زمان مطالعه: ۵ دقیقه
به گزارش خبرنگار عترتنا؛آیت الله محمد علی جاودان شامگاه پنج شنبه ۳ آذرماه در جلسه هفتگی درس اخلاق خود که در مسجد امام خمینی(ره) بازار تهران برگزار شد، گفت: آنهایی که بعد از پیامبر(ص) بر منصب خلافت نشستند، مخالفین خود را قتل و عام کردند و برخی را سوزاندند! تازه اینها خود را مسلمان و جانشین پیامبر(ص) میدانستند!
وی ادامه داد: امروز هم داعشیها مخالفین خود را قتل و عام و حتی میسوزانند و به همان روش غاصبین عمل میکنند! الان هم ما اگر کوتاهی کنیم اینها در این آشوب و شورش همین کار را خواهند کرد. پول این اغتشاشات را عربستان داده و نقشه را هم اسرائیل طرحریزی کرده است، پس از همان جنس هستند.
تقسیم شدن مردم به سه گروه
استاد اخلاق شهر تهران با اشاره به تقسیم بندی مردم به سه دسته در سوره واقعه اظهار کرد: قرآن در سوره واقعه مردم را به سه دسته تقسیم کرده است و در آیات ۸ و ۹ این سوره خداوندمی فرماید: «فَأَصْحَابُ الْمَیْمَنَهِ مَا أَصْحَابُ الْمَیْمَنَهِ * وَأَصْحَابُ الْمَشْأَمَهِ مَا أَصْحَابُ الْمَشْأَمَهِ».
وی ادامه داد: دو گروه از این سه گروه به راست و چپ تقسیم میشوند که «الْمَشْأَمَهِ» از شومی است که این گروه چپ شوم هستند و هر کس خدا را قبول نداشته باشد، و گناهکار باشد، شوم است. حالا اگر افراد شوم به منزل و مغازه شما بیایند شومی میآورند. اما یک دسته برکت هستند و در راه بندگی خدا از یکدیگر سبقت میگیرند که در آیات بعدی خداوند میفرماید: «وَالسَّابِقُونَ السَّابِقُونَ * أُولَئِکَ الْمُقَرَّبُونَ».
وی افزود: این دسته سوم از دیگران در راه بندگی خدا سبقت میگیرند و ترس و اندوهی هم ندارند که قرآن در آیه ۶۲ سوره یونس درباره این گروه میفرماید: « إِنَّ أَوْلِیَاءَ اللَّهِ لَا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلَا هُمْ یَحْزَنُونَ»، بر دوستان خدا بیمى نیست و غمگین نمىشوند.
آیت الله جاودان با بیان علت اینکه چرا دسته سوم غم و اندوهی ندارند، اظهار کرد: اینها میدانند که فردایی که در آن رنج و غصه باشد، نیست، پس آینده خطرناکی وجود ندارد که بیمناک باشند و گذشته آنها هم پاک و صاف است پس از گذشته هم اندوهی ندارند و اگر هم گناهی داشتند چون توبه کردند آن گناه هم بخشیده شده است.
وی ادامه داد: این افراد از وقتی که ایمان آوردهاند دیگر بر ایمان خود ثابت قدم ایستادهاند و تا لحظه مرگ بر همین ایمان و تقوا ثابت قدم هستند.
ثمره داشتن ایمان و تقوا وو کسب رحمت الهی
مولف و محقق حوزه علمیه تهران با اشاره به ثمره ایمان و تقوا در زندگی بیان کرد: بعضیها که اینگونه در ایمان و تقوا ثابت قدم هستند که در دل آنها یک سوز محبت به خدا وجود دارد و این محبت و سوز هم درجاتی دارد که واقعا در دل سوزش میآورد.
وی خاطر نشان کرد: در حالات بزرگان آمده که مرحوم جد ما در زمستان هم آب یخ میخوردند و یک سوزشی خاص در دل داشتند و همچنین در حالات مرحوم سید هاشم حداد که از شاگردان مرحوم آیت الله قاضی بودند آمده ایشان هم چنین سوزش دلی داشتند که جگرش میسوخت و جای خلوتی پیدا میکردند و اشکها میریختند، مثل اینکه دل چون آتش فروزان شعله بکشد! این سوزش یک بهشتی برای اهل دل است.
وی افزود: این افراد معمولا همیشه دهان آنها بسته بود و غیبت کسی را نمیکردند و غیبت کسی را نمیشنیدند و تمام زندگی آنها پاک بود و در اثر این پاکی و مراقبت ناگهان نسیم رحمت خدا میوزید و پردهها را کنار میداد و آنها داخل میرفتند.
