×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۱۷ آبان , ۱۴۰۳

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

مراتب هفت‌گانه قرابت و انس با قرآن

حجت‌الاسلام والمسلمین رضا محمدی‌شاهرودی؛ کارشناس برنامه‌های احکام و بیان شبهات دینی صداوسیما و مدرس حوزه‌های علمیه شب گذشته پنجشنبه ۳ آبان طی سخنانی در جمع اعضای کاروان قرآنی شهدای جبهه مقاومت متشکل از جمعی از اساتید، قاریان، حفاظ و فعالان قرآنی کشور در جوار مرقد مطهر امامزاده سلطانعلی بن محمدباقر (ع) در مشهد اردهال کاشان گفت: قرآنی بودن و معلمی قرآن امتیاز بزرگی است، چرا که این مقام و مرتبه را پیامبر (ص) بزرگ داشته و به امام علی (ع) می‌فرماید: قرآن بیاموز و به دیگران نیز بیاموز؛ لذا در میان امت اسلامی بهترین‌ها و اصطلاحاً گل‌های سرسبد این جامعه را جامعه قرآنی تشکیل می‌دهند.

وی افزود: قرآن همگی ما را به خیر و پرهیز از بدی‌ها و خصایل ناشایست انسانی هدایت می‌کند و افراد عادی جامعه در مواجهه با قرآن و انس با آن، واجد چنین موقعیتی هستند، چه برسد که انسان‌هایی همچون شما که همواره با قرآن قرابت و انس دارید و روح و جان خود را در زلال آن شستشو می‌دهید و باید گفت به این واسطه شما از قدر و منزلت خاصی برخوردار هستید.

محمدی‌شاهرودی تصریح کرد: با چنین مقام و منزلتی است که قطعاً مسئولیتی خطیر نیز بر دوش شما نهاد شده است و توقع از شما بیش از افراد عادی جامعه است. کوچکترین خطا و لغزش از سوی شما سر بزند، قابل اغماض و بخشش نیست، چرا که در نگاه عام جامعه شما با قرآن انس و قرابت بلافصل دارید؛ قرآنی که نام دیگر آن نور است و این پرسش را مطرح می‌کند، چرا کسی که سر و کار دائمی او با نور است، خود به ظلمت و تاریکی دچار می‌شود؟

وی به مسئولیت‌پذیر بودن و ایفای نقش سازنده جامعه قرآنی اشاره کرد و گفت: یکی از منابع نور وجودی قرآن، حدیث است و معلم قرآن باید مرتباً با احادیث ائمه اطهار (ع) سر و کار داشته باشد، چرا که کتب حدیث متمم قرآن هستند و یکی از بهترین تفاسیر، تفسیر روایی است، یعنی گفتاری که از معصوم (ع) نقل و روایت است و به نوعی در تعیین و روشن شدن نقاط ابهامی که ممکن است در اشارات ذات باری تعالی وجود داشته باشد، کاربرد دارد و به تحقیق بهترین راه برای تفسیر قرآن، نقل روایات و حدیث مرتبط با آن از لسان اهل بیت (ع) است.

مراتب هفت‌گانه انس با قرآن

محمدی‌شاهرودی در ادامه به مراتب انس با قرآن اشاره کرد و گفت: در گام نخست امر قرائت و مواجهه نخستین با قرآن مطرح است، در گام دوم با امر تلاوت روبه‌رو هستیم که رویارویی هوشمندانه و کمی مدبرانه با قرآن است و انسان را در آستانه ورود به فهم و درک آنچه خداوند با او در میان گذاشته است، قرار می‌دهد.

وی افزود: مرتبه سوم ترتیل است که زمینه را برای فهم عمیق قرآن آماده می‌کند تا در گام چهارم تدبر و فهم قرآن به وجود بیاید و مرتبه پنجم بالاتر از تدبر و فهم قرآن، عمل کردن به آن است که جامعه قرآنی این عرصه را به مراتب تجربه کرده است و همین میزان که با برگزاری چنین محافلی به شکل عملی و میدانی مناسبت‌هایی را برگزار می‌کند، خود گواه ورود ایشان به این مرحله است.

این مدرس حوزه‌های علمیه اظهار کرد: در مرتبه ششم مسح قرآن مطرح است که لازمه و شرط آن طهارت است و یک وجه ظاهری دارد. او که با قرآن حشر و نشر دارد، نباید بدون وضو به خطوط این کتاب مقدس دست بزند، ولی وجه باطنی آن تماس روحی با قرآن است به این معنی که تا فرد، طهارت روح و جان پیدا نکرد، اتصال او با قرآن و معارف آن روی نداده و بهره لازم را از آن نخواهد برد.

وی در پایان گفت: هفتم مرتبه بالاتری از مسح قرآن وجود دارد و آن انس با کلام وحی است. فرد زمانی که با قرآن انیس شد، این کتاب و فرامین او در بند بند وجود او ورود می‌کند و همه چیز خود، رفتار و سکنات، باورها و کنش و واکنش او با قرآن تنظیم می‌شود. اینکه ما به شکلی مصطلح محافل انس با قرآن برگزار می‌کنیم، تنها به منزله تمرین و ممارستی است که جامعه قرآنی و قرآن‌دوستان آن را انجام می‌دهند تا زمینه برای نیل آن‌ها به انجام این مراتب و مراحلی که اشاره شد، فراهم شود.

*ایکنا

پایان پیام/.

شبکه های اجتماعی عترتنا: کانال تلگرام  / کانال ایتا  / کانال سروش  / پیچ اینستاگرام / آپارات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تحریریه عترتنا منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.