×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ مرداد , ۱۴۰۴

زمان مطالعه: 4 دقیقه

دورویی ریشه و اصل نفاق است/پرهیز از ایجاد شبهه در روایات جهنم | آیت الله کمیلی خراسانی | عترتنا

به گزارش خبرنگار عترتنا؛ آیت‌الله «محمدصالح کمیلی خراسانی» از اساتید اخلاق و عرفان اسلامی، شب گذشته یکشنبه سی دی‌ماه در جلسه هفتگی درس اخلاق خود که در مسجد سلماسی قم برگزار شد در ادامه شرح کتاب چهل حدیث امام راحل در شرح حدیث نهم گفت: این حدیث درباره نفاق است که امام در باب معنی نفاق می‌فرماید نفاق دورویی است که انسان ظاهرش یک جور و باطنش جوری دیگر است! یعنی باطن و قلبش حاکی از ظاهر نباشد! در ظاهر به تقوا ظاهر نمایی می‌کند اما در باطن اینطور نیست! ایشان می‌فرماید در ظاهر با شما اهل مودت و محبت است و اظهار خلوص می‌کند اما در باطن اینطور نیست!

وی ادامه داد: این دوزبانی و دورویی ریشه و اصل نفاق است. حالا نفاق هم مراتب مختلف دارد که نسبت به منافقین خداوند در قرآن یک سوره نازل کرده است. خیلی مواظب باشد دچار نفاق نشوید. در دعا هم آمده است: «اللّهُمَّ اجْعَلْ عَواقِبَ امُورِنا خَیْراً؛ خدایا آخر و عاقبت کارهای ما را ختم به خیر کن» روز آخر مشخص می‌شود که ما چقدر از این کشاورزی برداشت کردیم؟! بنابراین همیشه باید فکر روز آخرتان باشید و در دین و ایمان و حرف و گفتارتان ثابت قدم بر دین باشید.

وی افزود: در واقع غیبت گویی و سخن چینی از مهمترین صفات منافق است که چند گناه کبیره را امام منشا آن نفاق دانستند.

نفاق در روایت و عقوبت آن

آیت الله کمیلی خراسانی در ادامه با بیان روایات این بخش درباره نفاق گفت: ایشان روایتی از امام صادق (ع) را در ابتدا نقل کردند که حضرت فرمود: کسی که دیدار کند مسلمانان را به دو رو و دو زبان، در روز قیامت دو زبان آتشی دارد. در ثواب الاعمال از پیامبر (ص) شده که حضرت فرمود: دو زبان آتشین در روز قیامت از شخص منافق بیرون می‌زند که یک زبان از پشت و دومی از جلو است که همه او را بشناسند، بعد می‌گویند این چه کسی است چکار کرده است؟ آنجا به همه اهل محشر می‌گویند این دو رو و دو زبان بوده است!

وی ادامه داد: همچنین امام باقر (ع) فرمودند: بهشت بر کسانی که اهل بهم زنی است حرام است! یعنی کسی که بین زن و شوهر، بین دو رفیق و دیگران را بهم می‌زند و از جدا شدن آن‌ها خوشحال می‌شود!

وی افزود: روایت دیگر از پیامبر (ص) است که حضرت فرمودند: ای اباذر! بپرهیز از غیبت، زیرا غیبت از زنا سخت‌تر وبدتر است. اباذر می‌گوید گفتم: چرا یا رسول اللّه؟ فرمود: چون مرد زنا می‌کند و توبه می‌کند، خدا هم می‌پذیرد، ولی غیبت بخشوده نمی‌شود تا اینکه صاحبش ببخشید. اگر خدا ستار العیوب است ما هم باید عیب دیگران را بپوشیم نه اینکه پشت سرش سخن چینی کنید!

پرهیز از شبهه ایجاد کردن در روایات عذاب جهنم

این استاد اخلاق با انتقاد از اینکه برخی نسبت به روایات مربوط به عذاب برزخ و قیامت و جهنم شبهه ایجاد می‌کنن، گفت: در روایات عذاب جهنم شبهه وارد نکنید که این روایاتی که مسائل جهنم و برزخ بیان شده است آن‌ها را یک محدث و مجتهد و مرجع تقلید نقل می‌کند، یعنی همانطور که این مرجع تقلید می‌خواهد یک حکم حلال و حرام را فتوا بدهد چقدر کوشش می‌کند که یک روایتی را مستند قرار بدهد که از هر جهت درست و صحیح و معتبر باشد، پس اگر در حلال و حرام اینگونه دقت می‌کند حالا مگر می‌شود گفت حضرت امام راحل همینطور هر روایتی را در در کتاب‌هایشان نقل کنند! بلکه ایشان دقت کردند و هر روایتی را نقل نکرده‌اند در صورتی که تا پیش خودشان روایت مسلم نباشد آن را در کتابشان نمی‌آورند!

وی ادامه داد: همانطور که خداوند در قرآن کریم گزارشاتی از آینده و معاد و قبر و برزخ داده است که در همین ادعیه ماه رجب هم آمده است حالا چرا برخی‌ها تشکیک می‌کنند. علت این است که می‌خواهند خودشان را خلاص کنند و از این عذاب‌ها فرار کنند، اما اینطور نیست این وعده‌های عذاب قیامت و برزخ قطعی است و جای شبهه نیست.

سخن امام راحل در پایان این بخش

این استاد اخلاق در پایان گفت: کلام امام راحل را عینا در انتهای این بخش بخوانید که چگونه نویسنده به خودشان خطاب می‌کنند و اینگونه سخن می‌گوید: «ای نفس لئیم نویسنده که اظهار می‌کنی باید فکری برای روز سیاه کرد و از این بدبختی باید خود را نجات داد، اگر راست می‌گویی و قلبت با زبانت همراه است و سرّ و علنت موافق است، چرا این قدر غافلی و قلبت سیاه و شهوات نفسانیه بر تو غالب است و هیچ در فکر سفر پر خطر مرگ نیستی. عمرت گذشت و دست از هوی و هوس برنداشتی، عمری را در شهوت و غفلت و شقاوت گذراندی. عن قریب اجل می‌رسد و پایبند و گرفتار اعمال و اخلاق زشت و ناهنجار خودی. تو خود واعظ غیر متعظی و در زمره منافقان و دورویانی، و بیم آن است که اگر به این حال بگذری، با دو زبان از آتش و دو صورت از آتش محشور شوی. خداوندا ما را از این خواب طولانی بیدار کن و از مستی و بی‌خودی هشیار فرما و دل ما را به نور ایمان صفا بده و به حال ما ترحم فرما خداوندا ما مرد این میدان نیستیم تو خود ما را دستگیری نما! و از چنگال شیطان و هوای نفس نجات بده!»

*اختصاصی عترتنا

پایان پیام/.

شبکه های اجتماعی عترتنا: کانال تلگرام  / کانال ایتا  / کانال سروش  / پیچ اینستاگرام / آپارات

منبع خبر : اختصاصی عترتنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تحریریه عترتنا منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.