×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۲۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

چرا نام حضرت زهرا(س) در قرآن نیامده است؟!به گزارش خبرنگار عترتنا؛«حجت الاسلام و المسلمین سید علی مقدم قوچانی» استاد اخلاق و مدرس حوزه علمیه تهران به مناسبت سالروز ولادت حضرت زهرا (س) در گفت‌وگو با عترتنا با تبریک این روز درباره علت اینکه چرا نام حضرت زهرا (س) در قرآن نیامده است، گفت: در قرآن کریم آیات زیادی درباره اهل بیت (ع) آمده که در این آیات حضرت فاطمه زهرا (س) به صورت اجماع آمده است.

وی ادامه داد: یکی از این آیات، آیه تطهیر، آیه ۳۳ احزاب است که خداوند می‌فرماید «إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرًا» منظور این آیه پنج تن است که به طور اجماع حضرت زهرا (س) را شامل می‌شود. شاید متعصبین اهل سنت بگویند این آیه درباره زنان پیامبر (ص) است اما جواب در خود آیه آمده؛ آیات قبل درباره زنان پیامبر (ص) بوده اما در این آیه اگر درباره زنان پیامبر (ص) باشد «عنکم» درباره جمع مذکر است، پس معلوم می‌شود راجع به زنان پیامبر (ص) نیست و راجع به اهل بیت (ع) است.

سوره هل اتی و آیات مباهله و حضرت زهرا(س)

این استاد حوزوی افزود: همچنین در سوره هل اتی که می‌فرماید: «وَ یُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلی حُبِّهِ مِسْکیناً وَ یَتیماً وَ أَسیراً»، در خصوص حضرت امیرالمومنین (ع)، حضرت زهرا (س) و حسنین که سه شبانه روز غذایشان را به مسکین و فقیر دادند، نازل شده است.

حجت الاسلام والمسلمین مقدم به آیات مباهله اشاره و بیان کرد: آیه بعد آیات مباهله است که خداوند فرمود: فَمَنْ حَاجَّکَ فیهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَکُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَکُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللّهِ عَلَی الْکاذِبینَ؛ باز این آیه درباره اهل بیت (ع) است که به طور اجماع حضرت زهرا (س) را شامل می‌شود.

وی ادامه داد: آیه دیگر آیه مودت است که می‌فرماید: «قُلْ لا أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّهَ فِی الْقُرْبی‌»، مزد زحمات پیامبر (ص) این است که خدا فرمود به اینها بگو مزد من این است که اهل بیت (ع) مرا دوست داشته باشید که باز این آیه درباره حضرت علی (ع)، حضرت فاطمه (س) و حسنین نازل شده است.

منظور از کوثر حضرت زهرا(س) است

این استاد حوزوی خاطر نشان کرد: همچنین سوره کوثر که خداوند می‌فرماید: إِنَّا أَعْطَیْنَاکَ الْکَوْثَرَ فَصَلِّ لِرَبِّکَ وَانْحَرْ إِنَّ شَانِئَکَ هُوَ الأبْتَرُ. در هر صورت آیات زیادی درباره اهل بیت (ع) در قرآن است و روایت هم فراوان است حتی علمای اهل سنت هم مجبور شدند که به این موضوع اعتراف کنند. در این خصوص راجع به کوثر چند تفسیر است، بعضی گفتند منظور از کوثر قرآن است، بعضی گفتند منظور از کوثر پیروان حضرت محمد (ص) یعنی همه مسلمانان هستند، بعضی گفتند نحر کوثر و حوض کوثر است، بعضی گفتند اصلا خود دین اسلام است.

حجت الاسلام والمسلمین مقدم قوچانی درباره شأن نزول سوره کوثر و اینکه منظور حضرت زهرا (س) است، بیان کرد: اما آنچه شأن آیه و نزول آن است که تفسیر به آیه کمک می‌کند این است که عاص بن وائل به پیامبر (ص) توهین کرد که پیامبر (ص) بچه‌ها و اولادش می‌میرند و دختر هم جای پسر را نمی‌تواند بگیرد و چند روز دیگر از دنیا می‌رود و نسلش منقرض می‌شود. خداوند برای تسلی دل پیامبر (ص) سوره کوثر را نازل فرمود که‌ای پیامبر (ص) ما به تو کوثر دادیم و کوثر، فاطمه زهرا (س) است.

وی افزود: در این سوره خداوند خطاب به پیامبر (ص) می‌فرماید: از نسل تو به وسیله فاطمه (س) دنیا را پر از فرزندان تو خواهیم کرد. همچنین شیعیان زیادی خواهید داشت. پس با توجه به شأن نزول و آیه آخر که می‌فرماید: إِنَّ شَانِئَکَ هُوَ الأبْتَرُ، آن کسی که به تو سرزنش می‌کند خودش ابتر است و نسلش منقرض می‌شود، بنابراین معلوم می‌شود منظور از کوثر، فاطمه زهرا (س) و فرزندان ایشان هستند.

گفت‌وگو: محسن احمدی

*اختصاصی عترتنا

پایان پیام/.

شبکه های اجتماعی عترتنا: کانال تلگرام  / کانال ایتا  / کانال سروش  / پیچ اینستاگرام / آپارات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تحریریه عترتنا منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.