زمان مطالعه: ۲ دقیقه
به گزارش عترتنا؛ آیت الله «سید علی اصغر هاشمی علیا» تولیت و مؤسس حوزه علمیه حضرت قائم (عج) چیذر تهران شامگاه سهشنبه یکم آبانماه در جلسه هفتگی درس اخلاق خود که در این حوزه برگزار شد، در ادامه شرح دعای هشتم صحیفه سجادیه در این جلسه در شرح فراز «اَلْإِصْرَارِ عَلَی الْمَأْثَمِ» این دعا درباره «اصرار» گفت: اصرار در اصل از شدت و ربط میآید و بر ملازمت شیئی با شیء دیگر و جدا نشدن از آن اطلاق میشود. بدین ترتیب، اصرار بر گناه به معنای تکرار کردن و ادامه دادن آن است که خود، گناه دیگری است.
اصرار گناه نشانه بیادبی و بیمعرفتی به خداوند
این استاد اخلاق، اصرار گناه را نشانه بیادبی و بیمعرفتی به خدای تعالی و رعایت نکردن مقام و حقّ الهی دانست و به روایتی علوی اشاره و اظهار کرد: امیر مؤمنان (ع) در این باره میفرماید: «أَعْظَمُ اَلذُّنُوبِ عِنْدَ اَللَّهِ ذَنْبٌ أَصَرَّ عَلَیْهِ عَامِلُهُ؛ بزرگترین گناهان نزد خداوند گناهی است که انجامدهندهاش بر آن اصرار ورزد.» (غررالحکم، ج۱، ص۲۰۱). در واقع، چنین فردی به سبب جهل و حماقت، نه تنها در محضر ولیّ و رازق خود، ابراز پشیمانی و توبه نمیکند، بلکه با قوهای که از رزق الهی دریافت کرده، جرأت بر تداوم نافرمانی او دارد. علت دیگر این بیاحترامی به فرمان الهی و فراموشی استغفار، غفلت از یاد خداست.
ظلم به مسلمانان از مصادیق بزرگ گناهان
آیت الله هاشمی علیا با اشاره به آیه ۱۳۵ سوره آل عمران اعمال زشت را مصادق بزرگ گناه در این آیه دانست و گفت: قرآن کریم در آیه ۱۳۵ سوره آلعمران، در وصف متقین میفرماید: «وَالَّذِینَ إِذَا فَعَلُوا فَاحِشَهً أَوْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ ذَکَرُوا اللَّهَ فَاسْتَغْفَرُوا لِذُنُوبِهِمْ وَمَنْ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلَّا اللَّهُ وَلَمْ یُصِرُّوا عَلَیٰ مَا فَعَلُوا وَهُمْ یَعْلَمُونَ؛ و آنان که اگر کار ناشایسته کنند و یا ظلمی به نفس خویش نمایند خدا را به یاد آرند و از گناه خود (به درگاه خدا) توبه کنند-و کیست جز خدا که گناه خلق را بیامرزد؟ -و آنها که اصرار در کار زشت نکنند چون به زشتی معصیت آگاهند.»
وی ادامه داد: از مصادیق بزرگترین گناهان و اعمال زشت در این آیه، ظلم به مؤمنان و مسلمانان است؛ همچون ظلمی که در حال حاضر به آنها میشود. این ظلمِ یهودیان که اولین و بزرگترین دشمن اسلام و مسلمانانند است که از گناهان فاحش، یعنی روشن و مخالف عقل است. به همین خاطر، حتی کسانی که دین ندارند این عمل زشت را مذمت کرده، بر علیه یهود شعار میدهند.
این استاد اخلاق در پایان ضمن اشاره به دستهای از روایات درباره برخی ویژگیها و آثار اصرار بر گناه گفت: در روایات برخی ویژگیها و آثار اصرار گناه به این دلیل است که اولا ایمن دانستن خود از مکر الهی و خسران ابدی، دوم تبدیل گناهان صغیره به کبیره و سوم قسی و تاریک شدن و میراندن قلب است تا جایی که دیگر به حال قبل برنگشته، که موجب فراموشی کلی و حتی ناباوری خدا و قیامت میشود.
پایان پیام/.
شبکه های اجتماعی عترتنا: کانال تلگرام / کانال ایتا / کانال سروش / پیچ اینستاگرام / آپارات