زمان مطالعه: ۳ دقیقه
به گزارش خبرنگار عترتنا؛«امیرحسین بانکیپور» عضو هیئتعلمی دانشگاه اصفهان و کارشناس خانواده صبح امروز سه شنبه ۱۳ شهریورماه در اولین جلسه سلسله مباحث تحکیم خانواده با موضوع مسوولیتپذیری که در مسجد الزهرا (س) منطقه ۱۲ تهران برگزار شد، با تأکید بر اینکه زنان نیز بر شوهران خود حقی دارند، گفت: خداوند در آیه ۲۲۸ سوره بقره ضمن اشاره به مباحث طلاق یک قاعدهای را بیان میکند و میفرماید: «…وَلَهُنَّ مِثْلُ الَّذِی عَلَیْهِنَّ بِالْمَعْرُوفِ…» همانطور که مردان بر گردن زنان حق دارند زنان هم بر گردن مردان حق دارند. و این حق هم یک حقوق شایسته و عرفی است که عقلا و شرع آن را میپسندد. معروف هم در اینجا چیزی است که عرف عقلا آن را میپسندد و شرع هم آن را تأیید میکند.
حق و حقوق دوطرفه است
این کارشناس خانواده با بیان اینکه از نظر قرآن، حق و حقوق نسبت به دیگران دو طرفه است، اظهار کرد: در منطق قرآن حق دو طرفه است، حتی نسبت بین امام و امت، زن و شوهر، والدین و فرزند، فرزند و والدین اینها حقوقی بین هم دارند و اینطور نیست که حق فقط یک طرفه باشد، پس اگر شوهر بر زن حقی دارد، زن هم بر شوهر حقی دارد.
وی ادامه داد: این قاعده قرآنی را همیشه باید مد نظر داشته باشید که اگر شما حقی از طرف مقابل دارید او نیز حقی از شما دارد اما نفس ما همیشه یک طرفه است و میگوید فلانی باید این کار را برای من میکرد، من انتظار انجام این کار را داشتم، یعنی ما به نفس که مراجعه میکنیم این نفس همیشه مطالبهگر حقوق ما نسبت به دیگران است اما قرآن میخواهد ذهن ما را دوگانه کند و میگوید هر حقی روبروی آن تکلیفی هم هست یعنی آنطور که شما حقی دارید طرف مقابل شما هم حقی دارد و وقتی طرف مقابل شما حقی دارد یعنی شما هم تکلیف دارید.
وی افزود: اگر این قاعده قرآنی را یاد بگیرید و همیشه در معاشرات و اختلافات و ناراحتیها نسبت به یکدیگر به جای اینکه دیگران را در ذهنتان محاکمه کنید که فلانی باید اینجور با من برخورد میکرد و احترام مرا نگه میداشت، بیاییم خود را مورد اتهام قرار بدهیم که من باید چکار میکردم؛ مثلا به خود بگوییم من باید با احترام با او رفتار میکردم یا اینکه من باید او را میبخشیدم. این باعث میشود اختلافات کم و رفع شود.
در اختلافات، اول خود را متهم بدانید نه اینکه خود را تبرئه کنید
بانکیپور با بیان اینکه در اختلافات و بحثها خود را متهم ردیف اول بدانید، گفت: در اختلافات خانوادگی چه نسبت به همسر یا فرزند و حتی به دیگران و در جامعه نسبت به دیگران، این قاعده را رعایت کنید و در اختلافات اول خودمان را متهم ردیف اول بدانیم و سعی کنیم دیگران را تبرئه کنیم اما ما نوعا برعکس عمل میکنیم و خودمان را تبرئه میکنیم و همیشه متهم ردیف اول طرف مقابل ما است و میگوییم او نباید به من چنین میگفت یا چنین رفتار میکرد و درباره خودمان که میرسد میگوییم من که منظوری نداشتم! من ناراحت شدم که این حرف را زدم! و سریع یک وجه تبرئه برای خود میبندیم!
وی بیان کرد: حالا بحث ما درباره ارتباط با همسر است که باید این قاعده را رعایت کنیم. در تفکرات عرب آن زمان اینگونه بوده که خانمها همیشه وظیفه دارند این کار را انجام دهند به خصوص حقوق اجتماعی را هم مردان طراحی میکردند و نوعا جوامع را مردان ساختهاند و قوانین را مردان اجرا میکنند و مردها نسبت به زنان قهار بودند و در تاریخ اینگونه بوده که خانم باید این کار را انجام دهد یا این کار را انجام ندهد و اصلا حقی برای خانمها رعایت نمیکرد که اینجا قرآن دارد این را میشکند و میگوید یک مقدار هم خودتان را جای زنان بگذارید و حق آنها را بدهید.
وی افزود: مثلا در مساجد یک قسمت کوچک و تنگ را برای خانمها میگذارند و مرتب هم میگویند چرا این خانمها شلوغ میکنند و حرف میزنند؟! در صورتی که اصلا جای آنها نامناسب است. حالا کمی خود را جای خانمها بگذارید و بگویید اینها هم حقی دارند و از این زاویه خانمها را ببنید که اگر این رعایت شود آن عدالت برقرار میشود و اختلافات از بین میرود.
پایان پیام/.
شبکه های اجتماعی عترتنا: کانال تلگرام / کانال ایتا / کانال سروش / پیچ اینستاگرام / آپارات
منبع خبر : اختصاصی عترتنا
https://etratona.ir/?p=32073