زمان مطالعه: ۳ دقیقه
به گزارش عترتنا؛ آیت الله «سید علی اصغر هاشمی علیا» تولیت و مؤسس حوزه علمیه حضرت قائم (عج) چیذر شامگاه سهشنبه ۲۴ بهمنماه سالجاری در جلسه هفتگی درس اخلاق خود که در ادامه شرح دعای هشتم صحیفه سجادیه در این حوزه برگزار شد، با اشاره به منظور از الحاح شهوت گفت: حضرت در ادامه میفرماید: «اَللَّهُمَّ إِنِّی أَعُوذُ بِکَ مِنْ… وَ إِلْحَاحِ الشَّهْوَهِ» در این فراز حضرت از سماجت شهوت به خدا پناه برده است.
منظور از الحاح و شهوت/شهوت از نعمتهای الهی
این استاد اخلاق درباره منظور از الحاح و شهوت اظهار کرد: معنی «الحاح» یعنی روی آوردن و محبت به چیزی و تداوم آن است و «شهوت» یعنی طلب کردن آنچه که ملائم با هواهای نفسانی انسان باشد. مانند شهوت فرزند، مال، مقام، خوردن و آشامیدن.
وی افزود: اگر شهوت از میزان عقل و شرع خارج شود و به جانب افراط و تفریط گراید، میشود «الحاح شهوت» که مضرّ انسان است. تمام افعالی که از خداوند متعال صادر میشود، از روی حکمت است. حتی شهوت نیز از نعمتهای الهی و از اموری است که وجود آن در نظام آفرینش لازم است.
اهمیت جهاد با نفس و راه نجات از تمایلات نفسانی
این استاد اخلاق با بیان هدف ایجاد تمایلات انسانی در وجود انسانها ابراز داشت: همه تمایلات انسان برای این است که او را به اهداف عالی آفرینش برساند و سبب کمال و حیات دائمی او شود. اگر انسان بتواند در مقام جهاد با نفس برآید و ریاضتها بکشد و هوای نفسش را تسلیم و مغلوب و مقهور خود کند و هدفی جز حضرت حق و لقای الهی و کمالات انسانی نداشته باشد به قرب الهی خواهد رسید.
تولیت مدرسه علمیه قائم چیذر با بیان راههایی که انسان با استفاده از آنها میتواند از تمایلات نفسانی آزاد شود، گفت: برای اینکه انسان بتواند به آزادگی برسد باید هرچه خدا میخواهد، بخواهد و هرچه خدا نمیخواهد، نخواهد. با این نسخه کوتاه اما عالی میتوان به مقامات عالی برسد و الهی و ربّانی و حرّ شود.
وی افزود: اگر انسان بتواند به این نسخه عمل کند و برسد دیگر از مرحله اسیر نفس و هواهای نفسانی بیرون میآید. تمام امورش اصلاح شده و مرضیّ خداست. شر و فساد و گناه در او راه ندارد.
علت نزاعها جنگها چیست
آیت الله هاشمی علیا با بیان علت نزاع و دشمنیها در جامعه بشری، گفت: تمام جنگها، نزاعها، دشمنیها، گناهان از جمله غیبتها و تهمتها، برمیگردد به هوای نفس؛ نزاع بر سر قدرت، منصب، اموال، و حتی در مسائل خانوادگی نیز این هوای نفس است که علت بدبختیهای جامعه بشری شده است.
امتحانات الهی با زینتها و شهوتهای دنیوی
این استاد اخلاق با بیان آیهای از قرآن کریم در رابطه با هوای نفس انسان خاطر نشان کرد: خداوند در قرآن میفرماید «زُیِّنَ لِلنَّاسِ حُبُّ الشَّهَوَاتِ مِنَ النِّسَاءِ وَالْبَنِینَ وَالْقَنَاطِیرِ الْمُقَنْطَرَهِ مِنَ الذَّهَبِ وَالْفِضَّهِ وَالْخَیْلِ الْمُسَوَّمَهِ وَالْأَنْعَامِ وَالْحَرْثِ ذَلِکَ مَتَاعُ الْحَیَاهِ الدُّنْیَا وَاللَّهُ عِنْدَهُ حُسْنُ الْمَآبِ؛ یعنی محبت و عشق به خواستنیها اعم از زنان و فرزندان و اموال فراوان از طلا و نقره و اسبان نشاندار و چهارپایان و کشت و زراعت، برای مردم آراسته شده است؛ اینها کالای زندگیِ زودگذرِ دنیاست؛ و خداست که بازگشت نیکو نزد اوست و این موارد فریبنده انسان است که باید از این امتحان سر بلند شود.
شهوتهای دنیوی بهره چند روزه دنیاست
آیت الله هاشمی علیا در پایان تاکید کرد: تمام شهواتی که انسان را به سوی خود جلب میکند، بهره چند روزه دنیا است. دنیا نزد خداوند بسیار پست و بیارزش است. مرجع عالی آدمی باید خدا باشد.
وی افزود: ماههای رجب و شعبان و رمضان و شبهای جمعه، زمانهای خاصی است که خداوند برای خودسازی انسان قرار داده است.
*حوزه
پایان پیام/.
شبکه های اجتماعی عترتنا: کانال تلگرام / کانال ایتا / کانال سروش / پیچ اینستاگرام / آپارات