زمان مطالعه: ۶ دقیقه
به گزارش عترتنا؛آیتالله سیدجلال مجدهاشمی، استاد حوزه و دانشگاه، شامگاه امشب جمعه بیست و یکم آبانماه در مراسم سخنرانی مسجد جامع غدیر پاسداران که پس از اقامه نماز مغرب و عشا برگزار شد، درباره «قرب با امام و اهمیت ارتباط با اهل بیت(ع) در رسیدن به خدا» گفت: یکی از وظایف مهم ما داشتن رابطه با خدا است، باید رابطه خود را با خدا همیشه با یک رابطه خوب برقرار کرد، و بالاترین عامل رابطه بنده با خدا نماز است.
*نماز بالاترین عامل و راه ارتباط مخلوق با خالق
این استاد حوزه و دانشگاه نماز را یکی از عوامل رابطه خلق با خالق دانست و اظهار کرد: اهمیت نماز به خاطر همین رابطه انسان با خدا است که نماز آن نقش رابطه را از هر چیزی بیشتر دارد. در روایات فرمودند: نماز بهترین و برترین قرب الهی است که انسان را به خدا وصل و نزدیک میکند.
اهل بیت (ع) مهمترین راه ارتباط به خدا
آیتالله مجدهاشمی اهل بیت(ع) را مهمترین راه ارتباطی با خدا برشمرد و گفت: اما آن کسی که میخواهد با خدا ارتباط برقرار کند، این ارتباط با خدا راهی و مسیری و عاملی دارد که از آن راه باید این ارتباط را برقرار کرد و این راه را هم خود خدا گفته است و راهش ارتباط با ولی خدا است.
وی ادامه داد: نقش ولی خدا همین است که رابطه بین ما و خدا را برای ما بیان کنند و این ارتباط را برقرار کنند و رابطه بین ما و خدا باشند. و اصلا برای همین آمده اند، چون خدا را نمیشود دید، اما ائمه را میشود دید و خدا هم گفته اگر میخواهید مرا ببینید ائمه را ببینید.
تفکر در مخلوقات و عالم راهی برای رسیدن به خدا
این عالم دینی اظهار کرد: اگر در مخلوقات تفکر کنید همه مخلوقات شما را به خالق میرسانند. اگر در این فرش تفکر کنید شما را به بافنده آن میرساند که دستهایی این فرش را اینگونه بافته و در اختیار ما قرار دادهاند و اگر عالم را اینگونه بنگرید به خالق این عالم خواهید رسید.
وی افزود: خیلیها هم در این عالم میآیند و کاری به این تفکرات ندارند و خواب میآیند و خواب هم میروند، اما برخی که میخواهند بفهمند و به خدا برسند وقتی به این عالم دقیق مینگرند قطعا به خالق این عالم میرسند. چون از هر موجودی میتوانید به خدا برسید و این در جای خودش ثابت است.
اهل بیت (ع) مطمئنترین راه رسیدن به خدا
آیتالله مجدهاشمی تصریح کرد: اما چهارده معصوم یک راه مطمئن برای رسیدن به خدا هستند و آنها صراط مستقیم هستند. اما خدا پرستی کامل و با عرفان و درک و عقل و شعور را خدا از این راه معین کرده است و فرموده است کهای بنده من اگر میخواهی به خداشناسی کامل برسی مسیر همین یک مسیر و چهارده معصوم است.
وی ادامه داد: به وسیله چهارده معصوم انسان در حد اعلی و احسن و اکمل به خدا میرسد. اگر واقعا ما آن بندگی در حد اعلی را میخواهیم باید در خانه اهل بیت (ع) برویم و غیر از این راهی نیست. راه فقط همین یک راه است.
