×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳

زمان مطالعه: ۴ دقیقه

عرفه را از دست ندهید/ ویژگی نقبا از یاران حضرتبه گزارش خبرنگار عترتنا؛آیت‌الله مهدی احدی، استاد درس خارج حوزه علمیه قم شب گذشته ۱۷ تیرماه در جلسه هفتگی درس اخلاق خود در مسجد الزهرا(س) تهران برگزار شد، گفت: اعظم مصائب و مصیبت‌ها گناه کردن است، گناه به حدی است که انسان را خفه می‌کند. پیامبر (ص) نیز اینگونه دعا می‌کردند و می‌فرمودند: «اللَّهُمَّ لاَ تَجْعَلْ مُصِیبَتَنَا فِی دِینِنَا» خدایا مصیبت ما را در دین ما قرار مده. اگر همسر شما بی‌دین و بی‌حجاب شود، اگر بچه شما بی‌دین و بی‌حجاب شود، یا در جامعه‌ای زندگی کنید که در آن جامعه معنویت نیست، اینها مصیبت است. در دعاهایتان از خدا بخواهید که مصیبت ما را در دین قرار ندهد.

اهمیت شب و روز عرفه

آیت الله احدی با اشاره به اهمیت شب و روز عرفه اظهار کرد: از امام صادق علیه السلام سوال کردند که اگر ماه مبارک رمضان آمرزیده نشدیم، چکار کنیم؟ حضرت فرمودند: اگر در ماه مبارک رمضان آمرزیده نشدید، تمام هم و غم و سعی خود در این باشد که به عرفه برسید.

وی ادامه داد: در روز عرفه از خدا بخواهید بحق حسین بن علی علیه السلام خداوند شما را از آتش جهنم حفظ کند، و خدا هم می‌گوید این بنده من تا دست‌هایش پایین نیامده من دعای او را اجابت می‌کنم. چون امام حسین علیه السلام نیز در این روز عرفه دعای مهمش این بود و از خدا خواست که بین حسین علیه السلام و آتش جهنم را جدایی بیندازد.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم تاکید کرد: تمام هم و غم شما نیز از الان این باشد که برای درک شب و روز عرفه مزاحمتی ایجاد نشود، بی‌حالی روحی پیش نیاید و انگیزه‌های مادی و دنیوی شما را محاصره نکند که از این شب و روز محروم شوید. لذا توجه همه این باشد که امشب و فردا را به هیچ وجه گناه نکنید، غیبت نکنید و نگاهتان نگاهی دیگر باشد و تمام تلاش شما در افق باز معنویت باشد.

وی افزود: حتی فردا که سر کار می‌روید دست دیگران را هم بگیرید و آن‌ها را هم دعوت کنید که عصر، عرفه را از دست ندهند. و یادتان نرود که یازده ماه کار کردید حالا در این ماه این یک روز را به خودتان مرخضی بدهید و برای خودتان مرخصی بگیرید که بتوانید از عرفه بهره ببرید.

وی تاکید کرد: با استراحت کافی تمام تلاش و همت خود را برای درک این ساعات روز و شب عرفه بگذارید. بدانید عمر خیلی زود گذر است و به یک چشم بهم زدن عمر گذشته است و سریع هم می‌رود.

ویژگی یاران امام عصر(عج)

آیت الله احدی در ادامه بحث مهدویت با اشاره به ویژگی یاران امام عصر(عج) گفت: یکی از خصوصیت‌های سپاهیان امام عصر (عج) این است که هر مردی توان ۴۰ مرد را دارد و هرگز شمشیر غلاف نمی‌کنند و جان برکف هستند.

وی ادامه داد: اما یاران حضرت سه قسم هستند که شامل نقبا، خواص و ذُخرالله می‌شوند که ذخرالله ذخیره‌های خدا برای حضرت هستند اصلا خداوند این دسته را ذخیره کرده که کنار امام مهدی (عج) باشند و اینها با تمام وجود حضرت را قبول دارند و یک ذره شک و تردید نسبت به حضرت ندارند.

محقق و پژوهشگر حوزوی اظهار کرد: این ۳۱۳ نفر هنوز برای ما مجهول هستند و مجهول است که چرا تعداد بیشتر نیست، اما هر کس احتمالی دارد که برخی گفتند این ۳۱۳ نفر طی الارض و چشم برزخی دارند، آن قدر زیرک هستند که از هیچ فتنه‌ای ترس ندارند، لباس‌هایشان مندرس و پیشانی آن‌ها مهر بسته است. امام باقر علیه السلام فرمودند: اینها کسانی هستند که در روز شیر و در شب راعب هستند، یعنی شیران روز و راعبان شب هستند.

