×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳

زمان مطالعه: ۴ دقیقه

شجاعی: دنبال شادی‌های ابدی و انسانی باشید/کینه‌ای و قهری نباشیدبه گزارش خبرنگار عترتنا؛ حجت الاسلام و المسلمین محمد شجاعی شامگاه شنبه ۲۷ فروردین ماه ۱۴۰۱ در مراسم جشن میلاد امام حسن مجتبی (ع) درباره اهمیت شادی انسانی گفت: معنا ندارد کسی بگوید من انسان هستم و باطن انسانی دارم اما شادی در زندگی ندارم! در صورتی که شادی‌های انسانی همیشه دور انسان هستند، اما شادی‌های طبیعی و گیاهی زیاد نیست که همیشه انسان در جشن عروسی باشد اما شادی‌های انسانی خیلی زیاد است و انسان لحظه به لحظه عید دارد.

وی ادامه داد: کسی که انسان است لحظه به لحظه با خدا روبرو است و عید است. این شب‌های ماه رمضان پر از شادی و سرور انسانی است اما کسی می‌فهمد که به بلوغ انسانی رسیده باشد. شما به یک بچه ۵ساله بگویید جایزه می‌خواهم برای تو زن بگیرم، اصلا خوشحال نمی‌شود! ولی اگر بگویید می‌خواهم برای تو یک ماشین اسباب بازی بگیرم، خیلی خوشحال می‌شود.

خوشحالی و شادی انسانی همیشگی و ابدی

مدیرعامل موسسه منتظران منجی با بیان اینکه شادی انسانی همیشگی و ابدی است، گفت: خوشحالی‌های انسانی همیشه با هم است و ملائکه همیشه دور انسان است و خانه شما پر از ملائکه است، و خدا و اهل بیت (ع) دائما با شما است. اگر یک لحظه پرده کنار برود و شعور انسان کار کند می‌فهمد که از این شادی انسانی چه خبر است و پر از شادی و جشن و سرور است و او همیشه این شادی را دارد و هر کجا برود شاد است.

وی افزود: نباید گفت من دلخوشی‌ام از بین رفت و دنبال دلخوشی گیاهی یا حیوانی یا طبیعی باشد! چند وقت پیش دیدم فردی غذای او آن چیزی می‌خواست نبود آن هم حدود ۵۰ سال سن داشت و سابقه عبادت هم داشت! اما نمی‌دانید چه توهین‌هایی به بزرگان مجلس حتی به مادر خودش برای شکم کرد! این معلوم است به حد حیوان هم نرسیده هر چند نماز هم می‌خواند! کسی که برای شکم ناراحت و عصبانی است و غصه می‌خورد معلوم است در حد حیوان هم شاید پایین‌تر باشد.

جواب فحاش فحش دادن نیست! / فرق طبیعت‌گرا با فطرت‌گرا

استاد حوزه و دانشگاه اظهار کرد: کسی که در مرحله انسانی است غم و غصه ندارد اما شاید هَم داشته باشد، حتی اگر کسی به او فحش هم بدهد چیزی نمی‌گوید! اصلا جواب فحش دادن فحش نیست! کینه گرفتن نیست! اما اگر کینه گرفتی یعنی تو باختی و جهنم را پذیرفتی! او می‌خواست با فحش خودش را تحقیر کند و تو را اذیت کند اما تو چرا خودت را جهنمی کردی؟!

وی ادامه داد: معصوم گفت اگر کسی گفت فحشت می‌دهم! تو بگو اگر ده برابر فحش هم بدی از من یک فحش هم نمی‌توانی بشنوی! طبیعت گراها نمی‌توانند و هر چه فحش بشنوند، کینه‌ای‌تر می‌شوند و می‌خواهند تلافی کنند! در صورتی که امام می‌گوید اگر کسی به تو فحش داد سکوت کن و برو او را دعا کن!

