زمان مطالعه: 8 دقیقه
به گزارش عترتنا؛ حجتالاسلاموالمسلمین «عباس صراف» ظهر امروز سهشنبه ۲۸ اسفندماه در هفدههمین جلسه سلسله مباحث عالم برزخ که در مسجد آشتیانیهای تهران برگزار شد، با اشاره به سالروز روز جنگ بدر و جاری شدن فضائل امیرالمؤمنین علیهالسلام در این روز و شب، گفت: یکی از ایامی که در طول سال برای ما محبین امیرالمؤمنین علیهالسلام مهم است و هویت ما است و ما را در ربط با مسئله ولایت شناسنامهدار میکند مثل مسئله غدیر، امروز هفدهم ماه مبارک رمضان است. امامت یکی از اصول دین است و جز دارایی ما محسوب میشود و امروز روزی است که از شبش تا صبح سه هزار فضیلت و منقبت از سوی خداوند برای امیرالمؤمنین (ع) جاری شد.
وی با اشاره به اتفاقات شبوروز جنگ بدر و جاری شدن فضائل امیرالمؤمنین علیهالسلام از سوی خدا، اظهار کرد: در زمان نبوت پیامبر (ص) غریب ۸۰ جنگ رخ داده که بعضی جنگها غزوه است که حضرت حضور فیزیکی در معرکه داشته است و جنگ بدر هم غزوه است و پیامبر (ص) شخصاً در این جنگ حضور داشتند و از نظر استراتژیکی جنگ مهمی بود.
ماجرای آب آوردن امیرالمؤمنین علیهالسلام در جنگ بدر
این استاد حوزوی به ماجرای آب آوردن امیرالمؤمنین علیه السلام در جنگ بدر اشاره و گفت: جنگ بدر در روز هفدهم ماه مبارک رمضان رخ داد که در یک مقطع از جنگ، سپاه اسلام دچار کمبود آب شد و پیامبر (ص) درخواست نمود کسی برای آب آوردند برود و با وجود خطراتی که داشت هیچ کس جز امیرالمؤمنین علیه السلام داوطلب نشد و عاقبت مولا رفتند و آب آوردند و در روایات آمده که وقتی حضرت مشکها را میآوردند در مسیر سه هزار ملک به امیرالمؤمنین علیه السلام سلام کردند و گفتند خدا برای هر سلام یک فضیلت برای امیرالمؤمنین علیه السلام در عالم ثبت کرد.
وی ادامه داد: در روایتی نقل شده که امیرالمؤمنین علیه السلام فرمودند من در آن شب که در حال مشغول پر کردن مشکهای آب بودم چهار ملک مقرب خدا جبرائیل، میکائیل، عزرائیل و اسرافیل از جانب خدا به من وارد و سلام خدا را رساندند. بعد از حضرت در جایی دیگر فرمودند به برکت و یمن آن فتوحاتی که خداوند در روز بدر کرد من از همان شب بدر تا آخر عمر، شبهای هفدهم ماه مبارک رمضان را احیاء میگرفتم.
وی افزود: نقل است که برگشت امیرالمؤمنین علیه السلام به تاخیر افتاد و وقتی که مولا آمدند، پیامبر (ص) پرسیدند چرا دیر آمدی و مولا ماجرا را تعریف کردند و گفتند به خاطر اتفاقات در مسیر دیر برگشتم؛ چون دفعه اول بادی گرفت به حدی که مشکها افتاد و آبها ریخت و دوباره برگشتم و مشکها را آب کردم و باز همان اتفاق افتاد و تا چهار بار تکرار شد و در دفعه پنجم موفق شدم و خدمت شما رسیدم. پیامبر (ص) فرمودند به خاطر مقام سقای بادی که دفعه اول آمد، جبرائیل با ملائکه آمده بودند، بار دوم میکائیل، بار سوم عزرائیل و بار چهارم اسرافیل آمده بودند و اینها به خاطر این بود که مولا برای سیراب کردن تشنگان رفته بود و ظاهراً فضائلی است که ما ظرفیتش را نداشتیم که بدانیم!
خنک شدن دل با شنیدن فضائل و مناقب امیرالمؤمنین علیه السلام
صراف با بیان اینکه شنیدن فضائل مولا باعث خنکی دل میشود، گفت: امروز روز مهمی است و برای رسیدن به شب قدر سعی کنید فضایل امیرالمؤمنین علیه السلام را گوش کنید که باعث خنکی دل میشود.
