×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳

زمان مطالعه: ۲ دقیقه

شعور خوب چیزی است عبدالعلی تهرانیبه گزارش عترتنا؛مرحوم آیت‌الله حاج‌آقا مرتضی تهرانی رضوان‌الله‌تعالی‌علیه از علمای اخلاق شهر تهران در یکی از سخنرانی‌های خود درباره شخصیت والد فقیدشان مرحوم آیت‌الله عبدالعلی تهرانی(ره) نکاتی را بیان کردند و به آخرین موعظه و توصیه ایشان درباره شعور در لحظات کما رفتن اشاره کردند که در ادامه می‌خوانید.

عقیده من این است که وقتی مرحوم پدرم یا کس دیگری به ذهنم بیاید، در این شرایطی که من اطمینان دارم خدای متعال راضی است نام او را بر زبانم بیاورم، با خود می‌گویم اینجا یک سهمیه‌ای دارد. اسم او را هم می‌بریم، تا شب جمعه سهمیه‌اش را هم بگیرد و برود.

مرحوم حاج‌آقا رضوان‌الله‌تعالی‌علیه آن دوازده روزی که در اول ماه مبارک رمضان در حال کما بود، گاهی به هوش می‌آمد. محمدآقای صالح‌آبادی و مرحوم حاج سیدعلی‌اکبر این طرف و آن طرف مرحوم پدرم نشسته بودند.

محمدآقا از دوستان خیلی نزدیک مرحوم حاج‌آقا بود که واقعاً عاشق او بود؛ همه کارهایش را رها می‌کرد، فقط دوست داشت کنار ایشان بنشیند. این دوازده روز آمده بود کنار تخت ایشان نشسته بود. واقعاً جانش در اختیار خودش نبود، هر چه از مرحوم پدرم رضوان‌الله‌تعالی‌علیه می‌شنید اطاعت می‌کرد؛ بدون اینکه فکر کند، متعبّد محض بود.

موعظه حاج‌آقا در بستر بیماری و رفتن به کما

گاهی که مرحوم حاج‌آقا چشم خود را باز می‌کرد و از آن حال کما بیرون می‌آمد، یک نگاهی سمت راستش می‌کرد، می‌دید این محمدآقا رضوان‌الله‌تعالی‌علیه نشسته است. یک جمله‌ کوتاه، موعظه‌ درجه‌ یک می‌کرد، باز چشمش را روی هم می‌گذاشت و در کما می‌رفت. به او آمپول هم می‌زدند نمی‌فهمید.

چشم خود را باز می‌کرد، با همان بی‌حالی می‌فرمود: محمدآقا، شعور خوب چیزی است و چشم خود را روی هم می‌گذاشت.

یعنی تا نفس داشت، دست این و آن را با موعظه‌اش، با نصیحتش می‌گرفت، ولو با یک کلمه باشد؛ ولو با یک جمله باشد.

توصیه به داشتن شعور در همه امور

نزدیک پنجاه سال است آن جمله را خدای متعال از ذهن من خارج نکرده است. اسم محمدآقا را برمی‌داریم، به جای آن مرتضی می‌گذاریم. مرتضی، شعور خوب چیزی است.

مرحوم حاج‌آقا یک عمر زندگی کرد، از شاگردهای خوب مرحوم آقامیرزا جوادآقای ملکی‌تبریزی قم بود، از دوستان نزدیک مرحوم آقاشیخ‌مرتضی زاهد بود.

نگفت محمد‌آقا انفاق فی سبیل الله کن. انفاق اگر در کنار شعور نباشد، خوب چیزی نیست.

عبادت اگر در کنار شعور نباشد، خوب چیزی نیست.

روزه اگر در کنار شعور نباشد، خوب چیزی نیست.

اول شعور خوب چیزی است که این فرد انسان بشود. انسان که شد، خدای متعال از انسان توقع دارد موقعِ نماز، نماز بخواند؛ موقع روزه، روزه بگیرد؛ موقعِ کارهای دیگر، آن کارهای دیگر را بکند.

بنده با شعور الهی شوید

اگر ما به این جمله کوتاه «محمدآقا شعور خوب چیزی است» رسیدیم، آن‌وقت می‌توانیم بگوییم که دل ما می‌خواهد یک بنده‌ باشعور الهی باشیم. اگر چیزی را ترک می‌کنیم با شعور باشد، اگر چیزی را می‌خواهیم انجام بدهیم، باز هم با شعور باشد.

گفتنی است؛ دوازدهم ماه مبارک رمضان، سالروز درگذشت آیت‌الله میرزا عبدالعلی تهرانی (رضوان‌الله‌تعالی‌علیه) است. تقدیم به روح بلند ایشان یک حمد و یازده مرتبه سورۀ توحید را اهدا نماییم. قوله سبحانه: «انا لا نضیع اجر من احسن عملا».

پایان پیام/.

شبکه های اجتماعی عترتنا: کانال تلگرام  / کانال ایتا  / کانال سروش  / پیچ اینستاگرام

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تحریریه عترتنا منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.