زمان مطالعه: ۵ دقیقه
به گزارش خبرنگار عترتنا؛ مهدی توکلی، واعظ و سخنران دینی صبح امروز یکشنبه ۳۰ مردادماه در سومین روز مراسم عزاداری دهه سوم ماه محرم در حسینه مرحوم خوشنما در محله ایران تهران با اشاره به اینکه قرآن بدون پیامبر (ع) و عترت ایشان هدایتگر نیست، گفت: در آیه اول سوره ابراهیم خداوند میفرماید: «کِتَابٌ أَنْزَلْنَاهُ إِلَیْکَ لِتُخْرِجَ النَّاسَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَی النُّورِ؛ کتابی است که بر تو نازل کردیم تا مردم را به فرمان پروردگارشان از تاریکی به روشنایی ببری» آیه فوق العادهای است.
وی ادامه داد: این آیه خطاب به پیامبر (ص) میفرماید: این قرآن کتابی است که خدا آن را به سوی تو نازل کرد تا مردم را از ظلمات به سوی نور هدایت کنی. این خطاب نشان میدهد که بشر در تکوین قرآن نقشی ندارد و حتی پبامبر (ص) هم در شکل گیری آن نقشی نداشته است.
دغدغه پیامبر(ص) برای حفظ و ابلاغ قرآن
این خطیب حوزوی دانشگاهی با بیان دغدغه پیامبر (ص) برای حفظ قرآن و ابلاغ آن به مردم اظهار داشت: پیامبر (ص) برای حفظ قرآن و دقیق بیان کردن آن به مردم خیلی دغدغه داشت که عینا کلام خدا را به مردم بیان کرد و چیزی کم و زیاد نشود و خداوند در آیه ۹ سوره حجر میفرماید: «إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّکْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ؛ البته ما قرآن را بر تو نازل کردیم و ما هم آن را محققا محفوظ خواهیم داشت.» در این آیه همهاش میگوید: ما نازل کردیم و خودمان هم آن را حفظ میکنیم.
وی اضافه کرد: همه قرآن کار خدا است و بشر در آن دخالتی نداشته است، هم کلام و هم ادبیات خداوند است. مثلا کسی چیزی به ما میگوید و میگوید این سخن را به فلانی بگو، ما معمولا عین آن سخن را نمیگوییم بلکه مضامین آن را میگوییم، ولی پیامبر (ص) عینا آنچه خداوند وحی کرده بود را بیان کرد و حتی جایی که خطاب به پیامبر (ص) هم بگو آمده که فرموده بودند قل یعنی بگو این خطاب را هم بیان کردند و در قرآن هست.
این واعظ مذهبی خاطر نشان کرد: کسی که میخواهد شعر بگوید و شاعر شود باید دیوانهای شعر زیادی بخواند و بیش از هزار بیت شعر باید بخواند تا کلام او نیز آهنگین شود و بتواند خودش هم شعر بگوید، و در عرب مشهور است اگر کسی میخواهد زیبا و با فصاحت سخن بگوید میگویند نهج البلاغه امیرالمؤمنین (ع) را زیاد بخواند! چون امیرالمؤمنین (ع) بنیانگذار فصاحت و بلاغت در عرب است. اما وقتی حضرت در خطبههایش میخواهد آیهای از قرآن را بیان کند، با اینکه حضرت، امیر بیان است اما وقتی آیهای از قرآن را بیان میکند این آیه مثل نور در بین سخنان حضرت میدرخشد.
قرآن نیاز به تبیین دارد و به صورت کلیات است
وی افزود: بنابراین قرآن تماما کلام و ادبیات خدا است و همچنین قرآن مجمل است و نیاز به تبیین دارد که خداوند در آیه ۴۴ سوره نحل میفرماید: «وَأَنْزَلْنَا إِلَیْکَ الذِّکْرَ لِتُبَیِّنَ لِلنَّاسِ؛ و بر تو نیز قرآن را نازل کردیم تا آنچه را برای مردم نازل شده است برایشان بیان کنی»، این قرآن بر پیامبر (ص) نازل شده نه بر مردم تا پیامبر (ص) آن را برای مردم تبیین کند و اینکه آنها گفتند ما را قرآن کافی است، سخن کاملا اشتباه و غلطی بود و در این آیه به صراحت میفرماید قرآن بر پیامبر (ص) نازل شد تا او مردم را هدایت کند و قرآن به تنهایی هدایتگر نیست.
توکلی با بیان اینکه قرآن به صورت کلیات است، گفت: قرآن مثل قانون اساسی کلیات است و جزئیات در قرآن نیامده است! نهایت اینکه قرآن درباره نماز میفرماید نماز بخواانید، اما چگونه و چند رکعت نماز بخوانید در قرآن نیست ولی آن را باید پیامبر (ص) و امام معصوم برای مردم تبیین کند. پس قرآن به تنهایی نمیتواند راهگشا باشد.
وی افزود: قرآن برای هدایت انسان لازم است اما کافی نیست! چون باید پیامبر (ع) و عترت او باید مردم را از ظلمات بیرون و به سوی نور هدایت کنند که در آیه اول سوره ابراهیم خداوند فرمودند: «کِتَابٌ أَنْزَلْنَاهُ إِلَیْکَ لِتُخْرِجَ النَّاسَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَی النُّورِ» پس قرآن به کمک اهل بیت (ع) نجات بخش و شفا است.
