×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳

زمان مطالعه: ۴ دقیقه

برزخ و قیامت هیچ روشنایی نیست باید با خود نور ببرید/ آیت الله احدی / عترتنا

به گزارش خبرنگار عترتنا؛آیت‌الله «مهدی احدی» استاد برجسته اخلاق و عرفان اسلامی حوزه علمیه قم، شامگاه جمعه ۱۹ خردادماه سال جاری در هفتمین جلسه سلسله مباحث «سیروسیاحت برزخی» که در مسجد الزهرا (س) تهران برگزار شد، یکی از ابزارهای کارشناسانه بحث سفر برزخ را رؤیا دانست و گفت: خیلی‌ها رؤیا را دست‌کم می‌گیرند درحالی‌که رؤیا پل ارتباطی بین این دنیا و برزخ است و دقیقاً انسان می‌تواند از طریق رؤیا برزخ را مشاهده کند!

در برزخ و قیامت هیچ روشنایی نیست باید با خود نور ببرید

این استاد اخلاق با بیان اینکه وقتی گناه کبیره می‌کنید نماز و اعمال صالح شما محو می‌شود، اظهار کرد: در برزخ و قیامت روشنایی نیست و هر چه در دنیا عبادت کنید این عبادت شما در آنجا نور و روشنایی شما می‌شود، حتی دارد آن عرقی که خانم‌های چادری در دنیا می‌ریزند این عرق در برزخ و قیامت تبدیل به نور می‌شود.

وی ادامه داد: اما بعضی‌ها هیچ نوری ندارند؛ چون در دنیا گناه می‌کردند و یک گوشه‌ای در دنیا وقتی امر بر نماز و گناه بود گناه را بر نماز مقدم می‌کردند یا وقتی امر بین غذای حرام و حلال بود غذای حرام را دوست داشتند و اینها در قیامت و برزخ دیگر نوری ندارند.

دفع بلا از شهر با حضور یک مؤمن

آیت‌الله احدی با بیان اینکه مؤمن اهل تصدیق است و بلا با حضور او از شهر هم دور می‌شود، گفت: خیلی‌ها محب اهل‌بیت (ع) هستند؛ ولی محبوب اهل‌بیت (ع) نیستند! اما مؤمن زندگی و رؤیایش فرق می‌کند مؤمن کسی است که اهل تصدیق است تا جایی که در روایت است که در شهری اگر یک مؤمن نباشد خدا آن را شهر را نابود می‌کند؛ بنابراین وجود یک مؤمن باعث می‌شود یک شهر نابود نشود.

وی ادامه داد: قرآن نیز در آیات ۶۳ و ۶۴ سوره یونس درباره مؤمن می‌فرماید: «الَّذینَ آمَنُوا وَ کانُوا یَتَّقُونَ*لَهُمُ الْبُشْری فِی الْحَیاهِ الدُّنْیا وَ فِی الْآخِرَهِ…» آنان کسانی‌اند که به خدا و پیامبر ایمان آورده و در برابر خدا تسلیم‌اند و پیش از این نیز تقواپیشه بوده‌اند. برای آنان در زندگی دنیا و در آخرت بشارت است. مؤمن در همین دنیا می‌بیند.

وقتی حاج‌آقا حسین قمی میت را بالای تابوتش دید!

آیت‌الله احدی در ادامه ماجرای دیدن میت توسط مرحوم آیت‌الله حاج حسین آقا قمی در بالای تابوتش را نقل نمود و گفت: بنده سابق که منبری بودم در محضر آیت‌الله حاج‌آقا حسین فاطمی قمی منبر رفتم و جریانی را نقل کردم که ایشان به من گفتند این جریان را که نقل کردی من بودم و گفتند: داشتم می‌آمدم حرم که دیدم جنازه یک جوانی را دارند داخل حرم می‌برند و تشییع می‌کنند که روح این جوان بالای تابوت بود و داد می‌زند و به من گفت تو را به این حرم سوگند که به بابای من بگو مرا داخل حرم نبرد که من در اثر مصرف شراب مرده‌ام و از هر طرف دارند مرا می‌زنند! هر چه به حرم نزدیک‌تر می‌شوم به‌صورت و پشت من می‌زنند. ایشان گفتند من رفتم به پدرش گفتم؛ اما قبول نکرد.

