×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : دوشنبه, ۱۸ تیر , ۱۴۰۳

زمان مطالعه: ۵ دقیقه

اهمیت اتصال به نور الهی/نور قرآن خوبی‌ها و بدی‌ها را آشکار می‌کند

به گزارش خبرنگار عترتنا؛ حجت‌الاسلام والمسلمین «عبدالحمید واسطی» استاد حوزه و دانشگاه، شامگاه جمعه ۱۱ خردادماه در جلسه سلسله مباحث شرح کتاب الله‌شناسی مرحوم علامه طهرانی که در مسجد و مکتب امام صادق (ع) مشهد برگزار شد، به مناسبت روز زیارتی امام رضا علیه‌السلام درباره اهمیت توجه به ایام الله و منظور از ایام الله گفت: قرآن در آیه ۵ سوره ابراهیم می‌فرماید: «وَذَکِّرْهُمْ بِأَیَّامِ اللَّهِ ۚ؛ و روزهای خدا را به یادشان بیاور» خداوند به پیامبر (ص) می‌فرماید مردم را دائم به موقعیت‌ها و زمان‌ها و مکان‌ها و شرایطی که در آن‌ها توجه به خدا فعال‌تر است متوجه کن!

وی ادامه داد: ایام الله یعنی موقعیت و شرایط و زمان و مکانی که در آنجا توجه به خدا فعال‌تر است و الا همه زمان‌ها به معنای عام ایام الله است و مقصود هم از ایام الله فقط روز نیست هر چیزی که این توجه را تقویت می‌کند و این توجه فعال‌تر است را ایام الله می‌گویند.

*در لحظه نمی‌توان توجه چندگانه داشت!

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه انسان‌ها در لحظه توجه چندگانه به چند موضوع ندارند، گفت: ما انسان‌ها به‌واسطه اینکه قدرت نداریم که توجه‌های موازی داشته باشیم؛ یعنی در لحظه نمی‌توانیم به چند چیز متمرکز شده و مستمر توجه کنیم و اگر بخواهیم به یک چیز دقت کنیم باید از بقیه چیزها حواسمان را دور کنیم و روی همان یک مورد کامل توجه کنیم، بنابراین توجه چندگانه بر چند موضوع را هم‌زمان نداریم.

وی ادامه داد: مثلاً می‌بینید طرف رانندگی می‌کند و هم‌زمان با تلفن همراهش هم صحبت می‌کند و هم‌زمان رادیواش هم روشن است؛ ولی همه اینها ناخواسته مدیریت می‌شود؛ اما کافی است یک خبر جدی و مهم از رادیو به گوشش بخورد یا یک صحنه خطرناک را ببیند در این لحظه از همه چیزها حواسش پرت می‌شود و کامل به این یک موردتوجه می‌کند؛ یعنی در لحظه نمی‌تواند تمرکزات چندگانه داشته باشد؛ چون این محدودیت را داریم در عالم کثرت و دنیا دائم توجه‌های ما به سمت رفع نیازهایمان فعال است و توجه از صاحب اصلی عالم منصرف می‌شود و حس حضور خدا غیرفعال می‌شود و باید ذکر و تذکر فعال باشد تا توجه به خدا را جلو ببریم.

* ایام الله توجه انسان را به خدا فعال نگه می‌دارد

این استاد حوزوی به اهمیت ایام الله در توجه انسان به خدا اشاره و بیان کرد: ازآنجایی‌که در محدودیت کثرت در این عالم قرار گرفتیم یک لطف بزرگی که خداوند در اسلام و تشیع بر ما جاری کرده ایام لله است که قرآن فرمود: «وَذَکِّرْهُمْ بِأَیَّامِ اللَّهِ «یعنی دائم در موقعیت‌ها مکان‌ها زمان‌ها شرایط مختلف زمینه را خدا ایجاد کرده و دستورالعمل داده تا ما حواسمان به خدا جمع شود.

وی ادامه داد: مثلاً به عید غدیر می‌رسیم و این مناسبت ما را متوجه خدا می‌کند و باز در روزمرگی فرومی‌رویم و غدیر تمام می‌شود به محرم می‌رسیم، محرم و صفر تمام می‌شود به ربیع‌الاول و ربیع‌الثانی می‌رسیم و همین‌طور شهادت و وفات ائمه و فاطمیه و ایام حج همین‌طور پشت سر هم این ایام الله توجهات ما را به خدا فعال نگه می‌دارد.

*از ایام الله عقب نیفتید و حتماً با خدا مختصر هم شده ارتباط بگیرید

وی تأکید کرد: در کنار این ایام الله باید تلاش کنید که حداقل از این مسیر فعال‌بودن عقب نیفتید و این نکته بسیار مهمی است! این قطار که دارد می‌رود پس حداقل در هر موقعیتی به‌اندازه یک ارتباط مختصر هم که شده با خدا این ارتباط را برقرار کنید.

