×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۵ آبان , ۱۴۰۳

زمان مطالعه: ۵ دقیقه

چرا محبین اهل بیت(ع) با گناه مخالفت خدا را می‌کنندبه گزارش خبرنگار عترتنا؛حجت الاسلام والمسلمین محمد حسن الهی عصر پنج شنبه ۲۷ مردادماه در مراسم عزاداری دهه سوم ماه محرم حسینیه فاطمه زهرا (س) آبسردار تهران با بیان اینکه قبله واقعی کربلا است، گفت: قبله ظاهری ما کعبه است اما قبله باطنی کربلا است! لذا ایمان از کربلا و اسلام از مکه نشأت گرفته است.

این استاد حوزوی با اشاره به رابطه ایمان با درون انسان اظهار کرد: ما یک درون به نام ایمان داریم و یک بیرونی هم به نام اسلام داریم. اگر اعتقادات قلبی شما درست نباشد آن عمل ظاهری را ممکن است انجام دهید و خم و راست شده و نماز بخوانید اما این نماز هیچ ارزش درونی ندارد و از درون نماز نخواندید! مثل گردو است که شما اگر گردو می‌گیرید برای ظاهر آن نیست بلکه می‌خواهید به مغز درون آن برسید و گرنه گردوی پوک را کسی نمیخرد!

وی تاکید کرد: اگر شما خم و راست شوید و نماز بخوانید ولی از درون ایمانی نداشته باشید این نماز خواندن شما مانند همین گردوی پوک است.

این استاد اخلاق بیان کرد: مثلا دو تا فرزند هستند یکی از بچه‌ها بابای خود را خیلی دوست دارد به نحوی که همه می‌دانند این بچه بابایی است اما بچه دیگر بابای خود را اینگونه دوست ندارد؛ حالا اگر بچه اول که بابا را دوست دارد ممکن است با بابای خود بگو و مگو هم کند اما بچه دوم که بابا را دوست ندارد ممکن است حرف بابا را هم گوش کند اما ترجیح با بچه‌ای است که بابا را دوست دارد! حالا نماز خواندن بعضی‌ها هم اینگونه است.

وی ادامه داد: بعضی‌ها مثل وهابی‌ها نماز می‌خوانند ولی قلبا خدا برای آن‌ها ثابت نشده است چون مولا علی (ع) برای آن‌ها ثابت نشده است، این نماز هم ارزش ندارد خدا هم می‌گوید باید از باب علی (ع) و بچه‌های او به سمت من بیایید.

چرا خداوند بسم را ابتدای بسم الله الرحمن الرحیم اضافه کرد

حجت الاسلام الهی با اشاره به بسم ابتدای بسم الله الرحمن الرحیم، گفت: چرا خداوند بسم را به ابتدای بسم الله الرحمن الرحیم اضافه کرد؟! می‌گفت: الله الرحمن الرحیم، خدا بخشنده و مهربان است. دیگر بسم لازم نبود! اما این اسم، اسم مولا علی (ع) است و خدا می‌گوید من خودم را بدون اسم اینها عرضه نکردم، چون خدا به وسیله اهل بیت (ع) شناخته می‌شود.

وی افزود: خداوند در آیه ۵۹ سوره نساء می‌فرماید: «أَطِیعُوا اللَّهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَأُولِی الْأَمْرِ مِنْکُمْ ۖ؛ خدا را اطاعت کنید و پیامبر و اولیای امر خود را [نیز] اطاعت کنید»، خدا امر به اطاعت پیامبر و اهل بیت (ع) را نموده است و حضرات معصومین فرمودند افتخار ما این آیه است.

چرا محبین اهل بیت (ع) با گناه مخالفت خدا را می‌کنند؟!

این استاد و مولف حوزوی با طرح این پرسش که چرا محبین اهل بیت (ع) خدا و اهل بیت (ع) را با گناه کردن مخالفت می‌کنند، گفت: پس اطاعت اهل بیت (ع) هم مانند اطاعت خدا واجب است و ما که اهل بیت (ع) را دوست داریم، ایمان در قلب ما جا گرفته است و هیچ وقت با آن‌ها مخالفت نمی‌کنیم! اما اگر چنین است پس چرا گاهی گناهی و مخالفتی از ما سر می‌زند؟!

وی ادامه داد: این مخالفت‌ها و گناهان به دلیل مخالفت با اهل بیت (ع) نیست، بلکه از روی فشار شهوت و غضب پیش آمده است نه اینکه عمدا به خاطر مخالفت با آن‌ها این کار را انجام داده باشیم!