این استاد حوزه و دانشگاه افزود: پیامبر (ص) هم فرمودند: کتاب الله و عترتی؛ قرآن و عترتم را در میان شما میگذارم. اگر میخواهید خدا را ببینید و معنی قرآن را بدانید باید اهل بیت (ع) را ببنید. اما ما در مقطعی هستیم که امام حضور ظاهری ندارد اما حضور باطنی دارد و اصلا به طور کلی هستی بدون امام یک لحظه هم نمیتواند دوام داشته باشد.
وی ادامه داد: اهل بیت (ع) واسطه فیض هستند و اگر این واسطههای فیض نباشند اولین فیض که حیات است به این بشر و دیگر موجودات نمیرسد و همه از بین میروند.
امام زمان (عج) ذات ضروری هر انسان
آیتالله مجدهاشمی بیان کرد: امام زمان (عج) جز ذات ضروری هر انسان است که اگر کسی بخواهد به جایی برسد باید این ارتباط را با امام زمان (عج) برقرار کند. و تا بندهی چهارده معصوم نشوید بندهی خدا نمیشوید، و راه بندگی خدا بندگی چهارده معصوم است. چون آنچه آنها میگویند خدا گفته است و حرف خودشان نیست و چیزی را به غیر از خواسته خدا نمیخواهند.
وی ادامه داد: خلاصه اگر بخواهید چیزی بشوید باید رابطه با امام زمان (عج) داشته باشید.
آیتالله مجدهاشمی در نتیجه گیری این بحث گفت: نتیجه این که اگر بخواهید بنده خدا شوید و به کمال برسید و از این هستی نتیجه بگیرید، یک راه بیشتر نداربد و آن ارتباط با چهارده معصوم و در این مقطع ارتباط با حجت بن الحسن العسکری (عج) است.
لزوم اطاعت از امام زمان (عج) / سه توصیه حضرت در تشرف سید رشتی
آیتالله مجدهاشمی با تاکید بر لزوم اطاعت از امام زمان(عج) اظهار کرد: رابطه انواع و اقسام دارد که یک نوع آن اطاعت است، یعنی آنچه حضرت از ما خواستهاند ما عمل کنیم.
امام جماعت مسجد جامع غدیر پاسدران به سه توصیه امام زمان(عج۹ در جریان تشرف سید رشتی اشاره و گفت: در آن تشرف سید رشتی که در مفاتیح نیز نقل شده، یکی از سفارشات امام زمان (عج) این است که حضرت فرمودند: شما چرا نافله نمیخوانید؟ «سه مرتبه» فرمود: «نافله، نافله، نافله» و باز فرمود: شما چرا عاشورا نمیخوانید؟ «سه مرتبه» فرمود: «عاشورا، عاشورا، عاشورا» و بعد فرمود: شما چرا جامعه نمیخوانید؟ «جامعه، جامعه، جامعه».
وی ادامه داد: در این توصیه حضرت سه چیز را سفارش فرمودند: زیارت عاشورا، زیارت جامعه کبیره و نماز نافله است حالا اگر مرد عمل و اطاعت هستید، این اوامر حضرت را انجام دهید.
منظور حضرت از زیارت جامعه و عاشورا و نافله
آیتالله مجدهاشمی به منظور حضرت از این سه توصیه اشاره نمود و گفت: توجه کنید این که حضرت میفرمایند: زیارت جامعه یا زیارت عاشورا یا نافله نه اینکه ظاهر اینها را بخوانید و انجام دهید، یعنی باطنا زیارت عاشورایی و جامعهای و نافلهای شوید. منظور باطن و حقیقت آن است نه اینکه آن را بخوانید و اصلا نفهمید که این زیارت چه میگوید، بعد هم بگویید من زیاد زیارت جامعه و عاشورا و نافله خواندم.
نشانه و علامت عمل مورد مقبول
این استاد حوزه و دانشگاه اظهار کرد: توجه کنید اگر این دستورات اسلامی را عمل کردید و واقعا اهل عمل باشید، اثرش را خودتان احساس میکنید و این نشانه و علامت است. اگر زیارت عاشورا را خوب خواندید بعد از زیارت عاشورا یک تغییراتی در وجود و ملکوت خود احساس میکنید اما اگر این اثرات نبود، اگر هزار مرتبه هم بخوانید فایده ندارد.
