×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۳ مهر , ۱۴۰۳

زمان مطالعه: ۵ دقیقه

رسیدن به غیب نسبی فقط به اذن الهی است / آیت الله احدی / عترتنابه گزارش خبرنگار عترتنا؛آیت‌الله «مهدی احدی» استاد برجسته اخلاق و عرفان اسلامی حوزه علمیه قم، شامگاه جمعه ۲۹ اردیبهشت‌ماه سال جاری در چهارمین جلسه سلسله مباحث «سیروسیاحت برزخی» که در مسجد الزهرا (س) تهران برگزار شد، با اشاره به دو قسم از غیب گفت: جلسه چهارم مربوط به دو قسم از غیب است؛ یکی غیب مطلق و دیگری غیب شهودی یا همان غیب نسبی است.

غیب مطلق

این استاد عرفان اسلامی درباره غیب مطلق اظهار کرد: غیب مطلق ذات اقدس الله است؛ یعنی هیچ‌کسی نمی‌تواند به ذات خدا پی ببرد؛ چون ذات خدا غیرمطلق است اگر کسی گفت من ذات خدا را درک کردم دروغ گفته است؛ چون منطقه ممنوعه عالم عقل و خیال و فکر است و هیچ‌کسی حق ندارد در این منطقه ممنوعه وارد شود.

وی افزود: کسی خدمت پیغمبر (ص) آمد و حضرت گفتند درباره ذات خدا سؤال نکن که فراتر از ادراک و عقل بشر است. این را غیب مطلق می‌گویند.

غیب نسبی

آیت‌الله احدی با بیان اینکه غیب نسبی مربوط به اموری است که بعضی‌ها می‌توانند از این امور کشف کنند، گفت: هواشناس می‌گوید چند روز دیگر طوفان یا باران است که این موارد را غیب نسبی می‌گویند. یا در علم هم الان آمده که بعضی‌ها پیش خوانی می‌کنند یا مثلاً یک کلمه به شما می‌دهد و روی آن کلمه بقیه حرف‌ها را می‌زند غیب نسبی را خدا در اختیار بشر گذاشت.

وی ادامه داد: من اصولاً از غیب نسبی به‌اندازه‌ای بهره نبردم که بگویم؛ اما بعضی از بزرگان و اساتید ما برای آن‌ها روشن می‌شد. گزارشاتی می‌دادند و صداهایی را می‌شنیدند؛ اما من به آن مرحله نرسیدم؛ ولی آن‌ها رسیده بودند.

خطر راه‌اندازی دستگاه غیب پروی

آیت‌الله احدی با هشدار نسبت به خطر راه‌اندازی دستگاه‌های غیب‌پروری در جامعه اظهار کرد: خیلی دقت کنید که خیلی از اینها غیب نیست؛ بلکه از سادگی مردم و زرنگی مکاران است. مواظب باشید دستگاه غیب‌پروری راه نیندازید که ضربه می‌زند! مثلاً فردی چند روز کلاس عرفان گذاشت و گفت من کار اسکن را می‌کنم و می‌دانم کجا درگیر نیست یا اینکه من بخت دختر و پسر را باز می‌کنم! اینها فریب است مواظب باشید و سمت این چیزها نروید.

وی ادامه داد: روزی یک خانمی به دفترم زنگ زد و گفت من خاله لیلا هستم و از همسرم طلاق گرفتم؛ چون آقای بهجت گفته می‌خواهی زن امام‌زمان (عج) بشوی! و ایشان مرا می‌شناسد! تا این حد انحراف و سو استفاده است. مگر خدای تعالی جهان را دست عمه خانم‌ها و غیب‌بین‌ها می‌دهد؟!

وی افزود: ما اگر کلاس عرفان رفتیم برای این بود که نمازمان خوب بشود و یک نماز درست و مقبول بخوانیم یا اینکه نماز شب بلند شویم و نماز صبحمان قضا نشود و یک حال و هوایی به‌قصد قربت پیدا کنیم و تقرب ما درست شود.

در عرفان می‌خواهیم الله‌اکبر ما الله اصغر نشود!

این استاد حوزوی با بیان اینکه این درس‌های معنوی و عرفان چنان اساتید ما را ساخته بود که خدا را حاضر می‌دیدند، گفت: استادمان می‌فرمود وقتی می‌گویید الله‌اکبر و بعد گناه می‌کنید این می‌شود الله اصغر! ما می‌خواهیم در عرفان این الله‌اکبر ما اصغر نشود و وقتی اکبر است پس باید از او ترسید و حیا کرد و گناه نکرد کسی که از الله‌اکبر حیا می‌کند به معصیت نمی‌افتد.

وی با توصیه اینکه از صاحب‌نفسان بخواهید دعایتان کنند، اظهار کرد: باید دعا کرد؛ ولی از صاحب‌نفسان دعا بخواهید و در روایت معروف دارد که می‌فرماید: «الدّعاُ یَرُدُّ القضاءَ وَ قَد اُبرِمُ اِبراماً! دعا آن‌چنان است که مقدّرات حتمی الهی را دگرگون می‌کند»

رسیدن به غیب نسبی فقط به اذن الهی

آیت‌الله احدی با بیان اینکه رسیدن به غیب نسبی فقط به اذان الهی است، گفت: غیب نسبی را خداوند به اذن خودش باید بدهد این‌طور نیست که غیب نسبی به همه برسد. همه نمی‌توانند و خدا باید اذن بدهد؛ اما خیلی از غیب‌های نسبی کاذب است و صادق نیست؛ لذا همه تلاشتان این باشد که یک دور تفسیر قرآن و نهج‌البلاغه بخوانید چیزی بخوانید که در قیامت همراه شما بیاید و باعث نجاتتان باشد.

