازم و واجب است.
وی بیان کرد: یا اینکه در همه غریزه و شهوت است، اما یکی اسیر شهوت شده است و این اسیر شدن خطرناک است، چون اگر از راه حلال پیدا نشود از راه حرام میرود و آن چیزی که ما را زمین میزند آن تعلقی است که ما را اسیر خود میکند و گرنه اصل قضیه را خدا قرار داده و انسان به غذا و شهوت و تکلم نیاز دارد و اینها هیچ کدام از راه حلال مشکل زا نیست، اما اسیر شدن به آنها مشکل ساز است و انسان را گرفتار میکند.
خطر آزاد بودن نفس
این استاد اخلاق با هشدار نسبت به آزاد بودن نفس اظهار کرد: نفس انسان میخواهد آزاد باشد و این لاقیدی نفس ضربه سنگین به انسان میزند و از مبدا نور او را دور میکند. این لاقیدی اگر مقدم شود نردبان سقوط انسان میشود و روز به روز لاقیدتر میشود و در حجابها بیشتر فرو میرود؛ و کسی که نفسش رها و بی قید و بند باشد و همینطور گناه روی گناه انجام دهد چنان در ظلمت فرو میرود که در آخر آیات قرآن را هم تکذیب و مسخره میکند که خداوند در آیه ۱۰ سوره روم میفرماید: «ثُمَّ کَانَ عَاقِبَهَ الَّذِینَ أَسَاءُوا السُّوأَىٰ أَنْ کَذَّبُوا بِآیَاتِ اللَّهِ وَکَانُوا بِهَا یَسْتَهْزِئُونَ؛ سپس سرانجام کسانی که اعمال بد مرتکب شدند به جایی رسید که آیات خدا را تکذیب کردند و آن را به مسخره گرفتند!»
کنار رفتن حجابها هنگام مرگ/قبل از مرگ حجابها را کنار بزنید
آیت الله توکل با بیان اینکه هنگام مرگ همه حجابها کنار میرود و در آن لحظه همه چیز را میبینید، گفت: دم مرگ حجابها کنار میرود و محتضر ملک الموت را میبیند و ملائکه و شیاطین هم رویت میشوند، اما در مدتی که در این دنیا بود اینها را نمیدید، ولی اکنون دم مرگ مگر چه شده است که پردهها کنار رفته که ملائکه و ائمه و شیاطین را میبیند؟! علت این است که، چون حجاب کنار رفته است، اما اگر بتوانید این رفع حجاب دم مرگ را الان برای خود ایجاد کنید همان معلول که در دم مرگ ایجاد میشود الان هم ایجاد میشود.
وی ادامه داد: به این مثال دقت کنید؛ این لامپ دو تا کلیک دارد که با کلید سمت راست روشن میشود و با کلید سمت چپ هم روشن میشود، چون برق به لامپ میآید و روشن میشود حالا چه با این کلید سمت راست یا چه با آن کلید سمت چپ باشد، پس علت روشنایی لامپ آمدن برق و با زدن کلید است و فرقی ندارد کدام یکی باشد و حالا وقتی دم مرگ پردهها کنار میرود علتی داشته که پرده کنار رفت که اگر همان علت الان جلو بیاید آن کشف و شهود هم الان جلو میآید و وقتی علت بیاید معلول هم کنار علت است و امکان ندارد علت بیاید و معلول نیاید.
وی افزود: ما یقینا در حجاب هستیم همه چشم و گوش و شامه ما در حجاب است و محجوب و محروم هستیم، اما تا برای ما درد جا نیفتد دنبال درمان هم نخواهیم رفت و بدبختی کار این است که برای اکثر ما درد جا نیفتاده که دنبال درمان برویم و در حجاب بودن برای ما یقین نشده و برای همین دنبال درمان نیستیم، پس باید درد جا بیفتد که دنبال درمانش برویم. کور به دنیا آمدیم و کور هم زندگی کردیم و حالا کور هم بمیریم خیلی رسوایی است.
چرا سحر بیدار نمیشوید و از خدا استمداد نمیکنید؟!
آیت الله توکل در پایان گفت: چرا آدم سالم دکتر نمیرود؟ چون دکتر رفتن جای مریضها است و کسی مریض نیست که دکتر نمیرود! پس اگر دستتان را خالی دیدید دل شب بلند میشوید و در خانه خدا میروید و با خدا مناجات میکنید و از این بی نیاز استمداد و طلب کمک میکنید، اما چرا الان دل شب بیدار نمیشوید و از خدا استمداد نمیکنید، چون دستتان را خالی نمیبینید و نیازمند خود را نمیدانید، شب تا صبح میخوابید و شاید حالا اول وقت نماز صبح بلند شوید و نماز صبح بخوانید، اما نمیدانید چه چیزی را از دست دادید و بی خبر هستید و دلتان به نماز صبح اول وقت خوش هستید!
وی افزود: ما به سرعت به خط پایان میرویم و فرصت را داریم از دست میدهیم، ولی هنوز از خواب غفلت بیرون نیامدیم.
پایان پیام/.
شبکه های اجتماعی عترتنا: کانال تلگرام / کانال ایتا / کانال سروش / پیچ اینستاگرام / آپارات
منبع خبر : اختصاصی عترتنا
https://etratona.ir/?p=31972