×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

عترتنا/ آیت الله محمد علی جاودان در مراسم عزاداری فاطمیه امسال نکات مهمی در مورد سقیفه بر اساس حدیث ۶۸۳۰ کتاب صحیح بخاری بیان نمودند.

نکات مهمی در مورد سقیفه از صحیح بخاری در کلام آیت الله جاودان عترتنابه گزارش عترتنا / عترت: آیت الله محمد علی جاودان از اساتید حوزوی شهر تهران، به مناسبت ایام فاطمیه  نکات مهمی در مورد سقیفه بر اساس حدیث ۶۸۳۰ کتاب صحیح بخاری بیان نمودند که گزیده آن به شرح زیر است.

متن بیانات آیت الله جاودان:

در تاریخ اسلام، بعد ازپیامبر صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌و‌سلّم جنایات بسیار زیادی رخ داد و خون افراد بی‌گناهی ریخته شد که همۀ آن‌ها مبتنی بر دو ساعت جلسه‌ای بود که در سقیفه برگزار شد. مخالفان ما خیلی سعی کردند که اسناد گذشته را بپوشانند و بسیاری از خراب‌کاری‌ها را مخفی کنند. با این حال اکنون اسنادی در دست ماست. یکی از این اسناد، کتاب صحیح بخاری است که معتبرترین کتاب نزد اهل سنت بعد از قرآن است. در حدیث شمارۀ ۶۸۳۰ این کتاب، ماجرای سقیفه از زبان خلیفۀ دوم ذکر شده‌است.

چند نکته در مورد این حدیث وجود دارد:

۱) علت اعتبار بالای صحیح بخاری همین است که این کتاب خیلی خوب عیب‌ها را پوشانده‌ و خیلی چیزها را نگفته‌است. مثلاً صحیح بخاری ماجرای #غدیر را اصلاً نمی‌گوید. یا در جای دیگر وقتی عمار یاسر ماجرای خودش و خلیفۀ دوم در مورد تیمم را بیان می‌کند، اشاره می‌کند که پیامبر، عمر را بخاطر عدم تیمم و نماز نخواندن، توبیخ کرده‌است. صحیح بخاری صحبت‌های عمار را نقل می‌کند، اما قسمت توبیخ پیامبر را حذف می‌کند، در حالی که در صحیح مسلم توبیخ پیامبر هم می‌آید.

۲) در حدیث صحیح بخاری می‌گوید فلانی گفته بعد از عمر با فلانی بیعت خواهیم کرد. بخاری هیچ اسمی نمی‌برد! اما منابع دیگر مشخص می‌کند که عمار این حرف را گفته بوده که بعد از عمر با علی علیه‌السلام بیعت خواهیم کرد. زیرا عمار می‌دانست که بعد از خلیفۀ دوم طرح سقیفه می‌شکند و می‌توانستند امیرالمؤمنین را به حکومت برگردانند. بخاری از عمد اسمی از امیرالمؤمنین و عمار نمی‌برد؛ زیرا آن‌ها فارغ از جنبه‌های معنوی و فارغ از اعتقاداتی که شیعه نسبت به آن دو بزرگوار دارد، در جامعۀ اسلامی آن روز افراد برجسته و محترمی بودند و اسم بردن از آن‌ها موجب تضعیف و تزلزل اعتقاد به درستی سیاست‌های هیئت حاکمۀ بعد از پیامبر است.

۳) خلیفۀ دوم بیان می‌کند که ماجرای سقیفه فلته بوده؛ یعنی یک کار حساب‌نشده! و بعد هم می‌گوید من بعد اگر کسی بدون مشورت مسلمین با کسی بیعت کند، هم بیعت‌کننده و هم بیعت‌شونده، هر دو را بکشید!

۴) عمر مدام تکرار می‌کند: «ما مهاجرین»؛ در حالی که آن‌ها در سقیفه فقط سه نفر بودند: ابوبکر و عمر و ابوعبیده. بقیه همه انصار بودند.

۵) علت پیروزی آن‌ها در سقیفه دو جهت بود؛ اولاً آن‌ها به قوم و خویشی با پیامبر و قریشی بودن تکیه کردند (در حالی که قریش، خودش بزرگترین دشمن اسلام در زمان پیامبر بود!) و ثانیاً بین انصار اختلاف بود. جمعیت اصلی شهر #مدینه انصار بودند، اما وقتی بین آن‌ها اختلاف بود، رقیب توانست از فرصت استفاده کند.

۶) جریان سقیفه یک جریان عربی بود نه اسلامی! آن جریانی پیروز شد که تکیه‌گاه عربی محکم‌تری داشت. آن جریان با تکیه بر قوم و خویشی توانست پیروز شود. ابتدا قرار شد همه چیز قریشی باشد و حکومت بین تیره‌های مختلف قریش تقسیم شود و سپس همه چیز اموی شد. خلاصه بعد از سقیفه همه چیز عربی شد. سعودی‌ها هم الان تتمۀ همان جریان هستند.

*کانال رسمی آیت الله جاودان/گزیده سخنان آیت‌الله جاودان در حسینیۀ آیت‌الله شیخ مرتضی زاهد(رَحِمَهُ الله) شب چهارم فاطمیه دوم ۱۴۳۹ هجری فمری (۹۶/۱۲/۱) (این موضوع در تاریخ بیست و هفتم بهمن ماه در هیئت محبان العباس هم مطرح شد که نکات ذیل، برگرفته از هر دو سخنرانی است.)

پایان پیام/.

شبکه های اجتماعی عترتنا: کانال تلگرام عترتنا / کانال ایتا عترتنا / کانال سروش عترتنا / پیچ اینستاگرام

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تحریریه عترتنا منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.