×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : دوشنبه, ۲۶ شهریور , ۱۴۰۳

زمان مطالعه: ۴ دقیقه

تقوا و مؤلفه‌های آن/اطاعت خدا زندگی دنیا را بهشت می‌کند | مهدی توکلی | عترتنا

به گزارش خبرنگار عترتنا؛ «مهدی توکلی» واعظ و سخنران مذهبی، صبح دوشنبه یکم مردادماه در مراسم عزاداری دهه دوم ماه محرم در حسینیه طاهایی، با اشاره به ثمرات تقوا و اطاعت خدا، گفت: کسانی که خدا را اطاعت می‌کنند و گناه نمی‌کنند، خدا دو تا بهشت به آن‌ها می‌دهد که یکی در همین دنیا است. مثلاً وقتی کربلا می‌رود در اوج گرمی و سختی آنجا حس بهشت را دارد و وقتی برمی‌گردد از او می‌پرسند کجا بودی؟ می‌گوید: بهشت بودم و الان که برگشتم دوباره به جهنم آمدم! این بهشت در دنیا بهشت اطاعت و بندگی و یاد خدا است که بعد از آن با مرگ وارد بهشت برزخ و سپس بهشت آخرت می‌شود.

وی ادامه داد: اطاعت خدا زندگی را بهشت می‌کند و هر کس از خدا بترسد و خدا را اطاعت کند، خدا این دو بهشت را به او می‌دهد و همین دنیا را برای او بهشت می‌کند.

اهمیت تقوا و توصیه قرآن و معصومین بر کسب تقوا

این واعظ دینی با برشمردن اهمیت تقوا اظهار کرد: بعید است کسی قرآن را باز کند و در آن صفحه از مشتقات تقوا چیزی نباشد! حتی در نهج‌البلاغه هم بیشترین سفارش مولا تقواست! حتی وصیت و سفارش و نصیحت همه حضرات معصومین و بزرگان و اولیای الهی هم تقوا بود و در خطبه نمازجمعه هم مستحب و مؤکد است که خطیب مردم را به تقوا دعوت کند که هر هفته این جمله تکراری را خطیب جمعه می‌گوید: «أُوصِیکُمَا بِتَقْوَی اللَّهِ وَ نَظْمِ أَمْرِکُمْ» و حتی در قرآن نیز خداوند پیامبرش را به تقوا توصیه کرده است و می‌فرماید: «یَٰٓأَیُّهَا ٱلنَّبِیُّ ٱتَّقِ ٱللَّهَ».

دو جنبه و مؤلفه تقوا / آموختن و یادگیری مسائل دینی و شرعی

توکلی با اشاره به دو جنبه و مؤلفه تقوا گفت: در روایتی نبوی پیامبر (ص) فرمودند که تقوا دو جنبه دارد؛ جنبه و مؤلفه اول تقوا این است که چیزی را بلد نیستید بروید یاد بگیرید و بیاموزید. اصلاً همین یادنگرفتن معارف و احکام دینی بی‌تقوایی است! مثلاً به بعضی می‌گویید بیا قرائت نماز یا قرآن را بخوان و درستش کن، اما طرف نمی‌آید و حتی می‌گوید خدا قبول می‌کند! اما فرد باتقوا دنبال یادگیری مسائل دینی و تکالیف شرعی است؛ چون دین برایشان مهم است و دغدغه دین‌داری دارند. متأسفانه الان خیلی‌ها راست و چپ غسل را رعایت نمی‌کنند و بلد نیستند!

وی افزود: حضرت عبدالعظیم (ع) با اینکه فقیه بود و محضر چند امام را درک کرده بود و همه آن‌ها او را به‌خوبی یاد کرده بودند، اما خدمت امام هادی علیه‌السلام آمد و دینش را عرضه کرد که این نشانه تقوای ایشان بود! و امام هم به وی گفت به این دینی که عرضه کردی مستحکم باش که دین همین است!

دینتان را با حدیث عرضه دین بسنجید و اصلاح کنید

وی تأکید کرد: سابق همین حدیث عرض دین تدریس می‌شد و بزرگان در قدیم می‌گفتند دینتان را با حدیث عرضه دین بسنجید و اصلاح کنید. آدم باتقوا قبل از مرگ دینش را چک می‌کند و آن را به عالم دینی عرضه می‌کند.

وی خاطر نشان کرد: در حالات مرحوم آیت‌الله گلپایگانی می‌خواندم که یکی از مقلدان ایشان کویتی بود و روزی از کویت خدمت ایشان آمد تا خمسش را حساب کند و آن فرد عرب، هم جوان و هم حافظ قرآن بود، وقتی که کار تمام شد ایشان به وی گفت: عربی زبان مادری‌ات است و حافظ قرآن هم هستی و تجویدت هم خوب است، حالا من قرائت نمازم را می‌خوانم ببین صحیح است؟! چون این کار تخصصی است و تو متخصص این رشته هستی! اصلاً ما باید حداقل قرائت نمازمان را اصلاح و درست کنیم که صحیح بخوانیم و خیلی‌ها اصلاً دنبال آن نیستند!

این خطیب دینی بیان کرد: تقوا باعث می‌شود که انسان دنبال یادگرفتن و درست‌کردن نمازش باشد؛ اما آدم بی تقوا فرار می‌کند و نمی‌خواهد دینش را یاد بگیرد و دین را خفیف می‌شمارد؛ اما اگر دین و خدا برایتان ارزش داشته باشد برای آن وقت می‌گذارید که دین را یاد بگیرید، چطور برای یک گواهینامه رانندگی چقدر کلاس می‌روید تا یاد بگیرید؛ چون گرفتن آن برایتان مهم است یا اینکه چقدر وقت می‌گذارید و کلاس می‌روید که زبان یاد بگیرید، اما چطور احکام دین و قرآن و نماز برایتان مهم نیست که بروید آن را یاد بگیرید این بی‌تقوایی است که دنبال یادگیری آن نیستید!

جنبه و مؤلفه دوم تقوا / عمل به آموخته‌ها

توکلی به دومین مؤلفه تقوا اشاره و بیان کرد: مؤلفه دوم تقوا عمل به آموخته‌هایتان است که هر چه بلد هستید بدان عمل کنید. تقوا در یادگیری این است که دین را بیاموزید و یاد بگیرید که به آن عمل کنید نه اینکه محفوظات خود را زیاد کنید. خیلی‌ها یادگرفتن و می‌دانند که باید خمس داد؛ ولی خمس نمی‌دهند! می‌دانند نباید دروغ بگویند ولی می‌گویند! این یادگرفتن امور دینی ولی بدون عمل به آن هم بی‌تقوایی است.

وی در پایان گفت: نتیجه اینکه اگر می‌خواهید خدا دوستتان داشته باشد باید از خدا بترسید و تقوا داشته باشید که تقوا هم دو مؤلفه دارد یکی اینکه آنچه نمی‌دانید را یاد بگیرید و دوم اینکه هر چه را یاد گرفتید به آن عمل کنید.

*اختصاصی عترتنا

پایان پیام/.

شبکه های اجتماعی عترتنا: کانال تلگرام  / کانال ایتا  / کانال سروش  / پیچ اینستاگرام

منبع خبر : اختصاصی عترتنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تحریریه عترتنا منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.