×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : دوشنبه, ۲۶ شهریور , ۱۴۰۳

زمان مطالعه: ۴ دقیقه

گول تواضع و ظاهر افراد را نخورید/دائم الوضو باشید | آیت الله جاودان | عترتنا

به گزارش خبرنگار عترتنا؛آیت‌الله «محمدعلی جاودان» شامگاه پنج‌شنبه ۱۱ آبان‌ماه سال جاری در جلسه هفتگی درس اخلاق خود که در مسجد امام خمینی (ره) بازار تهران برگزار شد، باتوجه‌به کشتار مردم غزه گفت: اگر این «امن یجیب» که توصیه شد را افراد خوب که خدا خوب‌بودن آن‌ها را می‌پسندد می‌گفتند یک‌طوری می‌شد که دشمن این‌گونه نکند؛ اما دشمن ظاهراً نظر دارد که غزه را کاملاً از ساکنین آن خالی کنند و بدجور هم بمب باران می‌کنند به حدی که مواد منفجره و بمبی که بر سر مردم می‌ریزد چند هزار تن وزن دارد.

وی ادامه داد: در مقابل این جنایت اگر همه مردم ایران همه این «امن یجیب» را می‌خواندند و همه به امام‌زمان عج توسل می‌کردند یک‌طوری می‌شد؛ چون اگر عموم یک کاری انجام دهند و دعا کنند خیلی مهم است که اگر همه مردم؛ مثلاً همین دعای «امن یجیب» را یا دعاهای امثال آن را می‌گفتند یک‌طوری می‌شد. ولی این را بدانید این اتفاق یکی از قدم‌های به‌سوی ظهور رفتن است و این یک‌قدم مهم به‌سوی ظهور است و حالا شاید صدها قدم دیگر مثل این باشد که خدا به ما رحم کند.

گول ظاهر افراد را نخورید

آیت‌الله جاودان در ادامه مباحث اخلاق با بیان اینکه گول ظاهر افراد را نخورید، گفت: امام رضا علیه‌السلام از جدشان امام سجاد علیه‌السلام نقل کردند: «إِذَا رَأَیْتُمُ الرَّجُلَ قَدْ حَسُنَ سَمْتُهُ وَ هَدْیُهُ وَ تَمَاوَتَ فِی مَنْطِقِهِ وَ تَخَاضَعَ فِی حَرَکَاتِهِ فَرُوَیْداً لَا یَغُرَّنَّکُمْ» اگر کسی را دیدید که خیلی اخلاق اجتماعی او خوب است و با مردم متواضع و خوش‌برخورد است، رفتار این فرد شما را گول نزند! در ادامه حضرت فرمودند: «فَمَا أَکْثَرَ مَنْ یُعْجِزُهُ تَنَاوُلُ الدُّنْیَا وَ رُکُوبُ الْحَرَامِ مِنْهَا لِضَعْفِ نِیَّتِهِ وَ مَهَانَتِهِ وَ جُبْنِ قَلْبِهِ» افراد زیادی هستند که دستشان به گناه نمی‌رسد که گناه کنند، پس گول تواضع او را نخورید.

وی افزود: در ادامه حضرت فرمودند: «فَنَصَبَ الدِّینَ فَخّاً لَهَا فَهُوَ لَا یَزَالُ یَخْتِلُ النَّاسَ بِظَاهِرِهِ فَإِنْ تَمَکَّنَ مِنْ حَرَامٍ اقْتَحَمَهُ، وَ إِذَا وَجَدْتُمُوهُ یَعِفُّ عَنِ الْمَالِ الْحَرَامِ فَرُوَیْداً لَا یَغُرَّنَّکُمْ فَإِنَّ شَهَوَاتِ الْخَلْقِ مُخْتَلِفَهٌ» شخصیت این افراد ضعیف است و ترسو هستند و گناه نمی‌کنند، پس این قیافه خوب شما را گول نزند و از ظاهر خوبش فریب نخورید؛ چون اگر یک موقع حرام و گناهی برای او جور شود انجام می‌دهد. پس اگر دیدید این فرد که با شما هم اخلاق خوبی دارد و از حرام هم پرهیز می‌کند شما فریبش را نخورید.