عنایت حضرت عباس(ع) به آیت الله قاضی
استاد اخلاق و تاریخ اسلام شهر تهران به ماجرای عنایت حضرت عباس(ع) به آیت الله قاضی اشاره و بیان کرد: مرحوم آیت الله قاضی طبق دستور سالها ریاضت میکشد و هیچ خبری نشد تا اینکه بعد از ۴۰ سال ریاضت در تشرفی به حرم حضرت عباس(ع) عرض کرده بود که آیا این زحمات ما درست و به درد بخور است؟! و از حرم بیرون آمده بود که به حرم امام حسین(ع) برود، آن زمان هم این بین الحرمین نبود و به جای آن بازار بود، و ایشان وارد این بازار شد و از این بازار رد شد و تا به بالای سر رسید که دید پرده را برای ایشان برداشتند.
وی تصریح کرد: یک آقایی خدمت علامه جعفری میآید و میگوید مادر من از دنیا رفته است و میخواهم یک حج برای او شما انجام دهید و علامه قبول نکرد و باز این فرد تکرار کرد و گفت پول بیشتری میدهم اما علامه قبول نکرد و بعدها گفته بود دیدم در کارش ربا است و با اینکه آن زمان هم شرایط مالی خوبی نداشتم اما به خاطر آلودگی پولش نپذیرفتم، اما بعد چشمم باز شد و حالا هر جا میررفتم خوک و خرس و …. میدیدم ک تا ۴۰ روز ادامه داشت و به خدا گفتم خسته شدم این را از من بگیر و به حالت قبل برگشت.
این استاد و مولف حوزوی اظهار کرد: شاگردی از دل افراد خبر داشت و این کارش به نظر او چیزی مهمی بود که استادش به وی گفت اینها کرامت نیستند! طی الارض کرامت نیست! کرامت این است که تو ۴۰ یا ۵۰ سال عمر کردهای در این طول مدت عمرت نماز تو قضا نشده باشد، غیبت نشنیده باشی، دروغ نگفته باشی!
رسیدن به رحمت الهی با مراقبه و مواظبت
آیت الله جاودان به اهمیت مراقبه و مواظبت رفتار و گفتار اشاره و بیان کرد: در خدمت حاج آقا حقشناس نشسته بودیم که یک آقای خیلی محترم و بازاری خدمت ایشان رسید و در گفتگو با ایشان، اسم یک فرد دیگر را آرود که ایشان شدید ناراحت شدند و گفتند: غیبت کردی! ایشان از غیبت به شدت فراری بودن و نمیگذاشتند در مجلسی کسی غیبت کند یا غیبت بشنود.
وی افزود: اگر اینگونه مراقب و مواظب باشید، ناگهان یک نسیم ملایم میوزد و پردهها را کنار میز ند. توصیه میکنم هر کس در هر سنی که الان هست از همین امروز جدی تصمیم بگیرید و سعی کنید دیگر گناه نکنید و گناه را قطع کنید، اگر این کار را کردید ممکن است شما هم برسید و نسیم رحمت الهی بوزد و پردهها را کنار بزند.
کسب رحمت الهی با ترک گناه
آیت الله جاودان ثمره ترک گناه را رسیدن به رحمت الهی دانست و گفت: اگر از گناه بترسید و دوری کنید، شاید مشمول رحمت خداوند شوید که خداوند در آیه ۴۵ سوره یس میفرماید: «وَإِذَا قِیلَ لَهُمُ اتَّقُوا مَا بَیْنَ أَیْدِیکُمْ وَمَا خَلْفَکُمْ لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ»، و آنگاه که به ایشان گفته شود که از آنچه در پیش روى دارید یا پشت سر مىگذارید بترسید، شاید بر شما رحمت آرند؛ روى بگردانند.
وی تاکید کرد: پس اگر تقوا داشته باشید و گناه نکنید و زندگی شما پر از تقوا شود، و دیگر در زندگی شما غیبت و دروغ نباشد، شاید رحمت خدا شامل حال شما شود که در این آیه هم وعده این رحمت را دادهاند. کسی که اراده کند و اینجور مواظب خود باشد، احتمال دارد که آن نسیم رحمت الهی هم وزیدن کند و پردهها را برای او کنار بزند.
این استاد اخلاق افزود: پدر بزرگم نقل میکرد که به زیارت حضرت عبدالعظیم(ع) رفته بودم که کنار کفشداری مردانه به ستون تکیه داده بودم که یک موقع دیدم یک ظرف آوردند گفتند حضرت فاطمه(س) دادند. بدانید پیروزی بزرگ این است نه جام جهانی.
پایان پیام/.
شبکه های اجتماعی عترتنا: کانال تلگرام / کانال ایتا / کانال سروش / پیچ اینستاگرام
منبع خبر : اختصاصی عترتنا
https://etratona.ir/?p=31458