وی ادامه داد: خیلی از اساتید ما به ما می‌فرمودند درس مهدویت و عرفان و پاکی بگیرید و پاک شوید که شما اگر پاک شوید می‌توانید جز دسته اول یاران حضرت یعنی نقبا باشید، فقط ذخرالله را خودشان انتخاب میکنند، اما نقبا و خواص را می‌توان شد.

مهمترین ویژگی نقبا

آیت الله احدی با بیان اینکه مهمترین ویژگی نقبا این است که بر زبان آنها دشنام جاری نشده است، گفت: نقبا کسانی هستند که اصلا دشنام نمی‌دهند و دشمنان از زبان آن‌ها جاری نشده است. اما ما که بچه هیئتی هستیم چرا در محیط خانه و خانواده با همسر خود فحش و دشنام می‌دهیم؟! اما نقبا هرگز فحش و دشنام از زبانشان جاری نشده است! بدانید اگر در زندگی زناشویی زوجی را پیدا کردید که آن‌ها به هم فحش نمی‌دهند اینها می‌توانند جز نقبای حضرت شوند.

وی ادامه داد: از همسر مرحوم آیت الله بهجت هفت بار پرسیدند که آیا ایشان در منزل عصبانی شد و یا دشمنامی دادند؟ وی گفت: هرگز! یکی از اساتید ما هم می‌گفت ایشان در زمان رجعت برمیگردد. این جلسات حضوری باید نقبا را تشکیل دهدف نقبا دشنام نمی‌دهند و مجاهد در راه خدا هستند، ساده میپوشند و ساده هم زندگی می‌کنند و دائم خود را متصل به حضرت مهدی (عج) می‌کنند. پس شما هم می‌توانید جز نقبای حضرت شوید.

بت زده نشوید!

این استاد اخلاق با توصیه به اینکه با غرق شدگان در معصیت ارتباط نداشته باشید، گفت: متاسفانه خیلی‌ها برگشته‌اند اما شما خود را جز بدریون کنید، اگر در بین خانواده شما کسی در معصیت غرق شده و از هدایت هم گذشته است با او زیاد ارتباط نگیرید و فقط در حد صله رحم باشد. این افراد از حریف الهی که خدا باشد غافل شده‌اند و فریب خورده غرب شده‌اند باید از آن‌ها دوری کنید و گرنه اینها دوست دارند شما را هم مثل خودشان کنند.

وی ادامه داد: خیلی مراقب باشید که بت زده نشوید و با دیدن چند رقاصه و بی‌حجاب خود را نبازید، نقبای حضرت در همین جمع‌ها افراد را به سمت هدایت جذب می‌کنند.

حضرت مسلم(ع) وفادار به حسین بن علی علیه السلام

آیت الله احدی در پایان سخنان خود با اشاره به سالروز شهادت ححضرت مسلم (ع) گفت: مسلم بن عقیل (ع) یک شخصیت بی‌نظیر در وفاداری به امام حسین (ع) بود. پیامبر (ص) هر وقت عقیل را نگاه می‌کرد می‌گفت او را از دو جهت دوست دارم. جهت اول اینکه او از خاندان علی علیه السلام و برادر علی علیه السلام است و جهت دوم اینکه پسرش فدای پسرم حسین علیه السلام می‌شود.

وی افزود: درباره حضرت مسلم (ع) یک جمله معتبر نقل است کهه هر کس بر مسلم (ع) گریه کند، فردای قیامت کور وارد محشور نمی‌شود. خداوند در آیه ۱۲۴ سوره طه می‌فرماید: «وَمَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِکْرِی فَإِنَّ لَهُ مَعِیشَهً ضَنْکًا وَنَحْشُرُهُ یَوْمَ الْقِیَامَهِ أَعْمَیٰ؛ و هر کس که از یاد من اعراض کند، زندگیش تنگ شود و در روز قیامت نابینا محشورش سازیم.»، لذا گریه کن بر حضرت مسلم (ع) مشمول این آیه نخواهد شد.

پایان پیام/.

شبکه های اجتماعی عترتنا: کانال تلگرام  / کانال ایتا  / کانال سروش  / پیچ اینستاگرام

منبع خبر : اختصاصی عترتنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تحریریه عترتنا منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.