این استاد اخلاق با اشاره به اینکه شهوات مردم مختلف است، گفت: شهوات مردم با هم فرق می‌کند و مختلف است و یکی شهوت مال دارد و دیگری شهوت جنسی دارد و دیگری شهوت مقام دارد، اما دقت شود که اگر یکی شهوت جنسی دارد اگر دیدید از مال گذشت و گناه مالی نکرد برای این است که شهوت مالی ندارد؛ اما در شهوت دیگر غرق است، خیلی‌ها شهوت مال ندارند حتی اگر زیاد باشد؛ اما اگر شهوت دیگری پیش آمد در آن شهوت خودش را غرق می‌کند!

وی ادامه داد: شما می‌بینید این فرد از شهوت مال دوری می‌کند از شهوت جنسی هم حتی اگر زمینه‌اش جور شد دوری می‌کند؛ اما نگاه کنید ببینید این فرد عقلش چه اندازه است؟ چون ممکن است کسی از همه این شهوات پرهیز می‌کند؛ اما عقل حسابی ندارد که پرهیز می‌کند نه اینکه عاقلانه پرهیز کرده باشد. اینجا هم ببینید آیا طبق یک شهوتی کار عاقلانه می‌کند؛ چون این هم یک شهوتی است که به‌خاطر آن شهوت کار عاقلانه می‌کند، مثلاً ریاست‌طلب است و به‌خاطر شهوت مقام کار عاقلانه می‌کند.

مرد واقعی کیست/به چه کسی اعتماد کنیم

این استاد اخلاق حوزه علمیه تهران اظهار کرد: در ادامه حضرت می‌فرماید: «وَ لَکِنَّ الرَّجُلَ کُلَّ الرَّجُلِ نِعْمَ الرَّجُلُ» آن کسی که واقعاً مرد هست کسی است که دلخواه‌های دلش به فرمان خدا بستگی دارد و آن دلخواه دلش را برای رسیدن به دستور و رضای خدا می‌گذارد، مثلاً مقام پایین‌تری را قبول می‌کند چون می‌داند این مطابق رضای خدا است.

وی ادامه داد: در آخر می‌فرماید: «الرَّجُلُ نِعْمَ الرَّجُلُ فِیهِ فَتَمَسَّکُوا وَ بِسُنَّتِهِ فَاقْتَدُوا وَ إِلَی رَبِّکُمْ فَتَوَسَّلُوا فَإِنَّهُ لَا تُرَدُّ لَهُ دَعْوَهٌ وَ لَا یُخَیَّبُ لَهُ طَلِبَهٌ» این مرد واقعاً مرد است و این مرد را باید دست به دامنش شد و به چنین کسی دست‌به‌دامن شوید، چون چنین کسی دعایش رد نمی‌شود. زیرا از همه هواهای خودش به‌خاطر رضای خدا گذشته است و چنین کسی دعایش مستجاب است.

دائم الوضو باشید

آیت‌الله جاودان در ادامه با توصیه به اینکه دائم الوضو باشید، گفت: دائم با وضو باشید و این عملی است که برای همه قابل انجام است. همان صبح که می‌خواهید از منزل بیرون بیایید وضو بگیرید و با وضو از منزل خارج شوید و وضو را تا ظهر حفظ کنید و ظهر هم نماز بخوانید و باز وضو بگیرید و تا عصر وضو را نگه دارید و شب هم وضو بگیرید و نماز مغرب و وضو را تا موقع خواب نگه دارید و موقع خواب هم باز وضو بگیرید و با وضو بخوابید و هیچ‌وقت بی‌وضو نخوابید؛ چون کسی که با وضو می‌خوابد مثل این است که تمام مدت در مسجد و عبادت بوده است و برایش تمام شب که خواب است عبادت محسوب می‌شود. وضو این اثر را دارد.

وی در پایان گفت: با عمل خوب اخلاق خوب به دست می‌آید. فردی می‌گفت اولین‌بار که خمس دادم در قدیم یک ۵ ریالی دادم و سال دوم ۲ تومان دادم و سال سوم بیشتر دادم. این فرد رفته‌رفته عاشق پرداخت خمس شد تاحدی‌که منتظر روز پرداخت سال خمسی است و این عمل خوب او تبدیل به سخاوت می‌شود و میزان اخلاق و عملش سنگین می‌شود.

*اختصاصی عترتنا

پایان پیام/.

شبکه های اجتماعی عترتنا: کانال تلگرام  / کانال ایتا  / کانال سروش  / پیچ اینستاگرام / آپارات

منبع خبر : اختصاصی عترتنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تحریریه عترتنا منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.