وی با اشاره به خوشحالی شهیدی که در برزخ شاد شد، اظهار کرد: هشیاری در این قسمت خیلی مهم است ما الان نسبت به برزخ خبر نداریم. شهید حبیب نجار الی الظاهر در برزخ از بس شاد شد که در قرآن آیه ۲۶ و ۲۷ سوره یس می‌فرماید: «قِیلَ ادْخُلِ الْجَنَّهَ ۖ قَالَ یَا لَیْتَ قَوْمِی یَعْلَمُونَ * بِمَا غَفَرَ لِی رَبِّی وَجَعَلَنِی مِنَ الْمُکْرَمِینَ» (و به این مرد باایمان پس از کشته‌شدن، در عالم برزخ) گفته شد: بیا داخل بهشت شو، گفت: ای‌کاش ملّت من هم (از این نعمت بزرگ) آگاه بودند که خدا چگونه در حق من مغفرت و رحمت فرمود و مرا مورد لطف و کرم قرارداد.

علت غیب‌گویی بعضی از بزرگان

آیت‌الله احدی به علت غیب‌گویی برخی از بزرگان اشاره و گفت: من گاهی اوقات متوجه بودم که چرا بعضی از بزرگان ما مثلاً یک گزارش غیبی به یک مراجعه‌کننده می‌دادند و متوجه شدم آن فرد چون گرفتار شبهه دینی شده بود می‌خواستند دین او را درست کنند. مثلاً دانشجویی آمد که دست آیت‌الله بهجت را ببوسد ایشان یواش در گوش او گفت جوان چرا شراب می‌خوری؟! و آن جوان هم واقعاً برگشت و بعدها برای ما این جریان را نقل کرد و ما هم از ایشان پرسیدیم و تأیید کردند. این‌جوری نبود که هر چیزی را بگویند.

وی ادامه داد: خدا به هرکس بخواهد غیب را می‌دهد نه اینکه به هر کس غیب را بدهد. در آیه ۱۷۹ آل‌عمران می‌فرماید: «وَمَا کَانَ اللَّهُ لِیُطْلِعَکُمْ عَلَی الْغَیْبِ وَلَٰکِنَّ اللَّهَ یَجْتَبِی مِنْ رُسُلِهِ مَنْ یَشَاءُ ۖ» و خدا همه شما را از سرّ غیب آگاه نسازد و لیکن به این مقام از پیغمبران خود هر که را مشیّت او تعلق گرفت برگزیند.

رسیدن به غیب باکلاس رفتن حاصل نمی‌شود

این استاد حوزوی اظهار کرد: طرف به درس عرفان رفته که به غیب برسد درصورتی‌که این‌طور نیست و رسیدن به غیب باکلاس رفتن نیست! همین چله کلیمی کار هر کس نیست اینها را بردارید حضرت موسی (ع) به کوه طور رفت که خدا به او تورات را بدهد شما باید همه‌وقت نماز بخوانید و عبادت کنید و ما مأمور به عبادت هستیم.

اشک در دل شب افسردگی را از بین می‌برد

آیت‌الله احدی با بیان اینکه تهجد و گریه سحر افسردگی را از بین می‌برد، گفت: مؤمنین که به لبه مرگ می‌رسند خوشحال و غیرمؤمنین افسرده می‌شوند ما که در دل شب گریه می‌کنیم آرام می‌شویم و اشک در دل شب افسردگی را از بین می‌برد و ما افسرده نمی‌شویم. خداوند نیز در آیه ۱۷ سوره سجده می‌فرماید: «فَلَا تَعْلَمُ نَفْسٌ مَا أُخْفِیَ لَهُمْ مِنْ قُرَّهِ أَعْیُنٍ جَزَاءً بِمَا کَانُوا یَعْمَلُونَ؛ و هیچ‌کس از آن مایه شادمانی خبر ندارد که به پاداش کارهایی که می‌کرده برایش اندوخته شده است.» نور چشم من اشک دل شب است این جزا یعنی انسان را در همین دنیا درمان می‌کند.

وی اظهار کرد: از غیب نسبی عوالم پس از مرگ است. تازه عوالم پس از مرگ را همه نمی‌دانند و این عوالم را خدا هم می‌گوید این را به بعضی‌ها می‌دهد. فرق معجزه با سحر هم این است که معجزه را نمی‌توان به کسی آموزش داد؛ اما سحر را می‌توان آموزش داد.

به کوشش: سلطان احمدی

جلسات قبل را اینجا بخوانید:

*جلسه اول سیر برزخی: اعتقاد به بدن برزخی یک واجب شرعی است

*جلسه دوم سیر برزخی: تجرد نفس و مهمترین اصل برای نفس/عارف کیست؟

*جلسه سوم سیر برزخی: با عقل اکتسابی و تحصیلی به شهود نمی‌رسید

*اختصاصی عترتنا

پایان پیام/.

شبکه های اجتماعی عترتنا: کانال تلگرام  / کانال ایتا  / کانال سروش  / پیچ اینستاگرام / آپارات

منبع خبر : اختصاصی عترتنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تحریریه عترتنا منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.