قرآن بدون امامت گمراهی است / امیرالمؤمنین(ع) باء بسم الله
این واعظ دینی با اشاره به ارتباط قرآن و عترت در هدایت جامعه اظهار کرد: اگر قرآن باشد ولی علی (ع) نباشد همه مردم سرگردان هستند، همانطور که سرگردان شدند! خدا کل قرآن را در حمد خلاصه کرده است و امیرالمؤمنین (ع) میفرماید: همه قرآن در سوره حمد و همه سوره حمد در بسم الله الرحمن الرحیم است و بعد میفرمایند همه بسم الله الرحمن الرحیم در باء بسم الله است و من نقطه باء بسم الله هستم. پس علی (ع) باید بیاید تا مردم را به وسیله قرآن از این ظلمات به سوی نور هدایت کند.
وی ادامه داد: اگر این نقطه بسم الله را بردارید دیگر نمیتوانید آن را بخوانید و اگر بدون علی (ع) سراغ قرآن هم بروید و قرآن هم بخوانید این نوع قرآن خواندن بدون علی (ع) شما را به گمراهی میکشاند به حدی که حافظ قرآن و نماز شب خوان در شب قدر فرق علی (ع) را به نیت قربت عندالله میشکافد!
مخاطب سوره حمد خداوند است و دیگر سورهها مردم
توکلی سوره مخاطب سوره حمد را خدا دانست و اظهار کرد: خداوند سوره حمد را تنظیم نموده که ما با خدا صحبت کنیم در صورتی که بقیه سورههای قرآنی خدا با ما صحبت میکند و مخاطب ما هستیم اما در سوره حمد مخاطب خداوند است. در روایت آمده که اگر میخواهید خدا با شما صحبت کند قرآن بخوانید اما اگر میخواهید شما با خدا صحبت کنید نماز بخوانید و منظور هم از نماز خواندن سوره حمد است چون مخاطب سوره حمد خداوند است.
وی خاطر نشان کرد: اما این سوره حمد طوری تنظیم شده که همه معارف در آن قرار دارد و اگر کسی یک نماز با حضور قلب بخواند تمام معارف انبیا را مطالعه کرده است، اما ما غافل نماز میخوانیم به خاطر همین ما باید از این نمازهای غافلانه خود توبه کنیم چون حضور قلب نداشتیم! و با این نماز کسی بهشت نمیرود! حتی اگر نماز شب هم بخوانید اما با غفلت باشد بیفایده است، مگر اینکه امام حسین (ع) دست ما را بگیرد.
وی تاکید کرد: خیال نکنید قرآن به تنهایی میتواند ما را هدایت کند، فقط کسانی که با علی (ع) و آل علی (ع) باشند با قرآن هدایت میشوند و قرآن بدون علی (ع) گمراهی است.
ابن ملجمهای قرآن خوان ولی گمراه
توکلی با بیان اینکه قرآن بدون امامت گمراهی است، گفت: عمر سعد و ابن ملجمها هم قرآن میخواندند و حافظ قرآن هم بودند اما قرآن بدون امامت گمراهی است. همین الان داعشیها هم قرآن و نماز میخوانند اما بعد از این قرآن و نماز خواندن دعا میکنند و از خدا میخواهند که بتوانند یک بمب در حرم اهل بیت (ع) بگذارند و آنجا را نابود و مردم را بکشند! نماز و قرآن بیولایت نتیجهاش همین گمراهی و ظلمات است و انسان را از ظلمات به نور نمیآورد.
وی ادامه داد: همانطور که گفتیم تمام اهداف پیامبران در آیه اول سوره ابراهیم آمده که خداوند فرمودند: «کِتَابٌ أَنْزَلْنَاهُ إِلَیْکَ لِتُخْرِجَ النَّاسَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَی النُّورِ» آنها آمدند تا ما را از ظلمات به سوی نور بیاورند وو دین همهاش نور است، و نور به صورت فرد آمده است یعنی یک نور بیشتر نداریم اما ظلمات به صورت جمع آمده است که گناهان همه ظلمات است و تا دلتان بخواهد تاریکی کفر و شرک و بخل و نفاق با زیر مجموعههای آنها وجود دارد و آن نور واحد میتواند ما را از همه این ظلمات بیرون بیاورد.
سه محور موضوعی قرآن
وی افزود: قرآن در سه محور است که ما از کجا آمده ایم، به کجا میرویم و چکار باید بکنیم؟ و انبیا هم برای همین آمدند که خداوند فرمود: «إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ» مبدا و معاد همه یکی است و همه از سوی خدا آمده و به سوی خدا میروند و بخش زیادی از آیات قرآن درباره خداشناسی و توحید و معاد است.
پایان پیام/.
شبکه های اجتماعی عترتنا: کانال تلگرام / کانال ایتا / کانال سروش / پیچ اینستاگرام
منبع خبر : اختصاصی عترتنا
https://etratona.ir/?p=31357