×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳

زمان مطالعه: ۴ دقیقه

اولین کسی که نام حضرت مهدی(ع) را بر زبان جاری کرد

اولین کسی که نام حضرت مهدی(ع) را بر زبان جاری کردبه گزارش خبرنگار عترتنا؛ حجت الاسلام والمسلمین «مرتضی ادیب یزدی» از وعاظ شهر تهران، شب گذشته سه شنبه ۲۴ اسفندماه ۱۴۰۰ در مراسم جشن نیمه شعبان در مسجد آشتیانی‌ها درباره فشارهای خلفای ظالم در دوران تولد امام زمان(علیه السلام) گفت: لحظه به لحظه در سرنوشت و حتی تولد امام زمان (عج) اقتدار خداوند را مشاهده می‌کنید که خداوند دارد مدیریت می‌کند و کار را پیش می‌برد که حضرت به دنیا بیاید.

وی ادامه داد: هر چند دشمنان اهل بیت (ع) در زمان تولد حضرت برای هر زن هاشمی که حامله بود پرونده تشکیل می‌دادند و وقتی نوزاد به دنیا بود اگر پسر بود او را می‌کشتند اما حضرت مهدی (علیه السلام) همچون حضرت موسی (علیه السلام) به دنیا آمد.

حضرت مهدی(علیه السلام) تکمیل کننده هدف پیامبران

این کارشناس و سخنران مذهبی با بیان اینکه حضرت مهدی(علیه السلام) هدف نیمه تمام انبیاء را تکمیل خواهد کرد، گفت: همه انبیاء آمدند تا عدل و عدالت در زمین محقق شود و روی زمین هیچ کافری نماند ولی ماموریت پیامبران نیمه کاره باقی ماند و آن‌ها نتوانستند این ماموریت را به انجام برساند اما حضرت مهدی (علیه السلام) کار نیمه تمام انبیاء را به پایان می‌رساند و جهان را پر از عدل و داد خواهد کرد.

وی ادامه داد: هر چند هنوز بت خانه‌ها برقرار است و کافر و منافق روی زمین است اما خداوند دست از هدف خود بر نمی‌دارد و بالاخره اگر حتی یک روز از عمر دنیا باقی مانده باشد، خداوند کار خود را با ظهور امام زمان (علیه السلام) تمام خواهد کرد.  مسلما خداوند این هدف اعلی را به تحقق خواهند رساند و به دست امام زمان (علیه السلام) محقق خواهد شد.

اولین کسی که نام حضرت مهدی (علیه السلام) را بر زبان جاری کرد!

حجت الاسلام والمسلمین ادیب یزدی درباره بشارت پیامبر(ص) درباره ظهور امام زمان(عج) گفت: اولین کسی که نام مبارک امام زمان (علیه السلام) را با نام مهدی بر زبان جاری کردند، پیامبر اکرم (صل الله علیه و اله) بود که فرمودند: «اُبَشِّرُکُم بالمَهدیِ»، شما را به ظهور مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) بشارت می‌دهم.

وی ادامه داد: پیامبر اکرم (صل الله علیه و آله) هر وقت سستی و تنبلی در اصحاب خود می‌دید برای ایجاد نشاط و حرکت در آن‌ها این بشارت را بیان می‌فرمودند و اصحاب را به ظهور حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه) بشارت می‌دادند.

رجعت سلمان و ابوذر

این واعظ شهر تهران اظهار کرد:  نقل است روزی پیامبر اکرم (صل الله علیه و آله) یک روز در مسجد بعد از نماز صبح آنقدر درباره حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه) سخن گفتند که صدای زجه مردم بلند شد و دعا کردند که‌ای کاش ما در دوران حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه) بودیم.

وی افزود: سلمان و ابوذر هم در جمع بودند و آن‌ها هم مشتاق شدند و می‌گفتند‌ای کاش او را می‌دیدیم و در رکابش جانبازی می‌کردیم و بسیار اظهار تمایل به حضرت نمودند.  بعد پیامبر (صل الله علیه و آله) و آن‌ها بشارت دادند و فرمودند هر دوی شما با حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه) به دنیا بر می‌گردید و رجعت می‌کنید و در کنار ایشان خواهید بود و این دو با شنیدن این سخن خیلی خوشحال شدند.

روایات شیعه و اهل سنت از معرفی جانشینان پیامبر(ص) توسط حضرت

حجت الاسلام والمسلمین ادیب یزدی به روایات معتبره درباره معرفی جانشینان پیامبر(ص) توسط حضرت، گفت: در روایات معتبره شیعه بیش از ۵۶ روایت داریم که پیامبر (صل الله علیه و آله) نام ۱۲ جانشین خود را به زبان آورده‌اند و آن‌ها را معرفی کرده اند.

وی ادامه داد: در این بین یکی از علمای منصف اهل سنت، عبدالرحمن سیوطی است که این عالم سنی در کتاب اثنی عشریه به این ۵۶ روایت استناد کرده است و اسامی ۱۲ جانشین پیامبر (صل الله علیه و آله) را آورده است.

وی افزود: در بین این ۵۶ روایت یک روایت راوی آن جابر بن عبدالله انصاری است که منابع اهل سنت نیز به این روایت استناد کرده‌اند و این روایت به روایت حدیث ۱۲ جانشین معروف است.

روایت مشهور و معتبر جابر درباره ۱۲ جانشین پیامبر(ص)

حجت الاسلام والمسلمین ادیب یزدی با اشاره به روایت مشهور و معتبر جابر درباره ۱۲ جانشین پیامبر(ص) گفت: جابر نقل کرده در جنگ خیبر درباره جانشین‌های پیامبر (صل الله علیه و آله) از حضرت سوال کردم و ایشان آن‌ها را با اسم و جزئیات کامل معرفی کردند.

وی ادامه داد: این روایت تکلیف دنیا و آخرت ما را مشخص کرده است و نشان می‌دهد که شیعه ریشه دارد و حق با شیعه است که همین یک روایت که اهل سنت به آن هم استناد کرده اند، جوابگوی همه شبهات است که با بهترین سند هم نقل شده است.

این واعظ شهر تهران افزود: جابر نقل می‌کند که وقتی درباره دوازدهمین جانشین پیامبر (صل الله علیه و آله) از حضرت سوال کردم، ایشان فرمودند: اسم من اسم او است، کنیه من کنیه او است و برای او دو غیبت است که یکی کوتاه و دیگری طولانی است. که غیبت دوم اینقدر طولانی است که خیلی‌ها به شک می‌افتند، اما‌ای جابر بهترین مردم روزگار کسانی هستند که منتظر فرزندم حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه) هستند.

وی در پایان گفت: در ادامه حضرت فرمودند: اگر از عمر دنیا یک روز بماند، خداوند این یک روز را این قدر طولانی می‌کند تا فرزندم حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه) در این روز قیام کنند و خداوند به برکت او عالم را بعد از ظلم‌های فراوان، پر از عدل می‌کند.  جابر همیشه این روایت را در جلسات خصوصی و بین اصحاب و یاران بیان می‌کرد.

*اختصاصی عترتنا

پایان پیام/.

شبکه های اجتماعی عترتنا: کانال تلگرام  / کانال ایتا  / کانال سروش  / پیچ اینستاگرام

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تحریریه عترتنا منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.