×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : دوشنبه, ۱۸ تیر , ۱۴۰۳

زمان مطالعه: ۲ دقیقه

شرایط به نتیجه رسیدن توسلات

حجت الاسلام والمسلمین «جعفر ناصری» از اساتید برجسته اخلاق حوزه علمیه اصفهان و رئیس بنیاد علمی فرهنگی هاد درباره «شرائط به نتیجه رسیدن توسلات» گفت: برای رفع همّ و غم‌ها و رسیدن به حوائج، هیچ راهی نزدیکتر از توسل به اهل بیت(علیهم السلام) نیست؛ اما ما گاهی مشکلمان دو تا است؛ یعنی می‌دانیم که توسل موثر است؛ اما نمی‌دانیم چقدر و چگونه باید متوسل باشیم تا نتیجه بگیریم؟

مثل اینکه قرآن راجع به عسل فرمود «فِیهِ شِفَاءٌ للناس» (نحل، ۶۹). عسل شفا است. قرآن معنای شفا را می‌داند اما نحوه و میزان استفاده از آن برای نتیجه گرفتن به حسب افراد و مشکلاتشان و شرائط مختلف است.

توسل هم همینجور است، شفا است. توسل مساوی با حل قضایا و مشکلات است؛ اما بالاخره هر مشکلی وزنی دارد و به کیفیتی وارد زندگی افراد شده است. ورودش دلیلی داشته و رفعش هم حجمی دارد.

همۀ مشکلات مثل هم نیستند. حجم‌ها و سنگینی‌هایشان بر دوش انسان مساوی نیستند. لذا طبعاً باید توسلات برای درمان هم متفاوت باشد. پس کانال رسیدن به این نوع توسلی که درمان این کار باشد هم مهم است.

اهمیت مراعات راه ورود و کیفیت و میزان توسلات

در اصل اینکه گفته شود توسل مرده را زنده می‌کند تردیدی نیست اما راه ورود و کیفیت و میزان توسل مهم است. گاهی یک شرایطی مراعات نمی‌شود لذا نتیجه نمی‌دهد.

بعضی‌ها می‌گویند من زیر قُبه امام حسین علیه‌السلام که وعده دادند دعا در آنجا مستجاب است رفتم و دعا کردم اما مشکلم حل نشد و لذا احساس یأس به او دست می‌دهد؛ در حالیکه طبیعتاً وزن و علت مشکلات با هم متفاوت است.

برخی از مشکلات طول می‌کشد تا توسل آن‌ها را حل کند. روایات این باب باید دیده شود.

علت مشکلات و راه توسلات

گاهی علت مشکلات مسائل حق و حقوقی است که از دیگران ضایع شده است این‌ها باید حل شود؛ یعنی حق و حقوقی که بر عهده مانده باید ادا شود.

گاهی قبل توسل استغفار می‌خواهد. دعا و توسل شرائط مختلفی دارد و چقدر زیاد اهل بیت علیهم‌السلام این مسائل را بیان کرده اند. (رک: وسائل الشیعه ج‏۷ ؛ ص۷۹)

گاهی یک تهیّأ و آمادگی‌هایی می‌خواهد تا آن توسل کارگر شود که اگر رعایت شد شخص متوسل برده و رفته است؛ اما اگر آن‌ها رعایت نشد گاهی یک عمر انسان سر یک مشکل می‌ماند.‌ ‌

*الهادی – کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری

پایان پیام/.

شبکه های اجتماعی عترتنا: کانال تلگرام  / کانال ایتا  / کانال سروش  / پیچ اینستاگرام / آپارات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تحریریه عترتنا منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.