×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳

زمان مطالعه: ۲ دقیقه

خطر آلودگی معنوی در جامعه همچون آلودگی هوا
به گزارش عترتنا؛ مرحوم آیت‌الله حاج آقا مرتضی تهرانی از علمای اخلاق شهر تهران در یکی از سخنرانی‌های خود به آلودگی معنوی جامعه اشاره نمودند که همان‌طور جامعه دچار آلودگی هوا می‌شود، به آلودگی معنوی هم مبتلا می‌شود. در ادامه مشروح سخنان این عالم فقید را بخوانید.

آلودگی معنوی در جامعه همانند آلودگی هوا

هم جسمِ انسان باید از آلودگی‌ها محافظت شود و هم روح و روانِ او. در کلان‌شهرها، وقتی مقدار آلاینده‌ها از حدّ مجاز می‌گذرد، مسئولین اعلام می‌کنند که، به‌دلیل آلودگی هوا و کودکان و سالمندان و بیمارانِ قلبی و ریوی از رفت‌وآمدهای غیر ضروری اجتناب کنند.

در امور معنوی هم همین‌طور است. اگر امر به معروف و نهی از منکر ترک شود، فضایِ معنوی جامعه آلوده می‌شود.

گام نخست در حفظ از آلودگی معنوی

برایِ حفظ سلامت و بهداشتِ روح و روانِ انسان‌ها، هرکس باید در گامِ نخست با ترک محرمات و انجام واجبات فضایِ معنویِ جامعه را آلوده نکند و در گامِ بعدی، با توجه به شرایط امر به معروف و نهی از منکر، با آلودگی‌هایی که توسط دیگران ایجاد شده است مقابله و مبارزه کند.

آسیب‌هایی که با ترک امر به معروف و نهی از منکر به روح و روان انسان می‌رسد به مراتب بیشتر از آلودگی هوا بر جسم است، زیرا آلودگی هوا فقط جسم انسان را بیمار می‌کند که محدود به زندگیِ هفتادهشتادسالهٔ دنیا است.

 اما، آلودگی‌های معنوی، که بر اثر ترکِ امر به معروف و نهی از منکر ایجاد می‌شود، به روح و روان و معنویتِ انسان ضربه می‌زند.

این زیانِ معنوی محدود به زندگی مادی و دنیوی نیست، بلکه آثار آن پس از مرگ نمایان می‌شود. از این رو، هرکس باید هر مقدار که می‌تواند، بکوشد تا آلودگی معنوی، کمتر و کمتر شود.

خطر ترک امربه‌معروف و نهی از منکر

اگر امر به معروف و نهی از منکر ترک شود، تعداد معصیت‌کنندگان به صورت تصاعدی بالا می‌رود.از آنجا که انسان موجودی اجتماعی است و در جامعه زندگی می‌کند، هر رفتار و کردارش بر سایر افرادِ جامعه تأثیر می‌گذارد.

حال اگر کسانی به صورت علنی واجبات را ترک کنند و محرمات را انجام دهند، سایر افراد جامعه از فعلِ آنها تأثیر می‌پذیرند. به بیان دیگر، فعلِ منکر واحد به تعداد افرادی که آن را مشاهده می‌کنند، امکان دارد افزایش یابد و تکثیر شود.

اگر با آن مقابله نشود و این سلسلهٔ تکثیر شدنِ منکرات ادامه یابد، همهٔ جامعه را فرا می‌گیرد. درستْ مانند غدهٔ سرطانی که وقتی شروع به رشد می‌کند همهٔ بافت‌ها و اندام‌ها را از بین می‌برد.

*نقل از: کتاب چشم‌هایت را باز کن! صفحه ۱۷۷ و ۱۷۸.

 خطر آلودگی معنوی در جامعه همچون آلودگی هوا | عترتنا

پایان پیام/.

شبکه های اجتماعی عترتنا: کانال تلگرام  / کانال ایتا  / کانال سروش  / پیچ اینستاگرام

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تحریریه عترتنا منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.