×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : دوشنبه, ۱۸ تیر , ۱۴۰۳

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

اگر توان کنترل زبان را ندارید سکوت کنید | آیت الله قرهی | عترتنا

به گزارش خبرنگار عترتنا؛آیت الله «روح الله قرهی» از اساتید برجسته اخلاق شهر تهران، شامگاه دوشنبه ۲۴ اردیبهشت‌ماه در جلسه هفتگی درس اخلاق خود که در حسینیه ماه مدینه تهران برگزار شد، با بیان اینکه اهمیت کنترل زبان گفت: سکوت عبادت است و باید خیلی دقت کرد و مراقب زبان و گفتار خود بود. در کتاب تحف‌العقول روایتی نبوی درباره حفظ زبان آمده است: «اِحفَظْ لِسانَکَ. ثُمّ قالَ لَهُ: یا رسولَ اللّهِ، أوصِنی! قالَ صلی الله علیه و آله: اِحفَظْ لِسانَکَ. ثُمّ قالَ: یا رسولَ اللّهِ، أوصِنی! فقالَ: وَیحَکَ وَ هَل یَکُبُّ النّاسَ علی مَناخِرِهِم فی النّارِ إلاّ حَصائدُ ألسِنَتِهِم» شخصی خدمت پیامبر (ص) آمد و عرض کرد سفارشی به من بکنید، حضرت فرمود: زبانت را نگه‌دار. آن مرد دوباره عرض کرد: ای رسول خدا! مرا سفارشی فرما. حضرت فرمود: زبانت را نگه دار. بار دیگر عرض کرد: ای رسول خدا! مرا سفارشی فرما. پیامبر (ص) فرمود: وای بر تو! مگر مردم را چیزی جز محصولات زبانشان در آتش سرنگون می‌کند؟!

زبان مهم‌ترین عضو مثلث وجودی و گناهش بدترین گناهان

این استاد اخلاق شهر تهران، زبان را مهم‌ترین عضو مثلث وجودی انسان دانست و اظهار کرد: چشم، گوش و دهان مثلث وجودی است که در بین آن‌ها زبان از همه مهم‌تر است! فقط این زبان از همه اعضا و جوارح را گرفتار می‌کند و انسان را سرنگون نموده و در جهنم می‌اندازد. همه گناهان بد است؛ اما گناه زبان از همه بدتر است؛ چون این زبان گاهی غیبت می‌کند، گاهی تهمت می‌زند، گاهی دروغ می‌گوید، گاهی دل کسی را می‌شکند و گاهی هم اصرار به غیبتی که کرده، است.

درخواست اعضا و جوارح از زبان

وی افزود: در روایتی از امام زین‌العابدین (ع) نقل شده که حضرت فرمودند: «اِنَّ لِسانَ ابْنِ آدَمَ یُشْرِفُ کُلَّ یَوْمٍ عَلی جَوارِحِهِ فَیَقولُ: کَیْفَ أَصْبَحْتُمْ؟ فَیَقولونَ: بِخَیْرٍ اِنْ تَرَکْتَنا! وَ یَقولونَ: اَللّهَ اَللّهَ فینا! وَ یُناشِدونَهُ وَ یَقولونَ: إِنَّمانُثابُ بِکَ وَ نُعاقَبُ بِکَ.» زبان هر روز به اعضای بدن نزدیک می‌شود و می‌گوید: چگونه‌اید؟ آن‌ها می‌گویند: اگر تو ما را به خودمان واگذاری، خوب هستیم! و می‌گویند: از خدا بترس و کاری به ما نداشته باش و او را سوگند می‌دهند و می‌گویند: ما فقط به‌واسطه تو پاداش می‌یابیم و به‌واسطه تو، مجازات می‌شویم.

اگر توان کنترل زبان را ندارید سکوت کنید/ماجرای سکوت کردن علامه طباطبایی

آیت‌الله قرهی با بیان اینکه زبان بین اعضا و جوارح خیلی مهم است و نباید زبان را رها کنید و اگر نمی‌توانید زبان را کنترل کنید، سکوت کنید! گفت: استادم مرحوم علامه حسن‌زاده آملی از استادشان علامه طباطبایی نقل نمودند که علامه طباطبایی بعضی مواقع این‌قدر سکوت می‌کرد و می‌گفتند: من در سکوت چیزهایی دیدم که در سخن ندیدم! بعد می‌گفتند گاهی شده بعضی مطالب را نمی‌دانستم تا گفتم نمی‌دانم و اظهار نظری نکردم بابی از حکمت در قلبم جاری شد که با درس‌خواندن و مباحث علمی جاری نمی‌شد. سکوت می‌کردم که چیزی نگویم که خدایی نکرده که درست نباشد یا غریب به ثواب نباشد و در این سکوت بابی از حکمت بر من باز می‌شد. معلوم می‌شود انسان باید به این مقام برسد که ببیند و بفهمد چیست؟

وی ادامه داد: اصلاً سکوت نشانه عقل سلیم است. کسانی که عقل سلیم ندارند در هر چیزی حرف می‌زنند گاهی در خانواده یک حرفی را می‌زنند و یک خانواده را به هم می‌ریزند، گاهی در فامیل و یک فامیل را به هم می‌ریزند، گاهی در یک شهر و یک شهر را به هم می‌ریزند و گاهی در یک کشور یک حرفی می‌زنند و یک کشور را به هم می‌ریزند! و این فقط با یک حرف‌زدن است.

وی تأکید کرد: چیزی را نمی‌دانید اصلاً حرف نزنید و خود را گرفتار نکنید در مراقبه هم اولین عضوی که باید سراغ آن بروید همین زبان است که باید زبان را کنترل کنید که گاهی یک شوخی بیجا باعث رانده‌شدن یک عده از دین می‌شود. زبان را خیلی باید کنترل کرد که همه چیز به زبان برمی‌گردد که حتی بعضی برای زبان ۶۰ تا ۱۰۰ تا گناه شمردند که خیلی باید مواظبت کرد.

از خدا بخواهید یک‌لحظه هم به حال خودتان رها نشوید

آیت‌الله قرهی در پایان گفت: در دعاهایتان همیشه از خدا بخواهید که هرگز یک‌لحظه هم شما را به حال خود رها نکند و این دعا را در خفی و آشکار زیاد بگویید. بگویید خدایا من به حال خودم رها نشوم که اگر به حال خودم رها شویم دیگر رفته‌ام که اگر به حال خودتان رها شوید دیگر لازم نیست شیطان ما را ببرد خودمان دنبالش می‌رویم! پس زیاد از خدایا و آقا جان امام زمان (عج) بخواهید که لحظه و کمتر از آنی ما را به حال خودمان وامگذار.

*اختصاصی عترتنا

پایان پیام/.

شبکه های اجتماعی عترتنا: کانال تلگرام  / کانال ایتا  / کانال سروش  / پیچ اینستاگرام / آپارات

منبع خبر : اختصاصی عترتنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تحریریه عترتنا منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.