زمان مطالعه: 2 دقیقه
به مناسبت سالروز شهادت حضرت زهرا(س) در ادامه متن بیانات حضرت آیت الله سبحانی با موضوع حضرت زهرا(س) در قرآن می آید.
به گزارش پایگاه تحلیلی عترتنا / مراجع معظم تقلید : متن بیانات حضرت آیت الله سبحانی با موضوع حضرت زهرا(س) در قرآن به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
در مورد حضرت زهراء سلام الله علیها در قرآن در مواردی مطرح شده است:
۱.﴿وَ آتِ ذَا الْقُرْبی حَقَّه﴾ مفسّرین نوشته اند وقتی این آیه نازل شد پیامبر اکرم (ص) فدک را به حضرت زهراء (س) دادند. (مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج۶، ص: ۶۳۴)
۲.﴿إِنَّما یُریدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهیراً﴾ مسلّما مراد از اهل بیت، دخت مطهّره رسول اکرم (ص) و خود حضرت (ص) و فرزندانش می باشند. حال، اگر بر فرض محال، دیگران را هم شامل شود، شامل شدنش نسبت به حضرت زهراء (س) قطعی است.
۳.﴿قُلْ لا أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّهَ فِی الْقُرْبی﴾ “قُربی” به معنای قرابت است، مسلّما قُربای پیامبر اکرم (ص) شامل فرزندانش از جمله حضرت زهراء (س) می باشد.
۴.﴿إِنَّا أَعْطَیْناکَ الْکَوْثَرَ فَصَلِّ لِرَبِّکَ وَ انحْرْ إِنَّ شَانِئَکَ هُوَ الْأَبْترَ﴾ مراد از کوثر، اولاد است به دلیل اینکه آخر آیه می فرماید: ﴿إِنَّ شَانِئَکَ هُوَ الْأَبْترَ﴾ و این آخر آیه قرینه بر ابتدای آیه یعنی “کوثر” است و نمی توان آن را به غیر “اولاد” تفسیر نمود. علاوه بر اینکه شأن نزولش ( الدر المنثور فی تفسیر المأثور، ج۶، ص: ۴۰۱) نیز مؤیّد همین معناست: زمانی که عاص (پدر عمرو عاص) با پیامبر اکرم (ص) سخن می گفت، بعد از اینکه به قبیله خود قریش بازگشت، قریش به او گفتند: با چه کسی سخن می گفتی؟ گفت: تکلّمتُ مع هذا الابتر (اشاره داشت به پیامبر اکرم (ص))، در اینجا سوره کوثر نازل شد.
۵.﴿ وَ یُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلیَ حُبِّهِ مِسْکِینًا وَ یَتِیمًا وَ أَسِیرًا إِنَّما نُطْعِمُکُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لا نُریدُ مِنْکُمْ جَزاءً وَ لا شُکُوراً﴾ همگی متفقند که چند آیه از سوره “هل اتی” دربارهی اهل بیتِ پیامبر اکرم (ص) است . در آیه مذکور می فرماید: ﴿إنّما نطعمکم لوجه الله﴾ ما هم باید منبر برویم لوجه الله، باید تعلیم کنیم لوجه الله.
اشکال: مخالفین می گویند این سوره، سورهی مکّی است و در مکّه که خبری از دُخت پیامبر اکرم (ص) نبود، جوابش این است که این آیات، مدنی است، زیرا در خود آیات، قرائن روشنی بر مدنی بودن آن است: ﴿مسکینا و یتیما و اسیرا﴾ در مکّه که پیامبر اکرم (ص) اسیر نداشتند بلکه برعکس خود پیامبر اکرم (ص) و یارانشان در مکّه حکم اسارت را داشتند، معلوم می شود این آیات در مدینه نازل شده است زیرا در مدینه بود که مسلمانان، اسیر داشتند.
و سلام علیها یوم وُلِدَت و یوم اُستُشِهدَت و یوم تبعث حیّا
والسلام علیکم و رحمه الله برکاته
*حوزه
پایان پیام/.
شبکههای اجتماعی عترتنا: کانال تلگرام / کانال ایتا / کانال سروش / پیچ اینستاگرام
دیگر مطالب سرویس مراجع معظم تقلید را اینجا کلیک نموده و بخوانید
https://etratona.ir/?p=3476