×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : دوشنبه, ۲۶ شهریور , ۱۴۰۳

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

اصرار بر گناه شخصیت گناهکار را وارونه و واژگون می‌کند

محمدعلی انصاری صاحب تفسیر مشکاه و مفسر قرآن، در نشست مجازی که  ۴ مردادماه، با موضوع «اصرار بر گناه» برگزار شد، اظهار کرد: استمرار در معصیت همه چیز را در جان انسان واژگونه می‌کند؛ اعلا را در نظر او اسفل و اسفل را در نگاهش اعلا می‌گرداند.

وارونه شدن شخصیت گناهکار با اصرار بر گناه

وی ادامه داد: اگر اصرار بر گناه بیشتر شود و ادامه یابد شخصیت گنهکار وارونه می‌شود و درنتیجه او معیارها و ارزش‌ها را کاملا واژگون می‌بیند؛ در چنین شرایطی ظلم در کام او شیرین می‌آید و عدل، تلخ می‌شود؛ دروغ را زیبا و جذاب می‌بیند و صداقت را زشت و منفور می‌پندارد.

وی افزود: این امر تاحدی ادامه پیدا می‌کند که خداوند متعال در ایه ۶۰ سوره فرقان فرموده است: «وَإِذَا قِیلَ لَهُمُ اسْجُدُوا لِلرَّحْمَٰنِ قَالُوا وَمَا الرَّحْمَٰنُ أَنَسْجُدُ لِمَا تَأْمُرُنَا وَزَادَهُمْ نُفُورًا؛ و چون به این مردم کافر گفته شود بیایید خدای رحمان را سجده کنید، در جواب گویند: خدای رحمان چیست؟ آیا ما به آنچه تو امر می‌کنی سجده کنیم؟ و دعوت به خدای یکتا (به جای اطاعت) بر نفرتشان بیفزاید.»آری، اصرار بر گناه به وارونگی جان، دیدگاه، نظر و شخصیت انسان منجر می‌شود و قلب چنین کسانی آن‌قدر مقلوب شده که گناه را عزیز می‌شمرند و از نام و ذکر خداوند می‌گریزند.

راهکار شیطان برای نفوذ در انسان

انصاری بیان کرد: راهکار شیطان برای نفوذ در انسان این گونه است که وقتی آدمی تصمیم جدی برای انجام گناه می‌گیرد، با ترغیب و تشویقش، به او جرئت و جسارت می‌دهد. بسیاری از انسان‌ها گمان نمی‌کنند روزی برسد که بخواهند دست به مال و ناموس دیگران دراز کنند، اما شیطان با وسوسه و اغواگری به سراغشان می آید و اندک اندک آنان را گستاخ می‌کند و به ورطۀ گناه می‌کشاند.  حوزه فعالیت شیطان منحصر در گناه و عصیان نیست؛ بلکه او انسان‌ها را از انجام اعمال نیک و صالح نیز بازمی‌دارد، زیرا شیطان می‌کوشد در جان انسان کسالت و رخوت وارد کند تا در انجام کارهای نیک کندی ورزد.

این مفسر قرآن کریم تصریح کرد: شیطان بر انسان‌ها سلطه جسمی ندارد و به لحاظ فیزیکی نمی‌تواند کاری با انسان انجام دهد، یعنی او نمی‌تواند گریبان آدمی را بگیرد و از سویی به سویی بکشاند. همچنین نمی‌تواند دست آدمی را بگیرد و به سرزمین گناه سوق دهد، یا او را در منجلاب گناه بیفکند. اما شیطان می‌تواند از طریق وسوسه در قوّه وهم انسان تصرف کند و رفتاری را که عقل و شرع ناپسند می‌شمارند، در قوّۀ وهم پسندیده جلوه دهد و آدمی را به انجام آن ترغیب کند. به همین جهت انسان‌های گنهکار در دادگاه عدل الهی برای تبرئۀ خود فرافکنی می‌کنند و گناه خود را به دوش رهبران باطل و شیطان می‌اندازند و به خداوند می‌گویند که آنان ما را به انجام گناه مجبور کردند. اما شیطان در پاسخ به آن‌ها می‌گوید: خداوند به شما وعده حق داد و من به شما وعدۀ نادرست دادم. من بر شما تسلطی نداشتم، جز اینکه پیام مسمومی را از جنس فکر خودم به شما دادم و به انجام گناه دعوتتان کردم و شما به پیام من زودتر از سایر پیام‌ها چنگ زدید و دعوت مرا پذیرفتید! البته پیامبران الهی نیز به شما پیام داده بودند، اما شما گوشتان را به روی پیام آن‌ها بستید و به آن بی‌اعتنایی کردید. بنابراین، از شماتت من دست بردارید و خودتان را سرزنش کنید.

*ایکنا

پایان پیام/.

شبکه های اجتماعی عترتنا: کانال تلگرام  / کانال ایتا  / کانال سروش  / پیچ اینستاگرام / آپارات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تحریریه عترتنا منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.