×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۵ آبان , ۱۴۰۳

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

عقوبت سبک شمردن نماز و شاه کلید قفل‌های بستهبه گزارش خبرنگار عترتنا؛حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسین هاشمی‌نژاد، خطیب حوزوی روز گذشته در مراسم عزاداری سالروز شهادت حضرت زهرا(س) در حسینیه بیت‌الرقیه(س) تهران با اشاره به عقوبت سبک شمردن نماز و اینکه نماز امانت الهی است، گفت: هرگاه وقت اداى نماز مى رسید، رنگ چهره امیرالمؤمنین علیه السلام تغییر مى یافت و بر خود مى لرزید. وقتى به او مى گفتند: این چه حالت است؟ مى فرمود: هنگام اداى امانتى رسیده است که بر آسمانها و زمین و کوه‌ها عرضه شد و آنها از حمل آن سر باز زدند و انسان این بار امانت را برداشت.

۱۵ بلا برای سبک شمردن نماز

حجت‌الاسلام هاشمی‌نژاد با اشاره به روایتی درباره سبک شمردن نماز اظهار کرد: روزی حضرت زهرا(س) کنار رسول خدا(ص) نشسته بودند، حضرت فاطمه(س) از پدر بزرگوارش پرسید: پدر جان، یا رسول الله! زنان و مردانى که نسبت به نماز بى‌‌اعتنا هستند و نماز را سبک مى‌‌شمارند، چه عواقبى را در پیش دارند؟ رسول خدا(ص) فرمود: فاطمه جان! هر کسى از مردان و زنان نمازش را سبک بشمارد، خداوند او را به پانزده بلا مبتلا مى‌‌سازد.

وی ادامه داد: حضرت سپس فرمودند این بلاها شش مورد در دنیا، سه مورد در وقت مرگ، و سه مورد آنها در قبر و سه مورد در قیامت زمانى که از قبر خارج می‌شود، است.

وی افزود: اما آن شش بلایى که در دنیا دامنگیرش مى‌‌شود: خداوند برکت را از عمرش مى‌‌برد، خداوند برکت را از رزقش مى‌‌برد، خداوند عزوجل سیماى صالحین را از چهره‌‌اش محو مى‌‌کند، هر عملى که انجام مى‌‌دهد پاداش داده نمى‌‌شود، دعایش به آسمان نمى‌‌رود، بهره‌‌اى از صالحین براى او نیست.

این خطیب حوزوی درباره سه بلایى که هنگام مرگ گرفتارش کسی که نماز را سبک می‌شمارد می‌شود، گفت: ذلیل از دنیا مى‌‌رود، هنگام مرگ در حال گرسنگى خواهد بود، تشنه از دنیا خواهد رفت، اگر چه آب نهرهاى دنیا را به او بدهند.

وی ادامه داد: اما آن سه بلایى که در قبر دامنگیرش مى‌‌شود این است که خداوند ملکى در قبر براى او مى‌‌گمارد تا او را زجر دهد، قبرش براى او تنگ خواهد شد، گرفتار ظلمت و تاریکى قبر خواهد شد.

وی اضافه کرد: اما آن سه بلایى که در روز قیامت گرفتارش خواهد شد این است که خداوند ملکى را موکل مى‌‌سازد تا او را با صورت بر زمین بکشد، در حالى که خلایق تماشا مى‌‌کنند، محاسبه اعمالش به سختى انجام مى‌‌شود، خدا به نظر لطف به او نمى‌‌نگرد و براى او عذاب همیشگى است.

ثمره اهمیت دادن به نماز اول وقت

این خطیب حوزوی به بیان خاطره‌ای در خصوص نماز اول وقت گفت: پیرمردی مسن، ماه مبارک رمضان به مسجد لاله‌زار می‌آمد. خیلی آدم موفقی بود، همیشه قبل از اذان داخل مسجد بود. به او گفتم: حاج آقا. شما خیلی موفقید، من هر روز که به مسجد می‌آیم می‌بینم شما زودتر از ما آمده‌اید جا بگیرید، او گفت: نه آقا، من هرچه دارم از نماز اول وقت دارم!

وی ادامه داد: بعد این پیرمرد به من گفت: من در نوجوانی به مشهد رفتم. مرحوم حاج شیخ حسنعلی نخودکی را پیدا کردم و گفتم: من سه حاجت مهم دارم، دلم می‌خواهد هر سه تا را خدا در جوانی به من بدهد، یک چیزی یادم بدهید؟ ایشان فرمودند: چه می‌خواهی؟ گفتم: یکی دلم می‌خواهد در جوانی به حج مشرف شوم، چون حج در جوانی لذت دیگری دارد. فرمودند: نماز اول وقت به جماعت بخوان. گفتم: دومین حاجتم این است که دلم می‌خواهد یک همسر خوب خدا به من عنایت کند. فرمودند: نماز اول وقت به جماعت بخوان. و حاجت سوم من این است که خدا یک کسب آبرومندی به من عنایت فرماید، باز هم فرمودند: نماز اول وقت به جماعت بخوان.

وی ادامه داد: عرض کردم: سه قفل با یک کلید؟! این پیرمرد در ادامه به من گفت این عملی را که ایشان فرمودند من شروع کردم و در فاصله سه سال، هم به حج مشرف شدم، هم زن مؤمنه و صالحه خدا به من داد و هم کسب با آبرو به من عنایت کرد.

خبرنگار: علیرضا برومند

*اختصاصی عترتنا

پایان پیام/.

شبکه های اجتماعی عترتنا: کانال تلگرام  / کانال ایتا  / کانال سروش  / پیچ اینستاگرام

منبع خبر : اختصاصی عترتنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تحریریه عترتنا منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.