×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

خطبه شقشقیه حرز و اعجاز نهج‌البلاغه است/زدودن غربت امام | شیخ عباس صراف | عترتنا

به گزارش خبرنگار عترتنا؛ حجت‌الاسلام‌والمسلمین «عباس صراف» شامگاه یکشنبه ۱۶ اردیبهشت در اولین جلسه امامت در نهج‌البلاغه که در مسجد جامع الغدیر تهران (روحانی سابق) برگزار شد، با بیان اینکه خیلی از مباحث امامت در نهج‌البلاغه آمده است، گفت: اولین کسی که روی نهج‌البلاغه کار کرد برادر سید رضی است که روی خطبه شقشقیه کار نمود و حتی وقتی کار سید رضی به پایان رسید و اولین نسخه نهج‌البلاغه بیرون آمد و منتشر شد یک عده کار کردند که جلوی انتشار آن را بگیرند؛ اما هرگز نتوانستد و نهج‌البلاغه روزبه‌روز بیشتر منتشر شد تا جای که در سال‌های گذشته یکی از پرتیراژترین کتاب‌های اروپا، نهج‌البلاغه بود، یعنی امیرالمؤمنین علیه‌السلام زنده است و صاحب این کتاب مانند قرآن حافظ آن است.

*خطبه شقشقیه حرز و اعجاز نهج‌البلاغه

این استاد حوزوی خطبه شقشقیه را حرز و اعجاز نهج‌البلاغه دانست و بیان کرد: علت اینکه نهج‌البلاغه تا کنون از بین نرفته و محو نشده؛ چون خطبه شقشقیه در این کتاب آمده است و این خطبه حرز و اعجاز نهج‌البلاغه است و این خطبه نمی‌گذارد کسی این کتاب را محو کند؛ بلکه روزبه‌روز در دنیا نهج‌البلاغه جلوه‌اش بیشتر می‌شود.

*بحث امامت در نهج‌البلاغه

صراف با بیان اینکه باید امام‌شناسی را قوی کنید، گفت: یکی از مهم‌ترین و برجسته‌ترین کتاب‌ها در حوزه امام‌شناسی هم امامت خاصه و هم عام همین کتاب نهج‌البلاغه است که مولا در خطبه‌ها، نامه‌ها و کلمات قصار به موضوع امامت اشاره نموده‌اند و درباره امامت در نهج‌البلاغه بحث شده است که مبحث جلسات ما نیز مبحث امامت در نهج‌البلاغه خواهد بود.

وی افزود: نهج‌البلاغه هم این طور نیست که سید رضی همه خطبه‌های حضرت را آورده باشد؛ بلکه بعضی از خطبه‌ها و بعضی هم چند فراز از خطبه‌های حضرت را آورده است که نکات برجسته و مهمی داشته است. شیعه مولا باید با نهج‌البلاغه زندگی کند و علاوه بر خواندن آن باید آن را شرح داد تا خوب مطالب جا بیفتند که این دو برادر سید مرتضی و سید رضی در این زمینه خیلی زحمت کشیدند.

*عمر کوتاه ولی پر برکت سید رضی

این خطیب حوزوی با بیان اینکه گردآورنده نهج‌البلاغه عمر کوتاه ولی پر برکتی داشت، گفت: خیلی‌ها حتی ۹۰ سال هم عمر می‌کنند؛ اما عمرشان هیچ برکتی نداشته است؛ اما سید رضی حدود ۴۷ سال عمر کرد که در ۴۰ سالگی گردآوری نهج‌البلاغه را به پایان رساند و در این سن کم خیلی خدماتی کرد و عمرش پر برکت بود. شیخ مفید مهم‌ترین استاد سید رضی بود که سید با ۵ واسطه به حضرت موسی بن جعفر علیه‌السلام می‌رسد و مادر ایشان نیز سیده بزرگواری بود که نسبتش به امام سجاد علیه‌السلام می‌رسد.

*زدودن غربت امام با اطاعت و بهره از علم امام

صراف در پایان با اشاره به سالروز شهادت امام صادق علیه‌السلام و غربت قبور بقیع اظهار کرد: غربت امروز امام صادق علیه‌السلام گنبد و بارگاه نیست؛ بلکه غربت اصلی امام این است که مردم از علم و ظرفیت امام برای رشد و سعادت ابدی خود استفاده نکنند! ما باید امامان را از این غربت در بیاوریم.

وی افزود: در کنار دوست‌داشتن امام باید از امام اطاعت کرد و از علم امام بهره برد. همین شرکت در این جلسات یعنی استفاده از ظرفیت علمی امام و هر کس به‌اندازه وقت و فهمش از این مجالس استفاده می‌کند و امام هم جبران می‌کند.

*اختصاصی عترتنا

پایان پیام/.

شبکه های اجتماعی عترتنا: کانال تلگرام  / کانال ایتا  / کانال سروش  / پیچ اینستاگرام / آپارات

منبع خبر : اختصاصی عترتنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تحریریه عترتنا منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.