وی افزود: اما اگر یک مرتبه بخوانید و به آن عرفان و توجه برسید که اثرش را در خود متوجه شوید، این نشانه و علامت تاثیر این عمل است. اگر نافله را بخوانید این نماز یک درجه شما را بالا میبرد و وقتی بالا بروید اثر آن را میفهمید و متوجه میشوید. و همینطور هر زیارت جامعه کبیره یک درجه عرفان شما را بالا میبرد و شما این بالا رفتن را احساس میکنید و اینطور نیست که احساس نکنید.
آیتالله مجدهاشمی خاطر نشان کرد: این که فرمودند که عاشورا و جامعه و نافله را بخوانید و سه بار هم حضرت تاکید کردند ظاهر خوانی و ظاهرسازی نیست، این راه است و راه را حضرت نشان میدهد که صراط مستقیم است و راه آخر خدا است و باید خدا را با چشم روحانی ببنید. اگر خواندید و اثر نکرد و یک عمر خواندید و همان بودید که هستید، معلوم میشود که آن چیزی باید میخواندید نخواندید، این اعمال بازیگری که نیست.
کدام نماز ما را بهشتی میکند؟ / خطر القائات شیطانی
امام جماعت مسجد جامع غدیر پاسداران بیان داشت: در حدیث داریم که اگر بندهی من دو رکعت نمازی که من میخواهم بخواند، با همان دو رکعت نماز او را به بهشت میبرم! با دو رکعت نمازی که خدا میخواهد بخوانید و بهشتی میشوید، معلوم میشود این نماز خواندن به آسانی نیست!
وی ادامه داد: این تصورات گاهی القائات شیطان است که میخواهد ما را نگه دارد و بالا نرویم. شیطان هم خیلی استاد است و هر کس را یک جور فریب میدهد. قرآن نیز درباره دشمنی شیطان هشدار میدهد و در آیه ۶۰ سوره یس میفرماید: «أَلَمْ أَعْهَدْ إِلَیْکُمْ یَا بَنِی آدَمَ أَنْ لَا تَعْبُدُوا الشَّیْطَانَ ۖ إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُبِینٌ؛ ای فرزندان آدم! آیا به شما سفارش نکردم که شیطان را مپرستید که او بیتردید دشمن آشکاری برای شماست؟»
در دعا کردن بگویید که خدایا ما را از شر شیطان نگه دار
آیتالله مجدهاشمی در پایان با توصیه به اینکه چگونه صحیح دهیم کنیم که از شر شیطان محفوظ باشیم، بیان کرد: اینکه برخی در دعا کردنها میگویند: «خدایا شر شیطان را به خودش باز گردان» این دعا مستجاب نمیشود! باید بگویید: «خدایا ما را از شر شیطان نگه دارد» چون خدا او را نگه داشته و به او مهلت داده است و کسی را که خدا مهلت داده که نمیشود نفرین کرد، تا زمانی که خدا به او مهلت داده شرش به خودش بر نمیگردد.
وی افزود: باید گفت: خدایا شرش را از سر ما دور کن و ما را طوری بساز که تحت تاثیر القائات شیطان قرار نگیرم که شیطان خودش گفته است همه را فریب خواهم داد مگر کسانی که مخلص هستند. پس بگویید: «خدایا ما را به مقامی برسان که شر شیطان به ما نرسد و از شر شیطان محفوظ باشیم» این دعا دعای حقیقی است که ان شاءالله خداوند مستجاب نماید.
به کوشش: سلطان احمدی
*اختصاصی عترتنا
پایان پیام/.
شبکه های اجتماعی عترتنا: کانال تلگرام / کانال ایتا / کانال سروش / پیچ اینستاگرام