زمان مطالعه: 4 دقیقه
به گزارش خبرنگار عترتنا؛مهدی توکلی، سخنران مذهبی، صبح امروز، پنج شنبه ۲۷ مردادماه در مراسم عزاداری دهه دوم ماه محرم در حسینیه طاهایی تهران طی سخنانی درباره شرایط مجاز شدن دروغ گفتن در اسلام گفت: دروغ نور ایمان را میبرد و انسان را رو سیاه میکند و همانطور در جلسات قبل گفته شد که دروغ حرام است و دروغگو مورد لعن خدا است، اما اسلام در جایی که اضطرار پیش بیاید در حد اضطرار دروغ را در چند مورد خاص مجاز نموده است.
شرایط مجاز شدن دروغ مصلحتی
این سخنران حوزوی و دانشگاهی اظهار کرد: گوشت مردار و حتی خوک حرام است و حالا فردی در یک بیابان گیر افتاده و از شدت گرسنگی در حال مردن است و به حالت اضطرار رسیده است، در چنین شرایطی اسلام اجازه میدهد در صورتی که گوشت مرداری هست، این فرد مضطر و گرسنه در حد اضطرار از این گوشت مردار و حرام بخورد و جان خود را نجات دهد تا نمیرد و فقط به قدری که از مرگ نجات یابد، اجازه خوردن دارد.
وی ادامه داد: دروغ هم در بعضی مواقع خاص که شرع به ما اجازه داده چنین است از جمله برای حفظ جان، حفظ مال و حفظ آبرو به شرط اضطرار میتوان به قدر و حدی که اجازه داریم دروغ بگوییم!
وی افزود: در چنین شرایطی که بحث جانی و مالی و آبرویی برای خودمان یا مومن دیگری مطرح است و به حد اضطرار رسیده است دین ما را مجاز به دروغ گفتن میکند، البته در بحث مالی مال باید قابل توجه باشد.
برخورد شیخ رضا سراج با کسی که نمازش را به خاطر کفشش شکست!
توکلی شرط دروغ برای حفظ مال را اضطرار رسیدن و ارزش بالای مالی دانست و اظهار کرد: مرحوم شیخ رضا سراج از منبرهای قدیم تهران بود و علاوه بر منبر رفتن، پیشنماز مسجدی هم بود که یک روز فردی به ایشان گفت من نماز را به شما اقتدا کردم اما متوجه شدم در کفشداری فردی دارد کفش مرا میبرد و من نمازم را شکستم و سریع کفشم را گرفتم! حالا آیا نماز من جایز است؟ شیخ رضا هم به او گفت این کفش تو چقدر قیمت داشت و او گفت مثلا ۳۰ شاهی آن را خریده بودم، و شیخ گفت کار خوبی کردی چون چنین نمازی که تو میخواندی ۱۰ شاهی هم نمیارزید! کسی که در نماز بفهمد آن طرف مسجد در کفشداری دارند کفش او را میبرند، این نماز ارزش ندارد.
وی تاکید کرد: پس در بحث مالی باید مال ارزشمند باشد و در حفظ جان و آبروی مومن هم در صورتی مجاز به دروغ گفتن هستیم که هم در اضطرار باشیم و هم اینکه هیچ راه دیگری وجود نداشته باشد.
توریه کردن به جای دروغ مصلحتی
توکلی با بیان اینکه به جای دروغ مصلحتی توریه کنید، گفت: اما فقهای ما در باب دروغ میگویند حتی به مصلحتی و مجاز بودن هم نباید دروغ گفت، بلکه به جای دروغ مصلحتی باید توریه کرد! به جای اینکه در چنین شرایطی که مجاز هم به دروغ گفتن هستیم برای اینکه دروغ نگوییم، میتوان حرف دو پهلو زد و اصل منظور را در بین حرفها مخفی کرد تا طرف مقابل از حرف شما چیز دیگری برداشت کند!
نمونهای از توریه کردن
وی به نمونهای از توریه کردن اشاره و بیان کرد: زمانی که ابولولو داشت فرار میکرد از جلوی امیرالمؤمنین (ع) رد شد و حضرت میدانست ماموران دنبال او هستند و از این مسیر میآیند و میپرسند، برای حفظ جان ابولولو سریع جای خود را عوض کرد و از آنجایی که تشریف داشتند بلند شدند و به جای دیگری رفتند و وقتی به حضرت رسیدند و از ایشان پرسیدند که ابولولو از این مسیر عبور کرد؟ حضرت گفتند از زمانی که من در این مکان آمدم چیزی ندیدم!
وی ادامه داد: به طرف میگویند به ما پولی قرض بده و او هم نمیخواهد چیزی بدهد، اما در دل نیت میکند که در جیبم الان پول ندارم و واقعا هم در جیبش پول نیست و با این نیت و حتی با قسم میگوید من پول ندارم در صورتی در حساب بانکی خود میلیونی پول دارد!
توکلی در پایان گفت: علاوه بر اینکه برای حفظ مال، حفظ جان و حفظ آبرو میتوان دروغ مصلحتی بر اساس شرایط خاص خودش گفت، از دیگر مواردی که مجاز به دروغ گفتن هستیم برای آشتی دادن دو مومن است، به شرطی که به اضطرار رسیده باشیم و هیچ راه دیگری هم نباشد.
وی ادامه داد: همچنبن میتوان برای حفظ زندگی به زن و بچه هم مصلحتی دروغ گفت، مثلا وقتی خانم خانه گیر داده که این پردهها قدیمی شده و باید آنها را عوض کنید، شما میتوانید برای اینکه زندگی از هم نپاشید به مصلحت به او دروغ بگویید که باشد عوض می کنم! و بهتر این است که به او وعده بدهید که حق با توست ای کاش وضعم خوب میشد پرده ها را عوض میکنم، به محض اینکه دستم باز شد آنها را عوض میکنم، اینجور خانم خانه هم میگوید به حرف من اهمیت داد! با این کار زندگی هم جهنم نمیشود.
پایان پیام/.
شبکه های اجتماعی عترتنا: کانال تلگرام / کانال ایتا / کانال سروش / پیچ اینستاگرام
منبع خبر : اختصاصی عترتنا
https://etratona.ir/?p=31347