×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳

زمان مطالعه: ۴ دقیقه

چگونه ماه رمضان و لیله القدر را درک کنیم؟!به گزارش عترتنا؛حجت الاسلام والمسلمین جعفر ناصری دولت آبادی طی سخنانی در جمع طلاب حوزه علمیه صاحب الزمان (عج) اصفهان درباره فضیلت و اهمیت ماه رجب نکات مهم و توصیه‌هایی را در درک ماه رمضان و لیله القدر بیان کرد که در ادامه گزیده‌ای از توصیه‌های این استاد حوزوی تقدیم شما بازدید کنندگان عترتنا می‌گردد.

رابطه درک لیله القدر با ماه رجب

ماه رجب ماه مغفرت و توبه است؛ این ماه، ماه ارتباط با خدا است، منتهی از حیث چینش ماه رجب شهر الولایه و ماه امیرالمؤمنین (ع) است و شعبان ماه نبوت ماه رسول خدا (ص) و ماه مبارک رمضان، شهر الله است. این چینش حساب شده کنار هم قرار گرفته است و کسی که بخواهد به اوج توحید برسد باید این زمان‌ها را بشناسد.

یک آیه در قرآن حکایت از این می‌کند که ظرفیت زمانی خیلی مهم است، که در آیه ۳ سوره قدر خداوند می‌فرماید: «لَیْلَهُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ؛ شب قدر از هزار ماه ارجمندتر است»، لیله القدر یعنی یک ظرف زمانی و این ظرف زمانی این ظرفیت را دارد که از هزار ماه بیشتر برکت دارد.

ظرف زمان و راه‌های نزدیک در رسیدن به قرب

قرآن دارد الگو دهی در بهره وری از زمان را به ما می‌دهد و به مومن می‌گوید: به سمت بهره وری بیشتر برو! می‌توانی شبی را درک کنی که بهتر از هزار ماه و حتی یک عمر است! مگر راه‌های نزدیک نمی‌خواهید؟! قرآن این راه‌های نزدیک را معرفی می‌کند و لیله القدر را به عنوان یک ظرف زمانی معرفی شده است.

راه درک ماه رمضان و لیله القدر

چگونه ماه رمضان و لیله القدر را درک کنیم؟!وقتی به روایات مراجعه می‌کنید می‌بینید این لیله قدر در ماه رمضان است، چون که در آیه اول سوره قدر می‌فرماید: «إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِی لَیْلَهِ الْقَدْرِ؛ ما [قرآن را] در شب قدر نازل کردیم»، حالا این لیله القدر در ماه رمضان است و حالا اگر کسی می‌خواهد ماه رمضان را بهتر درک کند، باید وارد ماه رسول خدا (ص) و ماه شعبان شوید و درست بتوانید ماه شعبان را درک کند، اما شرط بهره و درک از ماه شعبان درک ماه رجب است.

پس اگر بخواهم ماه شعبان را درست درک کنیم باید قبل از آن وارد ماه ولایت شد که ماه رجب است، که لازمه درک ماه شعبان درک ماه رجب است. حتی معارف هم ورودی دارد و ماه رجب ورودی ماه شعبان و رمضان است. وقتی کسی ماه رجب را درست درک کرد ورود او به ماه شعبان آسان می‌شود و وقتی ماه شعبان را درست درک کرد، می‌تواند راحت به ماه رمضان راه پید ا کند و وقتی ماه رمضان را درک کرد می‌تواند لیله القدر را بهتر درک کند.

انسان چه بداند و چه نداند اصل گمشدۀ او به حسب بعضی از روایات درک لیله القدر است، منتهی مصادیق متعدد ممکن است داشته باشد. درک لیله القدر یک حقیقت گمشده در سیر انسان است که سال‌ها باید دنبالش دوید، اما اگر به کسی برسد دیگر کاستی در راه او نیست و به بالاترین حد ممکن از ارتقا رسیده است.

شروع درک لیله القدر از ماه رجب

درک لیله القدر مقدمات دارد و التزام می‌خواهد و یک راه تعریف شده به حسب آیات و روایات است. و درک آن از شهر الولایه و ماه رجب است. و این همه سفارشاتی که اهل بیت (ع) برای درک ماه رجب داشته‌اند و اعمالی که وارد شده اینها برای سوق دادن انسان به مقصد اصلی است که نفوذ و ظرفیت‌ها و انسان‌های مستعدد را ارائه طریق کنند و به بالاترین حد یک انسان سوق بدهند، که از ماه رجب شروع می‌شود و این ظرف زمان و ماه رجب ماهی است که ماهی بسیار محترم است و روزه و عبادت و استغفار در این ماه متفاوت از دیگر ایام است.

ایام البیض رجب بهترین ظرف زمانی استجابت دعا

ماه رجب ماه بزرگی است پس خود را برای بهره وری آماده کنید. دعای‌ام داوود را حضرت قبل از ماه رجب به وی آموخت و این از اسرار شیعه برای قضای حوائج و برآورده شدن حاجات است، و اگر کار مهمی داشتید صبر کنید که به ایام البیض ماه رجب برسید و این اعمال را انجام دهید و سپس خواسته خود را از خدا بخواهید.

این ظرفیت این ماه را نشان می‌دهد که حاجتی هم که دارید اهل بیت (ع) چراغ سبز‌هایی را نشان داده‌اند که در این ماه است. پس این ماه ظرفیت مناسبی دارد و بهره وری از ظرفیت‌های زمانی مناسب این ضرورت حرکت به سمت رشد و توحید و کمال و بهتر شدن است و اینک ما هستیم و ماه رجب و ظرفیت مناسب آن که نباید این ظرف زمانی را از دست داد.

حالا اگر عقب افتادیم تقصیر خود ما است کسی که ارائه طریق کرده همه چیز را گفته است پس در اجرا کوتاهی نکنید.

این ماه درهای رحمت باز است و وظیفه ما توبه و استغفار و توجه و ابزرا هم برای حرکت بندگی روزه و عبادت است و در طول تاریخ

دارویی جامع و پشتوانه‌ای قوی

مگر همه انسان‌ها یک پشتوانه نمی‌خواهند؟! مگر یک داروی جامع نمی‌خواهند؟! داروی جامع و مرکب در بین بخش محتوایی و حتی بخش عملی یک قسمتش صبر و دیگر قسمت نماز است.

نکته‌ای برای استجابت دعا

چگونه ماه رمضان و لیله القدر را درک کنیم؟! عترتنایک نکته هم در باب قضای حوائج و برآورده شدن حاجت عرض کنم و آن اینکه برای قضای حوائج و برآروده شدن حاجت اگر انسان روی یک قضیه که اهم موضوع زندگی است، متمرکز شود زودتر جواب می‌گیرد و دعای او زودتر مستجاب می‌شود. خود‌ام داوود هم تمام همش آزادی پسرش بود که خدمت حضرت رسید و حضرت آن دعای مشهور به‌ام داوود را دادند و با خواندن این دعا فرزندش از آن زندان وحشتناک آزاد شد.

پس همیشه یک حاجت و آن حاجت اهم را همیشه مطرح داشته باشید که در استجابت خیلی موثر است.

در بقیه اعمال هم همینطور است همیشه از کثرت موهونه ذهنی در بیایید و یک زاویه به خواسته‌های خود بدهید و روی یک موضوع اهم و مهم متمرکز شوید که در قضای حوائج هم موثر است.

پایان پیام/.

شبکه های اجتماعی عترتنا: کانال تلگرام  / کانال ایتا  / کانال سروش  / پیچ اینستاگرام

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تحریریه عترتنا منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.