×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

حجت‌الاسلام سید مهدی توکل کارشناس و محقق حوزوی گفت: محبت به امیرمؤمنان(ع) از برجسته‌ترین نعمت‌هایی است که خداوند به شیعیان داده است.


محبت به امیرمؤمنان(ع) از برجسته‌ترین نعمت‌های الهی استبه گزارش پایگاه تحلیلی عترتنا / عترت: حجت‌الاسلام سید مهدی توکل، کارشناس دینی روز گذشته چهارشنبه ۷ اسفندماه طی سخنانی در مسجد قبای قم به مناسبت ولادت امیرالمؤمنین(ع) درباره بخشی از برکات محبت به امیر مؤمنان علیه السلام نکاتی را بیان نمود، که در ادامه گزیده سخنان وی از نظرتان می گذرد.

از برجسته ترین نعمت هایی که خداوند به شیعیان داده، محبتی است که آنها به امیر مؤمنان علی علیه السلام دارند. این نعمت تا جایی مهم است که از رسول خدا(ص) روایت شده است که می فرماید: «عُنْوَانُ صَحِیفَهِ الْمُؤْمِنِ حُبُّ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ ع؛ تیتر اصلی در ابتدای پروندۀ اعمال یک انسان مؤمن در روز قیامت این است که او به علی بن ابی طالب (ع)، محبت داشته است».بحار الانوار، ج ۲۷، ص ۱۴۲، ح ۱۴۹٫

البته شک نیست که مراد از «مؤمن» در اینجا کسی است که ایمان او واقعی باشد که در واقع کسی است که بر اساس ایمان، عمل نیز کرده باشد. در غیر این صورت اگر در روز قیامت از کسی بپرسند که چرا دوستار امیر مؤمنان (ع) بوده است او اگر بگوید که من از چهرۀ حضرت خوشم می آمد، به او می گویند: تو که حضرت را ندیده بودی!!! اگر هم بگوید که من عبادت، تقوا، خداترسی، شجاعت و سایر صفات نیکوی حضرت را دوست داشتم به او خواهند گفت: این چه محبتی بود که خودت اهل تقوا، خداترسی و مانند آن نبودی!!!

در روایت جالبی از امام صادق (ع) می خوانیم که فرمود:  روزی رسول خدا (ص) در جمعی از اصحابش نشسته بود که ناگهان برخاست و به استقبال جنازه ای شتافت که چهار مرد حبشی آن را بر دوش داشتند. پیامبر به آنها فرمود جنازه را بر زمین بگذارند. آن گاه کفن را از صورت جنازه کنار زد و فرمود: «کدام یک از شما او را می شناسد»؟

امیر مؤمنان (ع) عرضه داشت: «من او را می شناسم. او غلامی بود از قبیلۀ بنی ریاح بود که هر گاه مرا می دید می گفت: «به خدا سوگند، من تو را دوست دارم».

رسول خدا فرمود: «ای علی! من گواهی می دهم که جز مؤمنان، تو را دوست ندارند و جز کافران با تو دشمن نیستند. جنازه این شخص را هفتاد هزار گروه فرشته تشییع کرده‌اند، که هر گروه از آنها رییس هفتاد هزار گروه دیگر بوده‌اند».

آن گاه رسول خدا (ص) او را از تابوتش خارج کرد و غسل داد و کفن کرد و بر او نماز خواند و فرمود:«فرشتگان ازدحام کرده‌اند و مسیر تنگ شده است. ای علی! همه اینها به دلیل آن است که او تو را دوست داشته است».

بسیاری از مردم هستند که حتی نام امیر مؤمنان را نشنیده اند چه رسد که محبت او را در دل داشته و یا ولایت او را به عنوان امام و جانشین رسول خدا (ص) قبول داشته باشند. حال ما شیعیان که ان شاء الله از معرفت و محبت واقعی به حضرت برخورداریم باید به گونه ای عمل کنیم که هنگامی سکرات مرگ که (بر اساس احادیث متعدد و متضافر) حضرت تشریف می آورند ما هم با افتخار به ایشان عرضه داریم: «یا امیر المؤمنین! انی و الله احبک».

*اختصاصی عترتنا

پایان پیام/.

شبکه های اجتماعی عترتنا: کانال تلگرام  / کانال ایتا  / کانال سروش  / پیچ اینستاگرام

دیگر مطالب سرویس در عترت را اینجا کلیک نموده و بخوانید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تحریریه عترتنا منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.