*فرق کتاب المراقبات با مفاتیح

واسطی با بیان اینکه کتاب المراقبات یک تقویم عبودیتی است، اظهار کرد: مرحوم میرزا جواد آقا ملکی تبریزی کتابی به نام المراقبات نوشت که اعمال السنه است؛ یعنی تقویم عبودیت! که در طول سال انسان سالک بداند این ایام و زمان‌ها وجود دارد و در هر زمانی این توجهات را داشته باشید؛ اما نکته‌ای که تفاوت کتاب المراقبات با کتاب‌های ادعیه مثل مفاتیح دارد این است که در مفاتیح دستورالعمل‌ها ذکر شده است؛ اما در المراقبات علاوه بر یک سری دستورالعمل‌ها آن نحوه توجه‌ها ذکر شده است، مثلاً در محرم به چه چیزهای باطنی باید توجه کنید یا در روز زیارتی به چه چیزهای باطنی باید توجه کرد یا در ایام حج اگر قرار گرفتید چطور باید به چه چیزهای باطنی باید توجه کنید

*اربعین موسوی موردتوجه اهل باطن و سلوک

وی بیان کرد: ما الان در زمان اربعین موسوی قرار داریم، در قرآن آمده که ما با موسی ۳۰ روز وعده ملاقات دادیم و ده روز اضافه شد و وعدگاه ارتباط با خدا در این ایام تکمیل شد، یعنی از اول ماه ذی‌القعده که شروع شد و تا عید قربان طول کشید و این چهل روز اربعین موسوی است و کسانی که اهل باطن و سلوک و مراقبه هستند به این اربعین خیلی توجه دارند؛ چون این مدار در عالم جاری است و این‌طور نیست که یک چیزی بوده برای آن زمان بوده و تمام شده است، شاهدش هم همین آیه شریفه که می‌فرماید: «وَوَاعَدْنَا مُوسَیٰ ثَلَاثِینَ لَیْلَهً وَأَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِیقَاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِینَ لَیْلَهً ۚ وَقَالَ مُوسَیٰ لِأَخِیهِ هَارُونَ اخْلُفْنِی فِی قَوْمِی وَأَصْلِحْ وَلَا تَتَّبِعْ سَبِیلَ الْمُفْسِدِینَ» و دستوری که این نماز واعدنا را گفتند بخوانید و به آن توجه کنید، است.

*در ایام حج دلتان را به مکه متصل کنید

واسطی با بیان اینکه در ایام حج دل‌هایتان را به حج متصل کنید، گفت» حاجی‌ها حج می‌روند و یک عده اینجا هستند و از حج محروم هستند؛ اما یک عده اینجا هستند و مکه نرفتند؛ ولی دلشان متصل به کعبه است! چون حداقل اخبار حج را پیگیری می‌کنند و ارتباط با حاجی‌ها را برقرار می‌کنند، مثلاً درخواست یک التماس دعا و درخواست یک عکس از حاجیان در مکه را پیگیری می‌کنند.

وی ادامه داد: هستند کسانی که در ایام حج، اعمال خاص حج را از دور انجام می‌دهند و روبه‌قبله می‌نشینند و با توجه درونی همان طواف را انجام می‌دهند و سعی صفا و مروه را انجام می‌دهند و حواسشان به حج است که الان حاجیان در عرفات هستند و اینها هم باطنی توجه می‌کنند.

*توجه درونی انسان را متصل می‌کند

این استاد حوزوی با بیان اینکه توجه درونی را از دست ندهید، اظهار کرد: توجه درونی انسان را به آن موقعیت و آن فرد و آن موضوع وصل می‌کند، فقط کافی است ما این توجه درونی را فعال کنیم. خیلی وقت‌ها افراد می‌گویند ما نمی‌توانم این اعمال را انجام بدهیم یا به این مکان زیارتی برویم، خوب اشکال ندارد؛ اما توجه درونی که می‌توانید به این اعمال و مکان داشته باشید! و این توجه که دست خودتان است.

وی ادامه داد: مرحوم علامه می‌گفتند کسی اگر بخواهد شب بخوابد با نیت بیدارشدن برای نماز شب بخوابد حتی اگر یک موقع بیدار نشد! حتی اگر می‌دانست نمی‌تواند بیدار شود؛ اما با نیت بیدارشدن برای نماز شب بخوابد که این توجه ارتباط را برقرار می‌کند. پس این توجه‌ها را که کیمیا است فعال نگه دارید.

*زیارت از دور و نزدیک حضرت در روز زیارتی

واسطی در ادامه با اشاره به‌روز زیارتی امام رضا علیه‌السلام با توصیه به زیارت از راه دور و نزدیک حضرت، بیان کرد: فردا روز زیارتی امام رضا علیه‌السلام است سعی کنید زندگی‌تان را طوری تنظیم کنید که حداقل در این روز یک سلام به حضرت بدهید. حتی اگر سرتان خیلی شلوغ است و راه دور هستید و مشغله‌های فراوان دارید و ترافیک است و امثالهم، از راه دور به سمت گنبد حضرت سلام کنید و یک توجه برقرار کنید یا اینکه بالای پشت‌بام منزل بروید و به نیت روز زیارتی حضرت از راه دور رو به حرم حضرت سلام بدهید که این خیلی اثر دارد و این دستور روایتی است که این‌گونه از راه دور سلام دهید.

وی گفت: باور کنید که مکانیسم ارتباطی در این عالم با توجه‌ها است که هر چه توجه عمیق‌تر ارتباط عمیق‌تر برقرار می‌شود و اثر آن عمیق‌تر است.

این استاد حوزوی در بخش دیگر سخنانش با تاکید بر اینکه جامعه را باید نظر خدا اداره کند، اظهار کرد: علت اینکه ما منتظر امام زمان عج هستیم پشت صحنه‌اش چیست؟ هر کس منتظر ظهور امام زمان عج است یعنی جامعه و جهان طبق نظر خدا باید اداره شود دانش و مهارتش را او دارد و من میخواهم چنین شود و منتظر هستم و تلاش هم می کنم که چنین اتفاقی بیفتد.

*اختصاصی عترتنا

پایان پیام/.

شبکه های اجتماعی عترتنا: کانال تلگرام  / کانال ایتا  / کانال سروش  / پیچ اینستاگرام / آپارات

منبع خبر : اختصاصی عترتنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تحریریه عترتنا منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.