×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳

زمان مطالعه: ۴ دقیقه

امام‌ زمان(عج) مظلوم عالم/لوازم دفن را قبل از مرگ آماده کنید | شریعت پناه | عترتنا

به گزارش خبرنگار عترتنا؛ حجت‌الاسلام‌ والمسلمین «محمدباقر شریعت‌پناه» استاد سطوح عالی حوزه، شب گذشته سه‌شنبه ۱۴ آذرماه در سلسه جلسات هفتگی مهدویت که در مسجد حضرت عباس(ع) تهران برگزار شد، امام‌ زمان(عج) را مظلوم این عالم و زمان دانست و گفت: مظلوم زمان، الان امام‌ زمان(عج) است؛ ما شبانه‌روز سر سفره حضرت هستیم و حتی نفس می‌کشیم به نفس حضرت است و اگر به‌ سلامت خوابیدید و سلامت بیدار شدید به سبب امام‌ زمان(عج) است، اما چقدر به یاد حضرت هستید؟ باید هر چه به یاد خدا هستید به یاد امام‌ زمان(عج) هم باشید.

وی ادامه داد: اگر می‌خواهید به مقامات بالاتر برسید باید نافله‌هایتان هم ترک نشود و نماز واجب را با نافله‌اش بخوانید. همان‌طور که نماز می‌خوانید و یاد خدا می‌کنید، باید به یاد امام‌ زمان(عج) هم باشید، نباید این دو امر جدا از هم باشد چون حضرت، مظهر خداست و ما را متذکر خدا می‌کند.

شریعت‌پناه با بیان اینکه از کجا بدانیم امام زمان(عج) نزد ما مظلوم است، اظهار کرد: هر چقدر از شبانه‌روز را که به یاد امام‌ زمان(عج) نبودید نشان از مظلومیت ایشان است، همان‌طور که خود حضرت فرمودند من مظلوم عالم هستم. اگر تا به امروز یاد حضرت نبودید از امروز تصمیم بگیرید ایشان را فراموش نکنید.

وی به تشرف سید اسماعیل شرفی اشاره و گفت: حدود ۴۰ سال پیش سید اسماعیل شرفی، منبری و معمم بود و از منتظران حضرت بودند که یکسال کربلا مشرف می‌شود و می‌گوید بالای سر حضرت که محل اجابت دعاست دعا کردم که خدا زیارت حضرت را نصیب من کند و نالیدم که یک‌مرتبه یک بزرگواری آمد به من گفت من مظلوم این عالم هستم! من به خودم گفتم یقین از علمای نجف است و آیت‌الله است؛ اما مشهور نشده است و او را درک نکردند و باز گفت من مظلوم عالم هستم! من دلم سوخت و به فکر رفتم و دیگر ندیدمش و فهمیدم مظلوم عالم بود و من به این نعمت رسیدم و نتوانستم درکش کنم!

سخترین لحظات عمر انسان

شریعت‌پناه با بیان اینکه هر انسانی سه لحظه سخت در پیش دارد، گفت: هر انسانی سه وقت سخت را در پیش رو دارد که امام سجاد (ع) در روایتی در این زمینه فرمود: «اءشَدُّ ساعاتِ ابْنِ آدَم ثَلاثُ ساعاتٍ: السّاعَهُ الَّتی یُعایِنُ فیها مَلَکَ الْمَوْتِ، وَالسّاعَهُ الَّتی یَقُومُ فیها مِنْ قَبْرِهِ، وَالسَّاعَهُ الَّتی یَقِفُ فیها بَیْنَ یَدَیِ اللّه تَبارَکَ وَتَعالی، فَإ مّا الْجَنَّهُ وَإ مّا إلَی النّارِ» سه موقع به انسان خیلی سخت می‌گذرد که اولین موقع هنگامی است که عزرائیل سراغ انسان می‌آید که روح او را بگیرد و چنین لحظه‌ای برای انسان سابقه نداشته و این لحظه می‌آید و با یک اشاره گوش و چشم او باز می‌شود و می‌بیند و می‌شنود آنچه را نمی‌دیده و نمی‌شنیده است و پرده‌ها کنار می‌رود و ابلیس هم در این لحظه خیلی تلاش می‌کند که این فرد بی‌ایمان از دنیا برود. کسانی هم که اعتقاداتشان محکم نیست در این لحظه بی‌ایمان از دنیا می‌روند.