وی افزود: اما کسی که فطرت گرا است کینه به دل نمی‌گیرد و اعصابش خورد نمی‌شود. از پدر زن و باجناق و پدر شوهر و هیچ کسی مشکل پیدا نمی‌کند، چون شرافت پیدا می‌کند در صورتی که اگر غصه خوردی شرافت انسان لکه دار می‌شود. این فحشای آن از فحشای ظاهری به مراتب بیشتر است چون کسی که شرف دارد می‌گوید برای چه غصه بخورم و با بندگان خدا درگیر شوم؟

مدیر عامل موسسه منتظران منجی گفت: آیت الله حائری شیرازی این حقیقت را خیلی خوب باز کرد گفت امام حسین دشمنانش روبروی او بودند و او با دشمنان می‌جنگید و این راحت‌ترین کار است اما امام حسن دشمنانش در خیمه خودش بودند و همه فرماندهان و دوستان و اصحاب خودش بودند!

وی ادامه داد: آدمیت یعنی به کسی که به شما بدی کرد خوبی کرد و گرنه اگر کسی که به شما خوبی کرد و شما خوبی کنید این هنر نیست! هنر جایی است که به عشق خدا به کسی که به شما بدی کرده خوبی کنید! علامه امینی می‌فرمود تا شبیه محبوبت نباشی انسان نیستی!

وی خاطر نشان کرد: این یک فرمول است که نیاز به تمرین دارد که با کسانی که به او بدی کرده آیا می‌تواند به او خوبی کند؟ آن‌هایی که به ما محل نگذاشتند آیا می‌توان با آن‌ها ارتباط گرفت؟ بعد ببینید زندگی چگونه خواهد شد.

با اطرافیان رابطه خود را قطع نکنید!

شجاعی با بیان اینکه رابطه خود را با اطرافیان قطع نکنید، گفت: با اطرافیانتان خصوصا اقوام روابط خود را قطع نکنید، کینه‌ای و قهری نباشید، حتی حماقت اطرافیان شما را کینه‌ای و قهری نکند! حتی اگر کسی شما را اذیت کرد، اذیت او را تحمل کنید! نگویید من رفتم خانه مادر زنم یا مادر شوهرم و اینها به من اینگونه متلک گفتند و تو هم بهم بخوری! در صورتی که تو خطای آن‌ها را تحمل کن و بی‌خیال شو!

وی تاکید کرد: حواستان باشد حتی اگر با کسی اختلاف عقیدتی یا سلیقه‌ای دارید وحدت جمع را بهم نزنید، سعی کنید با کسانی که چنین اختلاف فرهنگی، سیاسی، اعتقادی دارند بتوانید با آن‌ها زندگی کنید. ما چقدر طلاق و اختلاف به خاطر همین مسائل داریم که زندگی‌ها را متلاشی کرده است، در صورتی که باید موافقت داشته باشیم.

وی ادامه داد: با اینکه می‌دانید که حق با شما است کار را به جنجال و تندی و دعوا نکشانید. حیا هم چیز خوبی است. می‌دانید طرف بد است و حرف زور می‌زند ولی رد شوید و چیزی نگویید.

چیزهای اضافه خانه را انفاق کنید

شجاعی در پایان با توصیه به اینکه چیزهای اضافه در منزل را انفاق کنید، گفت: کتاب و لباس‌های اضافه در خانه جمع نکنید و به مناطق محروم بدهید، برخی فکر می‌کنند که شاید یک زمانی اینها به درد بخورد یعنی الان یک میلیون پول انبارداری می‌دهید که یک روز شاید به آن نیاز داشته باشید! این اضافه‌های زندگی را رد کنید که خدا به شما نو و با برکت می‌دهد. یا اینکه غذا نذری به او می‌دهند این قدر در یخچال نگه می‌دارد و به کسی نمی‌دهد تا اینکه خراب می‌شود.

وی افزود: برخی حتی از یک چیز حقیر و پست هم نمی‌گذرند در صورتی که خیلی‌ها به همین چیز حقیر شما احتیاج دارند و وقتی آن را به این افراد می‌دهید آن‌ها خوشحال می‌شوند و رزق شما هم می‌آید.

*اختصاصی عترتنا

پایان پیام/.

شبکه های اجتماعی عترتنا: کانال تلگرام  / کانال ایتا  / کانال سروش  / پیچ اینستاگرام

منبع خبر : اختصاصی عترتنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تحریریه عترتنا منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.