×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳

زمان مطالعه: ۴ دقیقه

آیت‌الله سید عبدالجواد علم الهدی از مراجع معظم تقلید شهر تهران در آستانه ولادت حضرت عبدالعظیم(ع) در گفت‌وگو با عترتنا به تشریح علت هجرت ایشان به شهرری پرداختند.

علت هجرت حضرت عبدالعظیم(ع) به شهرری آیت سید عبدالجواد علم الهدی عترتنا

به گزارش پایگاه تحلیلی عترتنا / عترت: آیت الله «سید عبدالجواد علم الهدی» از مراجع معظم تقلید شهر تهران با تبریک ولادت حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) در گفتگو با عترتنا درباره علت هجرت عبدالعظیم حسنی(ع) به ری گفت: در همین مجلس بعد از عرضه اعتقادات، حضرت عبدالعظیم(ع) به محضر امام هادی(ع) عرض می کند: یابن رسول الله(ص) دستگاه طاغوت پدر مرا شهید کرده و دنبال من می گردد؛ که حضرت فرمودند: به قم برو که دوستان ما آنجا هستند و از قم به ری برو که آنجا هم دوستان ما هستند.

حضرت عبدالعظیم(ع) امان اهل ری

وی ادامه داد: سپس امام هادی(ع) فرمودند اهل ری را خدا امان قرار داده است و وجود تو را خداوند امان بر اهل ری قرار می دهد.  سپس حضرت شخصی را در ری معین فرمودند و نامه ای به او نوشتند که عبدالعظیم(ع) از عزیزان و رحم ما است و او را تکریم کن و جا بده.

این مجتهد شیعی افزود: از این جهت عبدالعظیم حسنی(ع) به اذن امام هادی(ع) به شهر ری تشریف آوردند و بر آن فرد شیعه که باغی داشت و الان آن باغ صحن حرم ها شده است، وارد شد و ایشان وی  را با عزت و احترام پذیرایی کامل نمود.

ارجاع شیعیان توسط امام به حضرت عبدالعظیم(ع)

آیت الله علم الهدی به ارجاع شیعیان به عبدالعظیم(ع) توسط امامان عصر وی اشاره و بیان کرد: بعد از اینکه عبدالعظیم حسنی(ع) به ری آمدند و در آنجا مستقر شدند؛ امام هادی(ع) و امام عسکری(ع) به دوستان خود که از این بلاد بودند می فرمودند  بروید به ری و از عبدالعظیم(ع) روایات ما را و احکام را استفاده کنید. حضرت عبدالعظیم(ع) هم در ری  احکام الهی را کاملا بیان می کردند و مردم را راهنمایی می کردند.

آیت الله علم الهدی اظهار کرد: به همین روال تا آخر عمرشان عبدالعظیم(ع) در ری بودند که عمر مبارکشان به پایان رسید و همانجا دفن شد. و پادشاهان صفوی حرمی با شکوهی برای وی احیا کردند و بعد پادشاهان قاجار آنجا را تکمیل کردند و اکنون چنین  حرم مطهری هست که ان شاءالله ما نیز به زیارت ایشان برسیم.

درباره شخصیت این امام زاده والا مقام گفت: ازحجت های الهی که در خاک ری دفن هست، وجود اقدس و مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) پسر عبدالله شهید دستگاه هارون رشید و نوه حضرت امام حسن مجتبی(ع) است.

حضرت عبدالعظیم(ع) از اصحاب خاص امام جواد(ع) و امام هادی(ع)

وی ادامه داد: ایشان از اصحاب خاص حضرت جواد الائمه(ع) و امام هادی(ع) بودند؛ و زمانی که دستگاه طاغوت زمان پدر آن بزرگوار را شهید کرد، به دنبال آن بزرگوار بودند  و ایشان فرمود من وظیفه دانستم در این شرایط به سامرا  و به محضر حضرت امام هادی(ع) بروم.

عرضه اعتقادات به محضر امام هادی(ع)

این مجتهد شیعی به عرضه اعتقادات حضرت عبدالعظیم(ع) به محضر امام هادی(ع) اشاره و بیان کرد: حضرت عبدالعظیم(ع) وقتی بعد از این ماجرا به محضر امام هادی(ع) مشرف شد؛ عرض می کند: یابن رسول الله(ص) من از فامیل و نزدیکان شما هستم، اجازه بدهید من اعتقاد خودم را محضرتان بیان کنم، که آن چه صحیح است شما آن را تصدیق بفرمایید و اگر اشتباهی است آن را رفع کنید.

وی ادامه داد: حضرت عبدالعظیم(ع) می گوید شروع کردم به گفتن شهادتین و سپس معاد جسمانی و قدرت قرآن و معجزات ائمه(ع) و آنها را یک به یک تا وجود اقدس خود ایشان، حدود ۱۲۷ روایت نقل کردم، که حضرت فرمودند: خدا تو را بر همین عقیده ثابت بدارد.

اهمیت ثواب زیارت و توسل به حضرت عبدالعظیم(ع)

این استاد درس خارج حوزه علمیه تهران با اشاره به اهمیت زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) ضمن توصیه مردم به زیارت این امام‌زاده گفت: شخصی آمد محضر امام(ع) و فرمود ما در تقیه هستیم و خیلی آرزو دارم کربلا  و به زیارت امام حسین(ع) بروم ولی اگر دشمنان بفهمند که من شیعه هستم مرا می کشد، و حضرت سوال کردند: اهل کجا هستی؟ وی عرض کرد: اهل ری هستم؛ و حضرت فرمودند به زیارت عبدالعظیم(ع) بروید.

این شاگرد امام خمینی(ره) بیان کرد: حضرت عبدالعظیم(ع) دارای کرامات زیادی است که به خود من نیز عنایتی نمودند؛ قبل از انقلاب بازاریان به بنده اعتماد داشتند و از آنجا که از شاگردان امام خمینی(ره) و حدود ۱۳ سال در محضر استاد بودم از این رو بازرایان وجوهات و کمک های نقدی خود را به من می دادند که به امام خمینی(ره) برسانم که توسط ساواک دستگیر شدم و در آن تاریکی ها چه با من کردند که بماند تا اینکه حکم اعدام من آمد و به من گفتند به تو مهلتی می دهیم و آزادت می کنیم به شرطی که اسامی ان بازاریان را به ساواک اعلام کنی، و من هم به محض آزاد شدن به خاطر آن مهلت مستقیم به حرم حضرت عبدالعظیم(ع) رفتم و با تضرع و توسل به ایشان متوسل شدم که از واسطه شوند و از خدا بخواهند که ساواک دست از سر من بردارد و از نظرش منصرف شود؛ که خدا شاهد است بعد از این توسل دیگر ساواک سراغ من نیامدند.

*اختصاصی عترتنا

پایان پیام/.

پایان پیام/.

شبکه های اجتماعی عترتنا: کانال تلگرام / کانال ایتا  / کانال سروش  / پیچ اینستاگرام

دیگر مطالب سرویس عترت را اینجا کلیک نموده و بخوانید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تحریریه عترتنا منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.