زمان مطالعه: ۳ دقیقه
به گزارش عترتنا؛حجتالاسلام والمسلمین «هادی عباسی خراسانی» استاد حوزه علمیه قم صبح امروز شنبه ۲۰ آبان ماه در جلسه تفسیر خود که با محوریت آیات ۱۳ و ۱۴ سوره نساء برگزار شد، با بیان اینکه بهشت و جهنم، نفس عمل انسان است، گفت: اینطوری نیست خداوند بهشتها و جهنمهایی را بسازد و مردم را وارد آن کند بلکه نفس عمل انسان بهشت و دوزخ انسان است و همانطور که علم و عالم و معلوم اتحاد دارند، عمل و عامل و معمول هم اتحاد دارند و جدای از هم نیستند.
وی ادامه داد: جالب است که ملاصدرا نظریه اتحاد عاقل و معقول را از افاضات حضرت معصومه (س) گرفته است یعنی مطلب برایش مشکل بوده، به آن حضرت متوسل شده و در اثر آن اشراقاتی برای ایشان به دست آمده است. البته ما تاریخچه این نظریه را از ابن ترکه صاحب تمهید القواعد میدانیم.
بهشت را به طاعت میدهند/منظور از اطاعت
این استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه بهشت را به طاعت میدهند، اظهار کرد: نکته دیگری که از این آیه به دست میآید این است که بهشت را به طاعت میدهند. مطلب بسیار سنگینی است. بهشت را به اطاعت میدهند و اطاعت یعنی اراده انسان تحت اشراف اراده شخص دیگری قرار بگیرد. مثلا انسان یک بزرگی را میبیند و اختیار و اراده خود را در برابر اراده و اختیار طرف دیگر نادیده میگیرد. اطاعت خدا یعنی خدا به ما این توانایی را داده است که کارمان را بر اساس اراده الهی انجام دهیم. هرچه اراده مطیع قویتر باشد اطاعت قویتر است چنانکه هر چه انسان عالمتر باشد اطاعتش دقیقتر است.
اراده / چگونه به چشم برزخی برسیم؟!
حجت الاسلام والمسلمین عباسی به راه رسیدن به چشم برزخی اشاره و بیان کرد: نکته مهم دیگر این است کسانی که اینطور باشند نظرشان تبدیل به بصر میشود. اگر کسی صاحب اراده بود ولی در مقابل اراده مهمتر یعنی اراده خدا و پیامبر (ص) بدون اراده بود، صاحب نظری است که صاحب بصر میشود. بعضی وقتها از ما سوال میکنند چه کنیم چشم دیگرمان باز شود؟ چشم برزخی انسان زمانی باز میشود که انسان آنقدر اطاعتش را قوی کند که در برابر اراده مطاع، هیچ ارادهای نداشته باشد.
وی با اشاره به اینکه جنات از اطاعت درست میشود، اطاعت از یکی شدن اراده انسان با اراده شخص مطاع است، گفت: وقتی انسان وارد این جنات میشود در آنجا خلود و استمرار دارد. رمز استمرار در این است چون اراده این افراد بهشتساز بوده و همیشه اراده خود را در مطاع خودشان فانی کردند این حالت برایشان استمرار دارد. به عبارت دیگر چون در دنیا این اراده و تفردشان با حضرت ولیشان فانی شد، لذا بهشتشان دائمی است و خلود دارند.
ما را با حدود الهی میسنجند
این استاد حوزوی با بیان اینکه ما را با حدود الهی میسنجند، بیان کرد: از این آیه استفاده میکنیم آدم باید وظیفهشناس باشد و حدود الهی را بشناسد، کار دوم این است از حدود الهی تجاوز نکند، کار سوم اینکه انسان باید اطاعت کند. اساسا ما را با حدود الهی میسنجند. این حدود را گاهی رعایت میکنیم، گاهی زیر پا میگذاریم. این خیلی مهم است.
وی تاکید کرد: محدوده حضرت حق مهم است و کسی نباید از این حدود تجاوز کند. همچنین گفتیم برخی اعمال بهشتساز است، برخی اعمال جهنمساز است. این نکته را هم عرض کنم که بهشت و جهنم الآن وجود دارد ولی شرط ورودش روز قیامت است. میدانید که هر کاری ظاهری دارد و باطنی دارد. فقه برای ظاهر کار است. وقتی پرده کنار برود باطن اعمال طوری دیگر است.
وی افزود: یک تعبیر زیبای دیگری که در آیه هست این است که نسبت به بندگان مطیع میفرماید «یُدْخِلْهُ جَنَّاتٍ تَجْرِی مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِینَ فِیهَا» و از الفاظ جمع استفاده میکند ولی وقتی به معصیتکاران میرسد میگوید «یُدْخِلْهُ نَارًا خَالِدًا فِیهَا» و الفاظ مفرد آمده است. رمزش این است که اینها چنانکه در دنیا کارهای زشتی انجام میدادند کارهای زشتشان آنها را دچار فردگرایی کرد. زمانی انسان دچار طغیان میشود که تشخص و فردیت داشته باشد.
پایان پیام/.
شبکه های اجتماعی عترتنا: کانال تلگرام / کانال ایتا / کانال سروش / پیچ اینستاگرام / آپارات
https://etratona.ir/?p=31803