×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

آیت‌الله حق‌شناس نور چشم آیت‌الله‌العظمی بروجردی بودبه گزارش خبرنگار عترتنا؛حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمیرهاشم حسینی، تولیت حوزه‌های علمیه آیت‌الله حق‌شناس و آیت‌الله مجتهدی تهرانی، شب گذشته، اول مردادماه در مراسم سالگرد ارتحال آیت‌الله حق‌شناس که در آستان مقدس امامزاده اسماعیل(ع) تهران برگزار شد، گفت: خداوند در آیه ۲۸ سوره فاطر می‌فرماید: «… إِنَّمَا یَخْشَى اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ …؛ هر آینه از میان بندگان خدا تنها دانشمندان از او می‌ترسند»، در بین بندگان خدا رسیدن به مقام خشیت فقط و فقط ویژه علمای ربانی است، و آن‌ها می‌رسند و در ادامه خداوند می‌فرماید: «إِنَّ اللَّهَ عَزِیزٌ غَفُورٌ؛ و خدا پیروزمند و آمرزنده است.»

وی افزود: خداوند هم عزیز و هم غفور است و این مرتبه خیلی با عظمت است. یعنی اگر کسی بدترین خطاها و بی‌حرمت‌ها را هم نسبت به خدا انجام داده باشد، توبه کند خداوند او را می‌بخشد. همچنین خداوند عزیز است که دارای عزت و نفوذناپذیری است.

این استاد حوزوی اظهار کرد: این دو مرتبه یعنی غفور و عزیز بودن خداوند برای ما قابل درک نیست، این مرتبه اوجی دارد که هم خداوند عزیز و هم غفور است ولی فقط علمای ربانی به آن دسترسی پیدا می‌کنند و وقتی به این مقام رسیدند دیگر مقام خوف را عبور کردند و خوفی نیست و خشیت است.

وی ادامه داد: اگر سطح معرفی فردی پایین باشد و او اهل هوای نفس هم باشد، چنین فردی در مقام خوف است و ترس دارد و فقط جهنم را می‌بیند، لذا حرکت و سیر او نیز خوفی است و اگر عبادتی هم انجام می‌دهد از روی ترس جهنم و عقوبت آن است؛ و این حرکت خوفی در آن اوج معرفتی نیست.

رسیدن علمای ربانی به مرحله خشیت

حجت‌الاسلام حسینی گفت: اما علمای ربانی به مرحله خشیت می‌رسند که یک مرحله خاص است و آن‌ها در این مقام متوجه می‌شوند که در مقابل یک عظمت هستند که این عظمت الهی حد و مرزی ندارد و خداوند عزیز و غفور است. وقتی علمای ربانی این عظمت را می‌بینند از خوف رها شده و دیگر در فضای گناه نیستند که از گناه صحبت شود، و فوق گناه هستند و نگاه آن‌ها هم در این مقام به جهان عجیب است و می‌گویند همه چیز عالم از روی حساب و کتاب است.

نکته‌ها و ویژگی‌هایی از شخصیت آیت‌الله حق‌شناس

وی درباره شخصیت آیت‌الله حق‌شناس، گفت: مرحوم آیت‌الله حق‌شناس هرگز در طول عمرشان قبول نداشت که من روی کسی اثر‌گذار بوده‌ام؛ برخی می‌گفتند که حاج آقا کلام شما روی ما اثر گذاشت اما ایشان قبول نمی‌کرد و می‌گفت همه چیز دست خداست و من کسی نیستم که اثری گذاشته باشم. وقتی کسی باز می‌گفت چطور شما این قدر اثرگذار هستید؟ برای فهم ما در جواب می‌گفت در کل عمرم هرگز کلامی غیر از کلام خالق از گلوی من خارج نشده است. کسی نمی‌تواند ادعای شاگردی ایشان را بکند، آیت‌الله حق‌شناس کجا و ما کجا، من فقط یک مدت نزد ایشان کفایه را خواندم و هرگز جرئت ندارم بگویم شاگرد ایشان هستم.

نور چشم آیت‌العظمی بروجردی و اجازه اجتهاد از ۱۲ نفر

حجت‌الاسلام حسینی اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های ایشان که خیلی از اوقات از آن غفلت می‌شود، سطح علمی ایشان است. ایشان همیشه طبق عقلانیت و محور علم جلو می‌رفتند، و عقلانیت و علم در وجود ایشان بود. ایشان از ۱۲ نفر از مجتهدین اجازه اجتهاد داشت. آیت‌الله‌العظمی سبحانی می‌گفتند وقتی ما به قم آمدیم، آیت‌الله حق‌شناس نور چشم آیت‌الله‌العظمی بروجردی بودند.

وی در پایان گفت: آیت‌الله حق‌شناس مقید بود وقتی اسم امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری برده می‌شود باید صلوات فرستاد و می‌فرمود چه رهبر کبیر و چه رهبر معظم وقتی اسم آن‌ها می‌آید باید صلوات بفرستید، چون علمدار هستند و باید از علمدار حمایت کرد که اگر علم افتاد هیچ چیز باقی نمی‌ماند.

*اختصاصی عترتنا

پایان پیام/.

شبکه های اجتماعی عترتنا: کانال تلگرام  / کانال ایتا  / کانال سروش  / پیچ اینستاگرام

منبع خبر : اختصاصی عترتنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تحریریه عترتنا منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.