وی افزود: اصلاً وقتی منبر حاج حسین آقا فاطمی می‌خواستید بروید باید استغفار می‌کردید چون می‌دیدند و ایشان کسی است که پشت سر حضرت در عرش نماز خوانده است این جمکران به مکاشفه ایشان است.

وی تأکید کرد: بدانید همه این برزخ را اینجا می‌بینید پس مواظب اعمالتان باشید در نمازتان اشک بریزید و ناله بزنید و برای نماز صحیح خواندن تمرین کنید و استاد بگیرید که شما را با آیات و روایات انذار کند؛ ولی پیش هر کس هم نروید؛ اما داشتن استاد خیلی لازم و ضروری است.

خلوت و ارتباط با نامحرم شما را رسوا می‌کند

آیت‌الله احدی با تأکید بر اینکه از نامحرم دوری کنید که خلوت با نامحرم انسان را رسوا می‌کند، گفت: در روایتی در بحار آمده که یک مرد در حال طواف به یک زن توجه کرد و همین‌طور جذب این خانم شد، دست این خانم را گرفت که لذتی ببرد؛ اما این دست گیر کرد و قفل شد و هر کار کردند جدا نشد! تا اینکه مردم گفتند ببینید از فرزندان پیامبر (ص) کسی حج آمده است که دیدند امام حسین علیه‌السلام تشریف دارند و نزد حضرت آمدند و نجات یافتند.

وی تأکید کرد: بدانید کسی دستش به گناه بخورد دستش قفل می‌شود حالا شاید اینجا چیزی متوجه نشوید و نبینید؛ اما بعد گرفتار می‌شوید! با این ارتباط با نامحرم که اسمش را عشق می‌گذارید خود را گرفتار نکنید در صورتی که عشق هوشیاری و عقل می‌دهد این کجاش عشق است! هر کس عاشق شد عاقل می‌شود پس معلوم است این عشق نیست و هوس است!

غروب جمعه دعای سمات را بخوانید

این استاد حوزوی در پایان با توصیه به اینکه در غروب روزهای جمعه دعای سمات را بخوانید، گفت: حداقل جمعه‌ها قبل از مغرب دعای سمات را بخوانید. خلوتی داشته باشید و در گوشه‌ای بنشیند و بخوانید و اگر هر کس غروب روز جمعه دعای سمات را بخواند امام‌زمان (عج) را خواهد دید و به محضر حضرت مشرف می‌شود، منتهی نباید این را علنی کنید و ما همه چیزمان علنی شده است و دنبال دعا خواندن دسته‌جمعی هستید.

وی ادامه داد: من یک مدت دعای ندبه علنی را تعطیل کردم دیدم همه‌اش شده گریه با مردم در صورتی که خودمان هم نیاز داریم که روی خودمان هم کار کنیم! پس حتماً هفته‌ای یکبار هم شده باخدا خلوت کنید که خلوت باخدا خیلی خوب است و به انسان تجلی‌گاه عجیبی می‌دهد.

وی توصیه کرد: حداقل هفته‌ای یک شب هم برای خود خلوت داشته باشید و در شب‌های جمعه توبه کنید و بر مصائب امام حسین علیه‌السلام گریه کنید تا اهل نجات شوید.

به کوشش: سلطان احمدی

جلسات قبل را اینجا بخوانید:

*جلسه اول سیر برزخی: اعتقاد به بدن برزخی یک واجب شرعی است

*جلسه دوم سیر برزخی: تجرد نفس و مهمترین اصل برای نفس/عارف کیست؟

*جلسه سوم سیر برزخی: با عقل اکتسابی و تحصیلی به شهود نمی‌رسید

*جلسه چهارم سیر برزخی: رسیدن به غیب نسبی فقط به اذن الهی است

*جلسه پنجم سیر برزخی: فلاسفه رؤیا را از لوازم ذاتی جوهر مفارق می‌دانند

*جلسه ششم سیر برزخی: طهارت روزانه باعث کسب نورانیت در خواب می‌شود/ شش توصیه

*اختصاصی عترتنا

پایان پیام/.

شبکه های اجتماعی عترتنا: کانال تلگرام  / کانال ایتا  / کانال سروش  / پیچ اینستاگرام / آپارات

منبع خبر : اختصاصی عترتنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تحریریه عترتنا منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.