×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

اشک گریه با انگیزه الهی از فضیلت‌های بزرگ اخلاقی استبه گزارش خبرنگار عترتنا؛ مهدی توکلی، صبح روز سه شنبه ۶ دی ماه در مراسم عزاداری فاطمیه در حسینیه بیت الحسین(ع) تهران طی سخنانی به اهمیت اشک و گریه با انگیزه الهی پرداخت؛

در ادامه گزیده سخنان این واعظ دینی را می‌خوانید.

یکی از فضیلت‌های بزرگ اخلاقی، زیاد گریه کردن است، یعنی گریه‌ای که با انگیزه الهی و برای خدا باشد. امام سجاد(علیه السلام) این قدر گریه کرد که صورتش مجروح شد! چون اشک شور است و زیاد گریه کردن چشم و مژه و صورت را مجروح می‌کند.

مادرهای داغ جوان دیده را اگر دیده باشید، مشاهده می‌کنید که صورت آنها مجروح و سرخ شده است و این اشک و گریه به داد این مادر داغدیده رسیده است و توانسته او را آرام کند و اگر اشک نداشته باشد، خودش را می‌زند و به خود آسیب می‌زند.

۵ نفر از زیاد گریه کنندگان عالم

در روایات هم آمده که ۵ نفر در این عالم زیاد گریه کردند که بکائون نام گرفتند. اولین آنها حضرت آدم(ع) بود که بیش از ۲۰۰ سال گریه کرد تا توبه‌اش قبول شد. دوم حضرت یعقوب(ع) بود که ۴۰ سال گریه کرد و چشم‌های او کور شد و سوم هم حضرت یوسف(ع) بود.

و چهارم حضرت زهرا(س) است که ۹۵ روز گریه کرد تا جایی که همسایه‌ها اعتراض کردند که یا روز یا شب گریه کند! و پنجم هم امام سجاد(ع) بود که ۳۵ سال گریه کردند.

گریه تنها عملی که معادل ندارد!

اما شما گریه کنندگان حسینی هم قدر گریه خود را بدانید. در دین هیچ عمل صالحی نیست که معادل آن نباشد ولی تنها چیزی که معادل آن پیدا نمی‌شود، گریه است.

زیاد شدن حضور قلب

اصلا با گریه‌ای که انسان انگیزه الهی دارد، با این گریه حضور قلب او زیاد می‌شود. شاید برخی هیئت بیایند اما ذهن آنها در هیئت نباشد و جای دیگر باشد اما وقتی بلند بلند دارد برای امام حسین(ع) گریه می‌کند، در این لحظه حضور قلب پیدا کرده و تمام حواس او پیش امام حسین(ع) است.

حتی وقتی حرم هم می‌روید شاید کنار ضریح هم باشید اما دل و ذهن شما جای دیگری باشد، اما به محض اینکه دلتان سوزی پیدا کرد و اشکی با انگیزه الهی از چشم شما جاری شد، در این لحظه حضور قلب پیدا می‌کنید. پس با اشک و گریه‌ای که انگیزه الهی داشته باشید، حضور قلب هم می‌آید.

دو قطره محبوب نزد خدا

در روایات هم آمده هیچ قطره‌ای نزد خدا محبوب‌تر از دو قطره نیست، یکی قطره خونی که برای خدا ریخته شود و دوم قطره اشکی که برای خدا از چشم جاری شده باشد. گریه تا این حد با قطره خون شهید برابر و معادل شده است!

چنین اشکی در راه خدا بالاتر از قطره خون در راه خدا است، چون خون شهید معادل دارد اما گریه معادل ندارد. برای همین امام حسین(ع) بلند بلند برای خدا گریه می‌کد و می‌دانست گریه کار بزرگی است.

آرزوی حبیب بن مظاهر

حبیب ابن مظاهر را خواب دیدند و گفت آرزو دارم یک بار دیگر زنده شوم و به ثواب گریه بر امام حسین(ع) برسم! امام حسین(ع) نیز هم گریه می‌کرد و هم خون می‌داد و می‌فرمود: «أَنَا قَتِیلُ الْعَبْرَهِ لَا یَذْکُرُنِی مُؤْمِنٌ إلا استعبر»، من کشته شده‌ی اشک هستم، مؤمنی مرا یاد نمی‌کند مگر این‌که اشک بر چشمانش جاری می‌شود.

این قطره خون و اشک، دین را حفظ می‌کند. امام حسین(ع) با خون خود دین را احیاء کرد و کار سخت را حضرت انجام داد و از ما هم خواستند که بر این مصیبت گریه کنیم و کار آسان را به ما سپردند.

گریه نشانه قدرت نه ضعف

تا مادامی که مردم بر امام حسین(ع) گریه می‌کنند، دین آسیب نمی‌بیند! گریه نشانه ضعف نیست، بلکه گریه قدرت است. جان‌های خوب گریه می‌کنند. حتی امام زمان(عج) هم وقتی ظهور می‌کنند گریه می‌کنند و می‌فرمایند من پسر آن آقایی هستم که بین دو نهر او را ذبح کردند.

در روایات آمده که اگر یک گریه کن با انگیزه الهی در یک امت باشد، خدا به خاطر آن یک نفر به آنها رحم می‌کند. الحمدالله ما الان یک نفر را داریم و پسر نرجس خاتون(س) امان ما است.

استجابت با دل شکسته

و دیگر اینکه اگر یک نفر در این مجلس دلش بشکند، خدا حاجات همه را می‌دهد و به همه عنایت می‌کند.

یک خواربار فروش بی‌سواد مشهد رفته بود و وقتی به حرم وارد شد، دید هر کس زیارتنامه‌ای دست گرفته و دارد می‌خواند ولی او سواد نداشت، اما رو به ضریح کرد و به امام گفت من بازار که می‌روم نخود و لوبیا را درهم با اشغال هایش می‌خرم، الان هم شما همه را با هم بخرید و به همه عنایت کنید. پس در کنار اشک و گریه این دل شکسته هم خیلی تاثیر دارد.

*اختصاصی عترتنا

پایان پیام/.

شبکه های اجتماعی عترتنا: کانال تلگرام  / کانال ایتا  / کانال سروش  / پیچ اینستاگرام

منبع خبر : اختصاصی عترتنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تحریریه عترتنا منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.