×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۱۱ مرداد , ۱۴۰۴

زمان مطالعه: 3 دقیقه

لذت ها و ناملایمات دنیوی برای چیست؟

به گزارش خبرنگار عترتنا؛حجت‌الاسلام‌والمسلمین «محمدحسین فضائلی» استاد حوزه و دانشگاه صبح امروز سه‌شنبه دوم آبان‌ماه سالجاری در ادامه سلسله مباحث اخلاقی با موضوع نقش اعمال از مرگ تا قیامت که در مسجد الزهرا(س) منطقه ۱۲ تهران برگزار شد، درباره فلسفه لذت و رنج در دنیا گفت: خدا برای اینکه بندگان خود را به عمل صالح تشویق کند و از سوی دیگر انگیزه آن‌ها را در مقابل گناه کاهش بدهد تمهیدات و سازوکاری را مورداستفاده قرار داده است که ما به این نکته توجه نداریم.

وی ادامه داد: یکی از این تمهیدات الهی نعمت‌ها و ناملایمات است که خداوند فرموده در این دنیا شما را با یک سریع ناملایمات روبرو می‌کنم نه اینکه اذیت شوید بلکه می‌خواهم از این طریق گوشه‌ای از کیفر کردار خود را ببینید و متنبه شوید که در آخرت مجازاتی به‌مراتب گسترده‌تر و با شدت بیشتر در انتظار شماست.

فلسفه نعمت ها در دنیا

این استاد اخلاق به فلسفه نعمت‌های دنیایی اشاره و بیان کرد: همچنین در این دنیا خداوند به انسان نعمت هم داده است که وقتی با یک نعمت روبرو می‌شوید این نعمت زمینه غفلت شما را ایجاد نکند؛ بلکه شما را به یاد نعمت‌های اخروی بیندازد که این یک گوشه‌ای از پذیرایی خداوند متعال از مؤمنین است و آن پذیرایی مفصل و اصلی مانده است، پس خود را برای آنجا آماده کنید و بدانید در این دنیا باید هر نعمت یا نقمت ما را به یاد عالم آخرت و مواقف قیامت بیندازد و در ذهن ما قیامت و حسابرسی زنده شود.

فلسفه لذت‌ها و رنج‌ها در دنیا

حجت‌الاسلام فضائلی در ادامه سخنانش به روایتی علوی درباره فلسفه لذت‌ها و رنج‌ها در دنیا اشاره و گفت: امیرالمؤمنین (ع) در روایتی مفصل به فلسفه لذت‌ها و رنج‌ها در دنیا اشاره نمودند و می‌فرمایند: «ثُمَّ خَلَقَهُمْ فِی دَارِهِ وَ أَرَاهُمْ طَرَفاً مِنَ اللَّذَّاتِ» خدای عالم شما را آفرید و یک مقداری از لذت‌ها و آنچه با امور نفسانی شما ملایم است را در اختیارتان قرار داد؛ در ادامه حضرت درباره علت آن می‌فرماید: «لِیَسْتَدِلُّوا بِهِ عَلَی مَا وَرَاءَهُمْ مِنَ اللَّذَّاتِ الْخَالِصَهِ الَّتِی لَا یَشُوبُهَا أَلَمٌ، أَلَا وَ هِیَ الْجَنَّهُ» برای اینکه به شما بگوید این نعمتی که الان به تو داده‌ام و یک مقدار در پرتوی استفاده از این نعمت لذت می‌بری لذت خالصی در انتظار تو نشسته است که هیچ ناخالصی ندارد، به این معنا که این لذت دنیوی یک لذت خالص و کامل نیست، چون در دنیا اگر کنار هر نوش هزاران نیش است در بهشت همه لذت‌ها خالص است و آن لذت را خدا نگه داشته که در بهشت بدهد.

وی افزود: سپس حضرت درباره اذیت‌ها و رنج‌های این دنیا فرمودند: «وَ أَرَاهُمْ طَرَفاً مِنَ الْآلَامِ» در دنیا یک وقتی‌هایی هم اذیت می‌شوید و این اذیت‌شدن یک موقع تکوینی است که یک حادثه‌ای پیش می‌آید که مثلاً فرد مبتلا به بیماری می‌شود؛ ولی یک‌وقت هم فرد مرتکب گناه و جرمی می‌شود و حاکم اسلامی او را به مجازات تعزیری یا حدی تنبیه می‌کند یا خدا او را گرفتار می‌کند که همه اینها زمینه‌اش را در دنیا فراهم شده است که حضرت درباره علت آن می‌فرماید: «لِیَسْتَدِلُّوا بِهِ عَلَی مَا وَرَاءَهُمْ مِنَ الْآلَامِ الْخَالِصَهِ الَّتِی لَا یَشُوبُهَا لَذَّهٌ، أَلَا وَ هِیَ النَّارُ» علت این اذیت‌ها برای این است که این مجازاتی که الان دیدید یک قطره از اقیانوس مجازات‌های خدا است که اگر به این وضعیت ادامه دهید آن مجازات اصلی در قیامت انجام خواهد شد.

علت خالص نبودن نعمت‌ها و مجازات‌ها در دنیا

این استاد حوزه و دانشگاه اظهار کرد: حضرت در پایان درباره علت اینکه در این دنیا نعمت‌ها و مجازات‌ها خالص نیستند می‌فرماید: «فَمِنْ أَجْلِ ذَلِکَ تَرَوْنَ نَعِیمَ الدُّنْیَا مَخْلُوطاً بِمِحَنِهَا، وَ سُرُورَهَا مَمْزُوجاً بِکَدِرِهَا وَ هُمُومِهَا» چون خداوند می‌خواهد انسان متنبه شود این لذت‌ها و مجازات‌ها خالص نیست؛ چون دنیا محل استقرار شما نیست و یک اقامتگاه موقت است و باید از آن عبور کنید و به اقامتگاه اصلی بروید.

*اختصاصی عترتنا

پایان پیام/.

شبکه های اجتماعی عترتنا: کانال تلگرام  / کانال ایتا  / کانال سروش  / پیچ اینستاگرام / آپارات

منبع خبر : اختصاصی عترتنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تحریریه عترتنا منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.