×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳

زمان مطالعه: ۲ دقیقه

مفلس چه کسانی هستند؟!به گزارش خبرنگار عترتنا؛ حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسین هاشمی‌نژاد، خطیب حوزوی شب گذشته چهاردهم مردادماه در مراسم عزاداری هشتمین شب ماه محرم در حسینیه بیت‌الرقیه (س) تهران طی سخنانی با اشاره به ثواب و پاداش گریه بر امام حسین (ع) گفت: در روایت امام صادق (ع) فرمودند «مَن بَکی أَو أَبکی أَو تَباکی فی مُصیبهِ الحُسین حُرِّمَت جَسَدَهُ علی النار و وَجَبَت لَهُ الجَنَّه؛ هرکس در مصیبت امام حسین بگرید یا بگریاند و یا (اگر گریه‌اش نیامد) خود را به حالت گریه بزند، جسدش بر آتش حرام شده و بهشت بر او واجب می‌گردد».

وی ادامه داد: درب خانه امام حسین (ع) باز استو به حضرت امیدوار باشید؛ علامه امینی می‌فرمایند: در مجلس روضه امام حسین (ع) اگر مصیبت حضرت علی اکبر (ع) خوانده شود امام حسین (ع) در این مجلس حضور دارد.

غیبت کردن شدیدتر از زنا عقوبت دارد!

حجت الاسلام هاشمی نژاد با اشاره به عقوبت رذیله غیبت کردن اظهار کرد: روایت داریم که در آخرالزمان غیبت نُقل مجلس امت می‌شود؛ پیامبر اکرم (ص) به اباذر فرمودند: ای اباذر، بپرهیز از غیبت کردن، برای اینکه غیبت شدیدتر از زناست. گفتم: ای رسول خدا، پدر و مادرم به فدایت باد، چگونه غیبت شدیدتر از زناست؟ فرمود: اگر مردی زنا کند و آن‌گاه به سوی خداوند بازگردد خداوند توبه‌اش را می‌پذیرد، ولی اگر غیبت کسی را کرد و آن‌گاه توبه کرد و بازگشت تا زمانی که غیبت شونده او را نبخشاید خداوند توبه‌اش را نمی‌پذیرد.

مفلس چه کسانی هستند؟

خطیب حوزوی افزود: پیامبر اکرم (ص) روزی از اصحاب پرسیدند: آیا می‌دانید مفلس کیست؟ گفتند کسی که مال و منالی ندارد مفلس است؛ پیامبر اکرم (ص) فرمود: خیر؛ مفلس از امت من کسی است که روز قیامت با نماز و روزه و زکات وارد محشر می‌شود، ولی یکی را ناسزا گفته و تهمت زده است، مال دیگری خورده، خون کسی را ریخته و کسی را کتک زده است.

وی ادامه داد: در این حال از حسناتش به این و آن می‌دهند تا راضی شوند. اگر حسناتش قبل از اینکه حقوق صاحبان حق پرداخت شود تمام شود، از گناهان صاحبان حق بر می‌دارند و به گردن او می‌اندازند.

وی افزود: ممکن است کسی با خیرات و حسنات زیادی وارد محشر شود، ولی چون در دنیا حق الناس به گردنش هست، کارش پیچیده است. به یکی ناسزا گفته، به دیگری تهمت زده، مال کس دیگر را خورده، آبرویی از کسی برده؛ با این حق کشی‌ها و ظلم‌ها او را نگه می‌دارند و صاحبان حق را می‌آورند و از کارهای خوبش بر می‌دارند و به صاحبان حق می‌دهند تا راضی شوند. اگر حسناتش کافی نبود و کم آورد، از گناهان طلبکارها بر می‌دارند و در کیسه او و به حساب او می‌گذارند. چنین کسی مفلس است.

خبرنگار: علیرضا برومند

*اختصاصی عترتنا

پایان پیام/.

شبکه های اجتماعی عترتنا: کانال تلگرام  / کانال ایتا  / کانال سروش  / پیچ اینستاگرام

منبع خبر : اختصاصی عترتنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تحریریه عترتنا منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.