وی اظهار کرد: فاضل دربندی در کتاب «اِکْسیرُ الْعبادات فی اَسْرارِ الشّهادات» مشهور به اسرارُ الشّهاده که کتابی است مقتل درباره امام حسین علیه السلام و روز عاشورا وی در وسط مقاتل که در داغترین لحظات مقتل است یکدفعه چند تا از فضائل امیرالمؤمنین علیه السلام را آورده است که اصلاً ربطی به مقتل هم ندارد و برای من سوال بود که چرا چنین کرده است؟! تا اینکه در جای دیگر از کتابش دیدم که نوشته علت اینکه اصرار دارم در اوج مصائب امام حسین علیه السلام، فضایل امیرالمؤمنین علیه السلام را بیان کنم برای مراعات جان مستمع است، چون خواندن فضائل مولا باعث خنکی دل میشود و آن حرارت و داغی مصیبت را خنک میکند!
وی افزود: حالا متاسفانه ما در بیان فضایل مولا کوتاهی میکنیم و اینقدر هم نگفتیم که وقتی کسی هم فضایل خاص را میگوید مورد سوال و نقد قرار میگیرد! این غربت مولا است که در مملکت شیعه فضایل مولا کمتر گفته میشود.
امیرالمؤمنین علیه السلام منظور آیات ۵۱ و ۵۲ سوره قلم
صراف با اشاره «وَإِنْ یَکَادُ…» که معمولاً به آیه چشم زخم مشهور است، اشاره و بیان کرد: قرآن در آیه ۵۱ سوره قلم میفرماید: «وَإِنْ یَکَادُ الَّذِینَ کَفَرُوا لَیُزْلِقُونَکَ بِأَبْصَارِهِمْ لَمَّا سَمِعُوا الذِّکْرَ وَیَقُولُونَ إِنَّهُ لَمَجْنُونٌ؛ نزدیک است کافران هنگامی که آیات قرآن را میشنوند با چشمزخم خود تو را از بین ببرند، و میگویند: «او دیوانه است!»
وی ادامه داد: حالا چرا کافران با چشمشان، پیامبر (ص) را اذیت میکردند؟ چون زیاد ذکر از زبان حضرت میشنیدند که در ذیل این آیه روایتی آمده که منظور از این ذکر، گفتن فضائل امیرالمؤمنین علیه السلام توسط پیامبر (ص) بوده که چون این فضائل را زیاد از حضرت میشنیدند به حضرت گفتند که دیوانه است.
وی افزود: خداوند در آیه بعدی، آیه ۵۲ سوره قلم فرمودند: «وَمَا هُوَ إِلَّا ذِکْرٌ لِلْعَالَمِینَ؛ در حالی که قرآن جز مایه تذکر و پند برای جهانیان نیست.» که در روایت منظور از «ذِکْرٌ لِّلْعَالَمِینَ» امیرالمؤمنین (علیه السلام) است که در روایت چنین آمده است: «علیّبنابراهیم (رحمه الله علیه) – وَ إِنْ یَکادُ الَّذِینَ کَفَرُوا قَالَ لَمَّا أَخْبَرَهُمْ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) بِفَضْلِ أَمِیررالْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام) قَالُوا هُوَ مَجْنُونٌ فَقَالَ اللَّهُ سُبْحَانَهُ وَ ما هُوَ یَعْنِی أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ إِلَّا ذِکْرٌ لِلْعالَمِینَ.»
نکتهای در باب چشم زخم
این استاد حوزوی با بیان اینکه چشم زخم یک حقیقت است، گفت: در بحث چشم زخم یکسری آن را قبول ندارند و یکسری هم همه چیز را به آن نسبت میدهند که اینطور نیست؛ اما چشم زخم یک واقعیت و حقیقت است. من هم اصرار ندارم که بگویم فلانی چشمش شور است؛ اما برخی یک انرژی خاص در چشمشان است که در مسیر منفی هم اتفاق میافتد که با یک ماشاءالله آن انرژی منفی دفع میشود.
وی ادامه داد: متاسفانه در زبان ما ماشاءالله نیست و خیلی از بچههای کوچک خصوصاً بچههای زیر سن تکلیف و تمیز را خود والدین و خانواده چشم میزنند! چون مثلاً وقتی یک لباس شیک تن این بچه میکنند و به چشمشان میآید نمیگویند ماشاءالله و خودشان بچه خودشان را چشم میزنند! بعد این و آن را متهم میکنند؛ سعی کنید حتماً در زبانتان ماشاءالله باشید.