وی ادامه داد: لحظه دوم لحظه‌ای است که در صور دمیده می‌شود و انسان از قبر بیرون می‌آید و می‌بیند که قیامت شده است و در این لحظه هم به او خیلی سخت می‌گذرد. سومین لحظه هم لحظه‌ای است که به‌سوی حساب حرکت می‌کند و در صف حسابرسی است و نمی‌داند بهشتی است یا جهنمی؟! و این لحظه هم خیلی بر او سخت می‌گذرد.

قبل از مرگ، کفن و لوازم دفن خود را آماده کنید

این استاد حوزوی توصیه کرد: سعی کنید قبل از رفتن از این عالم، خودتان کفن و لوازم دفن خود را آماده کنید که اینها در قبر مؤثر است؛ مخصوصاً مقداری تربت اباعبدالله الحسین (ع) را برای قبر تهیه کنید و برای کفن‌هایتان جوشن کبیر و دعاهای دیگر را بنویسید. به‌طورکلی اصلاً تربت حضرت مایه امنیت است سعی کنید در جیبتان تربت داشته باشید که در این دنیا شما را از بلیات محفوظ می‌دارد و با تربت امنیت پیدا می‌کنید.

شریعت پناه مکان را برای دفن مؤمن مؤثر دانست و اظهار کرد: مکان برای دفن مؤثر است؛ اما اول و آخر ایمان فرد مهم است و ایمانی که دارد او را نجات می‌دهد حالا اگر کسی مؤمن است اگر بتواند در صحن و رواق ائمه (ع) دفن شود بسیار عالی است حدیث است که ملکین برای سؤال‌وجواب وارد نمی‌شوند می‌ایستند مگر اینکه امام که آنجا دفن است اجازه دهد؛ اما اگر عملکرد خود فرد در زمان حیاتش درست نبوده این مکان هم برای او تأثیری ندارد؛ ولی برای مؤمنین تأثیر دارد.

وی افزود: بزرگی در کربلا دفن شد و پسرش در عالم خواب او را دید و از او پرسید وضعت چطور است؟ گفت موقع دفن، امام حسین (ع) اجازه نداد ملکین برای سؤال‌وجواب بیایند! اینها به‌خاطر این است که این فرد مؤمن در دنیا اهل مراقبه و ایمان بودند و حالا خرده‌ریزش را امامان درست می‌کنند نه اینکه اصلاً در دنیا پاک نبوده و به‌خاطر توان مالی در چنین مکانی دفن شود! اما مؤمنین سعی کنند در امامزادگان، یا اماکن و قبرستان‌های مقدس دفن شوند که مکان دفن نیز اثر دارد.

وقتی قبر جنازه زن بدکاره را قبول نکرد

این استاد حوزوی در پایان به نقل ماجرای دفن زن بدکاره‌ای که قبر جنازه را قبول نمی‌کرد، اشاره و گفت: در کتاب معتبر آمده است که زنی از دنیا رفت و هر کجا دفنش کردند زمین جنازه را نمی‌پذیرفت و بالا می‌انداخت! تا اینکه فامیل پیش امام صادق (ع) رفتند و حضرت فرمودند بگویید مادرش بیاید و از مادرش پرسیدند این دختر در زمان حیاتش چه می‌کرده است؟ که مادرش با شرمندگی گفت از راه حرام بچه‌دار می‌شد و برای اینکه آبرویش نرود بچه را سقط و سپس می‌سوزاند! حضرت فرمودند: هیچ مخلوقی حق ندارد که مخلوق دیگر را بسوزاند، و سوزاندن در آتش، فقط به دست خالق است! بعد این مادر به حضرت گفت حالا چه کنیم؟ که حضرت فرمودند: مقداری از تربت جدم حضرت سیدالشهدا را همراه جنازه‌اش در قبر بگذارید بعد دفنش کنید.

*اختصاصی عترتنا

پایان پیام/.

شبکه های اجتماعی عترتنا: کانال تلگرام  / کانال ایتا  / کانال سروش  / پیچ اینستاگرام / آپارات

منبع خبر : اختصاصی عترتنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تحریریه عترتنا منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.