×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه, ۱۸ شهریور , ۱۴۰۳

زمان مطالعه: ۲ دقیقه

 

تهجد و نماز شب، قلب را نورانی و انسان را از لغزش دور می‌کند | رخشاد | عترتنا

به گزارش خبرنگار عترتنا؛ حجت‌الاسلام والمسلمین «محمدحسین رخشاد» شامگاه سه شنبه ۱۶ آبان ماه در سلسله جلسات تربیتی معارفی که در مؤسسه معارفی فقهی برهان قم برگزار شد، با بیان اینکه متقین اهل سحر و شب زنده داری هستند، گفت: طبق فرمایش مولی العارفین امیرالمومنین علی علیه السلام؛ بیداری شب در راه بندگی خدا بهار اولیاء و بوستان سعادتمندان است

وی ادامه داد: توصیه شده که پاسی از شب را برای عبادت خدا بیدار شوید؛ کسی که نصف شب بیدار شود مثلا اگر شش ساعت باشد سه ساعت را بیدار باشد یا اینکه از نصف مقداری کمتر مثلا دو ساعت یا یک سوم شب و یا دو سوم شب بیدار باشید ولی حتما بیدار شود و در دل شب با خدا مناجات کند و توصیه شده که قرآن تلاوت کند.

بیداری شب نزدیک‌ترین راه وصول

این استاد اخلاق با بیان اینکه بیدار شب برای مناجات با خدا سفر به سوی خداست، گفت: یکی از داروهای درمانی دل ما بیداری شب برای خدا است و رحمت خدا و هدایا و عطایای الهی در شب داده می‌شود.

وی افزود: اثری که در نماز شب هست با نمازهای دیگر فرق دارد. تهجد و نماز شب، قلب را نورانی می‌کند و انسان را از لغزش دور می‌کند و بهترین و نزدیکترین راه رسیدن به وصول و دیدار حق نماز شب است.

کسب اراده برای بیداری شب

حجت الاسلام رخشاد به کسب اراده برای بیداری شب اشاره و بیان کرد: برخی می‌گویند چطور اراده برای نماز شب پیدا کنیم؟ در صورتی که خیال می‌کنند اراده را می‌شود از کسی تحصیل کرد! اراده یک امر قهری است که هر کاری نتیجه کارش است، به این معنا که انسان ابتدا به یک نتیجه‌ای تصور می‌کند بعد کم کم تصدیق می‌کند که این نتیجه سود دارد، حالا همینطور نمی‌تواند به دست بیاورد پس دنبال راهی برای به دست آوردنش است وشوق به آن پیدا می‌کند و قوی می‌شود که به عزم و اراده می‌رسد و به سمتش حرکت می‌کند.

وی ادامه داد: اگر اراده برای بیداری شب در شما ایجاد شد همین که اراده کردید این اراده شما را مجبور به بیداری می‌کند، اصلا مرکب این سفر روحانی شب است که دیدار در شب حاصل می‌شود و به وصول می‌رسید.

وسیله پیمودن راه و کسب توفیق بیداری شب

این استاد و مولف حوزوی با بیان اینکه عمل صالح وسیله پیمودن راه است، گفت: مرحوم علامه طباطبایی می‌فرمودند هر کدام از مستجبات و واجبات دریچه‌ای از قرب به دل انسان باز می‌کند و این تقرب باعث رفع حجاب‌های دل می‌شود و موانع را بر میدارد. باید موانع را برداشت گاهی به دست خود ما است باید موانع را برداشت که توفیق بیداری نصیب شود.

وی در پایان گفت: گناه در روز انسان را از بیداری شب محروم می‌کند! برای اینکه شب بیدار شوید باید در بیداری روز غفلت نکنید، اگر در روز غفلت دارید و به یاد خدا نیستید نمی‌شود که شب به یاد خدا باشید! در روز نشان بدهید که به یاد خدا هستید و انس با خدا داشته باشید تا خدا توفیق عبادت شب را بدهد.

*اختصاصی عترتنا

پایان پیام/.

شبکه های اجتماعی عترتنا: کانال تلگرام  / کانال ایتا  / کانال سروش  / پیچ اینستاگرام / آپارات

منبع خبر : اختصاصی عترتنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تحریریه عترتنا منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.