توصیههایی برای کسانی که در معرض چشم زخم هستند
وی در توصیه به کسانی که در معرض چشم زخم هستند، گفت: یکی از بهترین چیزها برای کسانی که در معرض چشم زخم هستند، سنگ فیروزه است که چشم زخم را دفع میکنند؛ همچنین چهار قل را با مداد یا زغال بنویسند و مقداری تربت روی آن بریزد که این هم خیلی مؤثر است.
وی تصریح کرد: اما یک عده شورش را در آوردهاند و هر جا زمین میخورند و گرفتار میشوند میگویند چشممان زدند! در صورتی که گره از رفتار داخلی خودتان است، رفتار و اعمال خودتان را بررسی کنید ببینید کجا دلی را شکستید یا صله رحم را قطع کردید یا اینکه گناه کردید و جایی که نباید میدیدید را دیدید و جایی نباید میرفتید رفتید و عمده این مشکلات به خاطر بیاهمیتی به نماز است که اینها باعث ایجاد گرفتاری میشود پس در گرفتاریها سریع سر وقت خودتان بروید نه دیگران و ببینید چه کردید؟!
تایید رسالت نبوی در معرفی ولایت علوی
صراف با اشاره به آیه ابلاغ امامت، اظهار کرد: شیعه و سنی بر نزول آیه ابلاغ در روز عید غدیر اتفاق نظر دارند که خداوند در این آیه خطاب به پیامبر (ص) نسبت به ابلاغ ولایت و رهبری امیرالمؤمنین علیه السلام میفرماید: «یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ ۖ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ ۚ وَاللَّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ ۗ إِنَّ اللَّهَ لَا یَهْدِی الْقَوْمَ الْکَافِرِینَ؛ ای پیامبر! آنچه از سوی پروردگارت [درباره ولایت و رهبری علی بن أبی طالب امیرالمؤمنین (علیه السلام)] بر تو نازل شده ابلاغ کن؛ و اگر انجام ندهی پیام خدا را نرسانده ای و خدا تو را از [آسیب و گزند] مردم نگه میدارد؛ قطعاً خدا گروه کافران را هدایت نمیکند.» یعنی همه چکیده رسالت نبوی در عرضه ولایت علوی است و خدا اینگونه قرار داده است.
راه ساده برای پاک کردن گناهان با ذکر فضائل امیرالمؤمنین علیه السلام
این استاد حوزوی با بیان روایتی درباره بخشش گناهان با ذکر فضائل امیرالمؤمنین علیه السلام بیان کرد: در روایتی نبوی آمده که هرکس یکی از فضائل امیرالمومنین علی علیه السلام را بیان کند خداوند گناهان زبان او را میامرزد، هرکس یکی از فضائل امیرالمؤمنین را بشنود خداوند گناهان گوش او را میامرزد، اگر با چشمش فضائل مولا را ببیند گناهان چشمش را خدا میامرزد و هرکس یکی از فضائل امیرالمومنین را بنویسد مادامی که از آن نوشته اثری باقی باشد، ملائک برای نویسنده آن فضیلت، طلب مغفرت مینمایند.
وی توصیه کرد: سعی کنید چهل فضیلت از فضائل امیرالمؤمنین علیه السلام را با دست خود بنویسید و آن را برای نسلهای خود کنار بگذارید و فرزندان و نسل خود را هم بر نوشتن آن توصیه کنید که این یادگاری در نسل و ذریه شما از امیرالمؤمنین علیه السلام نسل به نسل باقی بماند که طبق این روایت تا زمانی که این نوشته موجود است، فرشتگان برای کاتب آن طلب مغفرت میکنند.
