زمان مطالعه: ۴ دقیقه
آیت الله جاودان در جلسه هفتگی درس اخلاق خود درباره نحوست گفت: نحوستی که گفته می شود، این نحسی و نحوست فقط از ناحیه گناهان انسان است و هیچ نحوست دیگری هیچ وقت و هیچ جا وجود ندارد.
به گزارش پایگاه تحلیلی عترتنا / درس اخلاق: آیتالله محمدعلی جاودان از اساتید برجسته اخلاق شهر تهران در جلسه هفتگی درس اخلاق خود که شامگاه چهارشنبه ۶ فروردینماه به صورت مجازی از حسینه شیخ مرتضی زاهد(ره) برگزار شد، گفت: حضرت عیسی(ع) دوازده حواری داشتند که این حواریون اوصیاء حضرت عیسی(ع) بودند. سایر انبیاء اگر وصی داشتند، وصی آنها در طول هم بود، به این معنا که این وصیها پشت سر هم قرار می گرفتند.
وی ادامه داد: اما اوصیاء ایشان به خاطر شرایط خاص زمانه یک عصر بودند. و در بین این اوصیاء یک وصی بزرگتر به نام «شمعون صفا» بود که بقیه زیر نظر ایشان عمل می کردند.
ماجرای عزیمت حواریون به شهری با مردم بت پرست
این استاد تاریخ اسلام به ماجرای عزیمت حواریون به شهر انطاکیه جهت هدایت مردم این شهر اشاره و بیان کرد: نقل است که دو نفر از اوصیاء حضرت عیسی(ع) به شهر انطاکیه رفتند و مردم آن شهر را به خدا دعوت کردند. مردم این شهر اکثراً بت پرست بودند و این اوصیاء هر چه زحمت کشیدند روی این مردم اثر نکرد. تا اینکه شمعون بزرگ آنها مأموریت یافت که برای هدایت مردم این شهر به آنجا بیاید.
وی ادامه داد: شمعون هم به این شهر آمد و کارهای تبلیغی جهت هدایت مردم انجام داد و حتی امورفوق العادهای از ایشان دیده شد، اما بر مردم این شهر هیچ تأثیری نکرد و این مردم بنایی بر قبول کردن نداشتند.
نحوست و نحس بودن
آیتالله جاودان با اشاره به آیه ۳۶ سوره یس که خداوند می فرماید: « قَالُوا طَائِرُکُمْ مَعَکُمْ ۚ أَئِنْ ذُکِّرْتُمْ ۚ بَلْ أَنْتُمْ قَوْمٌ مُسْرِفُونَ»، گفت: تا جایی که مردم این شهر حضور آنها را در شهر خودشان نحس دانستند! و این اوصیاء هم در جواب مردم گفتند: این نحسی و نحوست از جانب ما نیست، بلکه ریشه این نحسی از خودتان است که خدا را قبول ندارید و برای خدا شریک قائل شده و فرمان خدا را نمی برید، تا جایی که هر کاری دلتان می خواهد انجام می دهید.
وی ادامه داد: این لجاجت نمودن و عدم اطاعت از فرمان خدا یک جریان و حرکت جهانی است که تا به امروز هم ادامه داشته و دارد و عدهای هستند که با نادیده گرفتن فرمان خدا هر کاری دلشان می خواهد می کنند، اما بالاخره پرده برداشته می شود و این افراد هم به نتیجه اعمال خود می رسند.
عامل نحوست و نحسی
این استاد اخلاق شهر تهران گناه را عامل نحوست و نحسی دانست و گفت: نحوستی که گفته می شود، این نحسی و نحوست فقط از ناحیه گناهان انسان است و هیچ نحوست دیگری هیچ وقت و هیچ جا وجود ندارد.
وی افزود: حتی اگر بلایی هست این بلایی است که خودمان برای خودمان تراشیده ایم! اگر وضع ما مثلاً از نظر سلامتی یا اقتصادی بهم خرده به خاطر گناهان ما است. از جانب خدا هیچ وقت و در تحت هیچ شرایطی بدی و نحوست نازل نمی شود، مگر اینکه ما کاری کرده باشیم و این کار را به جایی رسانده باشیم که قابل بخشش نباشد و بلا نازل شود. قرآن هم می فرماید اکثر گناهان این ها را می بخشیم اما از این حد بگذرد تبدیل به یک بلا مرض سیل زلزله ای می شود
ترک گناه و اطاعت خدا راه رسیدن به نعمت های الهی
آیتالله جاودان بیان کرد: در هر صورت عرض من این است که سلامت، خوشبختی وعاقبت بخیری همه به دست خود ما است. اگر ما درست رفتار کنیم همه چیز به نفع ما خواهد بود. تا جایی که قرآن نیز در آیه ۶۶ سوره مائده می فرماید: « وَلَوْ أَنَّهُمْ أَقَامُوا التَّوْرَاهَ وَالْإِنْجِیلَ وَمَا أُنْزِلَ إِلَیْهِمْ مِنْ رَبِّهِمْ لَأَکَلُوا مِنْ فَوْقِهِمْ وَمِنْ تَحْتِ أَرْجُلِهِمْ ۚ مِنْهُمْ أُمَّهٌ مُقْتَصِدَهٌ ۖ وَکَثِیرٌ مِنْهُمْ سَاءَ مَا یَعْمَلُونَ / و اگر آنان، تورات و انجیل و آنچه را از سوی پروردگارشان بر آنها نازل شده برپا دارند، از آسمان و زمین، روزی خواهند خورد؛ جمعی از آنها، معتدل و میانهرو هستند، ولی بیشترشان اعمال بدی انجام میدهند.»
وی ادامه داد: در این آیه خداوند می فرماید اگر مردم به آنچه خدا بر آنها نازل کرده عمل کنند، خداوند هم از آسمان و زمین برای آنها نعمت می فرستد. پس اگر مردم دستور خداوند را اطاعت کنند هیچ وقت باران بیش از اندازه نمی بارد که به سیل تبدیل شود، هیچ وقت زمین آنچنان نمی لرزد که شهرها را خراب کند.
این استاد اخلاق در پایان گفت: در هر صورت اگر ما دنبال سلامتی هستیم، باید در ترک گناه نمودن بکوشیم و گناه نکیم. باید تلاش ما در حذف گناه و بد اخلاقی، لجبازی، حسادت، تکبر و هر رذیله اخلاقی و گناهی از زندگی باشد تا مشمول دریافت نعمت های الهی گردیم و بلا نیز از ما دور شود.
وی ادامه داد: ما همین بدی ها و گناهان چیزهایی هستند که برای زندگی ما بدبختی به بار می آورد و هر کدام به اندازه خودش بلا و بدبختی به همراه دارد. مثلاً اگر کسی حسادت داشته باشد و حسادت را عمل کند، یک بار بدبختی برای خود ایجاد کرده است.ولی کسی حسادت دارد اما به آن عمل نمی کند، این خطری به بار نمی آورد، یا تکبر دارد اما عمل به این تکبر نمی کند، یا دروغ را از دهانش پاک می کند.
*اختصاصی عترتنا
پایان پیام/.
شبکههای اجتماعی عترتنا: کانال تلگرام / کانال ایتا / کانال سروش / پیچ اینستاگرام
دیگر مطالب سرویس درس اخلاق را اینجا کلیک نموده و بخوانید
https://etratona.ir/?p=2785