حجت الاسلام الهی خاطر نشان کرد: دلیلش هم این است که معمولا بعد از گناه و خطا پشیمان می‌شویم و از کرده خود ناراحت هستیم. در روایات آمده وقتی مومن مرتکب خطا و گناهی می‌شود، حال او عوض می‌شود و به شدت اندوهگین می‌شود. مثلا گاهی پیش آمده که نماز صبح قضا شود که وقتی متوجه می‌شود نمازش قضا شده بیچاره می‌شود و تو سر خود می‌زند چون نمیخواسته مخالفت و نافرمانی خدا را انجام دهد و اکنون هم که اتفاق افتاده سخت ناراحت است.

وی افزود: اما در مقابل برخی عمدا و به قصد مخالفت با خدا و اهل بیت (ع) گناه می‌کنند و با خدا مخالفت نموده و از اینکه مخالفت خدا را هم کردند خیلی خوشحال هستند. اما محبین اهل بیت (ع) اینگونه نیستند بلکه پشیمان و نادم هستند. خطا و گناه ما از روی غفلت بوده است نه نافرمانی و مخالفت با خدا به همین دلیل با یک قطره خالصانه اشک بر امام حسین (ع) این گناهان ما پاک می‌شود.

این استاد حوزوی تاکید کرد: سعی کنید الان در دوران غیبت امام زمان (عج) خود را از اهل بیت (ع) و مجالس اهل بیتی دور و جدا نکنید، حتی شده تظاهر به دوستی با اهل بیت (ع) داشته باشید که باعث نجات شما خواهد شد، این دوستی شما را حفظ می‌کند.

غذای منزل را هر روز به نیت یک امام میل کنید

حجت الاسلام الهی با توصیه اینکه خانه‌های خود را با نام و ذکر اهل بیت (ع) نورانی کنید، در پیشنهادی گفت: حتی منازل خود را اهل بیتی کنید، همان غذایی که در منزل تهیه می‌کنید و می‌پزید آن را هر روز به اسم یک امام در نظر بگیرید و ثواب آن را تقدیم آن امام کنید! این غذایی که در منزل می‌خورید مثلا بگویید امروز ثوابش به موسی بن جعفر (ع) برسد و به این نیت در منزل خود غذا بخورید، با این کار منازل خود را نورانی کرده‌اید و گمراهی و انحراف از منزل شما دور می‌شود و اهل این خانه که سر سفره موسی بن جعفر (ع) غذا خورده‌اند خار و ذلیل نمی‌شوند و دیگر برای آن‌ها مشکلی پیش نمی‌آید و اگر اتفاقی هم بیفتد سریع حل می‌شود. پس هر روز به نیت یک امام در نظر بگیرید.

وی افزود: در این اوضاع وانفسای تهران اکنون شماها در این جلسه جمع شدید، این به خاطر محبت و مودت اهل بیت (ع) بود که شما را در این اوضاع اینجا جمع نموده است و زیر بیرق حسینی آمدید. این مجالس حال دل ما را خوب می‌کند و اگر این حال خوب را نگه بدارید ملائکه را هم می‌بینید، اما وقتی از این مجالس و حتی حرم‌ها و زیارات خارج می‌شوید دیگر این حال خوب را ندارید چون غرق دنیا و امورات آن می‌شوید و این حال خوب می‌رود.

چرا همیشه حال خوب حرم‌ها را نداریم؟!

حجت الاسلام الهی با تاکید بر اینکه حال خوب به دست آمده در محافل معنوی را حفظ کنید، گفت: چطور وقتی در حرم امام رضا (ع) هستید می‌گویید یک حال خوبی به من دست داده است! در صورتی که این حال واقعی درون شما است، سعی کنید با ورود به روزمرگی دنیا این حال خوب از بین نرود هر چند شیطان هم در تلاش است نگذارد این حال خوب را نگه دارید.

وی افزود: پس سعی کنید برای حفظ این حال خوب امام حسینی زندگی کنید و با کسی دشمنی نداشته باشید حتی اگر جایی حق با شما هم بود شما کوتاه بیایید و گذشت کنید اصلا حتی بگویید حق با شما است، چون او جاهل است و شما بزرگتری کن ولی بگو و مگو نکنید و حسینی زندگی کنید و این حال خوب را دائمی کنید.

*اختصاصی عترتنا

پایان پیام/.

شبکه های اجتماعی عترتنا: کانال تلگرام  / کانال ایتا  / کانال سروش  / پیچ اینستاگرام

منبع خبر : اختصاصی عترتنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تحریریه عترتنا منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.