وی ادامه داد: اگر هم دنبال منبع برای نوشتن آن هستید بهترین منبع کتاب شریف الغدیر است که خوشبختانه برای عموم مردم یک جلد خلاصه از یازده جلد الغدیر منتشر شده است که در آن فضائل و مناقب حضرت بیان شده است این کتاب یک جلدی خلاصه الغدیر را تهیه کنید و از آن استفاده کنید؛ اصلاً باید حتماً این کتاب در خانههایتان و دم دست باشد و الان در آستانه سال جدید سعی کنید این کتاب را بردارید و نیت کنید که یک مرتبه آن را کامل بخوانید و در حین خواندن هم یک دفتر کنارتان باشد هر جا که دیدید فضیلتی که خواندید به دلتان نشست آن را یادداشت کنید و به چهل تا رسید آن را منتشر کنید. فردای قیامت میبینید یک صف کسانی که مثل علامه امینی مکتوباتی درباره امیرالمؤمنین علیه السلام نوشتند در صف هستند و به سوی بهشت میروند و یکدفعه شما را هم به خاطر همین جزوه در این صف قرار میدهند. پس تا زندهای کاری برای مولا بکنید و فضائل حضرت را ترویج دهید تا گناهان دست شما هم بخشیده شود.
با فیلم و سریال هرگز معاویه تطهیر نمیشود
صراف در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه کسی که توسط امام، لعن شده هرگز با گذشت زمان تطهیر نمیشود، گفت: این روزها بازار تطهیر معاویه با ساخت این سریال داغ شده است در صورتی که مولا در زمان معاویه مطلبی در ربط با تاریکی و ظلم و جنایت معاویه بیان کرده که تا دنیا دنیاست این پلیدی میماند و با صدها فیلم هم تطهیر نمیشود. معاویه شکافی را در دنیای اسلام ایجاد کرد که هرگز جای آن پر نمیشود.
وی تأکید کرد: الان یک عده جوان با دیدن این سریال میگویند شما همه حقیقت اسلام را به ما نگفتید و معاویه فرد خوبی بوده است! که خانوادهها باید خیلی مراقب باشند که جوانان و فرزندانشان این سریال را نبینند خصوصاً اگر هر فردی چه پیر و چه جوان اگر قدرت تشخیص تمیز و حق را ندارند دیدن این سریال برای آنها هم حرام است!
وی افزود: معاویه کسی بود که هفتاد هزار منبر در بلاد اسلامی کار گذاشت که لعن امیرالمؤمنین علیه السلام را بگویند و این کار اتفاق افتاد و در یک جا خباثت را جلوتر برد و بخشنامه کرد به ائمه جمعه که اول خطبه نماز جمعه را با لعن امیرالمؤمنین علیه السلام شروع کنند و هر کس زیر بار لعن مولا نمیرفت را میکشت! اما عمروعاص زیر بار لعن نرفت و در جواب اعتراض معاویه گفت هیچ کس نداند تو میدانی که زیر این آسمان منفورترین آدم برای من امیرالمؤمنین علیه السلام است؛ اما او ملعون نیست! چون نمیشود مردی ملعون باشد که فقط در یک شب آن هم شب بدر خدا سه هزار فضیلت برایش نازل کرد و همچنین در شب لیله المبین هم هزار فضیلت خدا بر او جاری کرد، چگونه چنین کسی ملعون است؟!
مقام عظیم سقا بودن و سیراب کردن تشنگان
این استاد حوزوی بیان کرد: ما با این فضیلت مولا در عالم بزرگی میکنیم و افتخار داریم که دنباله روی چنین آقایی هستیم. حالا خودت مولا موضوعیت دارد؛ اما چیزی که نباید در بحث جنگ بدر این وسط گم شود مقام سقایی و سیر آب کردن جگرهای تشنه است که مولا این خطر را به جان خرید و برای اصحاب تشنه آب آورد که بحث سقا بودن و سیراب کردن صاحب عطش حتی حیوان، ثواب عظیمی دارد.
وی ادامه داد: یک ساقی اراده کرد و رفت مشکها را پر آب کرد و این همه فضیلت خداوند بر او جاری کرد؛ اما یک ساقی را در کربلا احترام که نکردند بدنش را هم قطعهقطعه کردند! «ابو القِرْبَه» کنیه حضرت عباس (ع) است و بزرگی میگفت یکی از اسامی که حضرت عباس (ع) را صدا بزنید و زود جوابتان را میدهد همین «ابو القِرْبَه» یعنی پدر مشک است و این مقام سقایت را مادرش ام البنین (س) به او یاد داد که هر وقت تشنه بودی اول برای امام حسین علیه السلام آب ببرد بعد خودت بنوش!
پایان پیام/.
شبکه های اجتماعی عترتنا: کانال تلگرام / کانال ایتا / کانال سروش / پیچ اینستاگرام / آپارات