×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : دوشنبه, ۱۸ تیر , ۱۴۰۳

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

 ابتلائات زینت و کرامت مؤمن است | سید حسین مؤمنی | عترتنا

به گزارش عترتنا؛ حجت‌الاسلام‌والمسلمین «سید حسین مؤمنی» ۲۹ خردادماه در محفل جشن سومین شب دهه امامت و ولایت در حرم مطهر بانوی کرامت، ابتلائات را زینت مؤمن دانست و با بیان اینکه در مسیر سلوک الی الله انسان باید در دو جبهه غلبه بر هواهای نفسانی و هر آنچه که انسان را به خروج از بندگی خدا سوق می‌دهد، موفق شود، اظهار داشت: چون سالک الی الله خلاف جهت دنیا حرکت می‌کند، باید نسبت به آنچه از تعلقات دنیا و ناملایمات می‌بیند، فائق و پیروز شود.

اهمیت توجه به شدائد درونی و بیرونی

مؤمنی بر اهمیت توجه به شدائد درونی و بیرونی برای رهایی از طریق شیطان و لشکر جهل تأکید نمود و اظهار داشت: همه انبیا و ائمه علیهم‌السلام پس از عبور از یک‌سری آزمون‌ها و ابتلائات، خدا این درجات و رتبه را به ایشان داده است.

ابتلائات زینت و کرامت مؤمن

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت در ادامه ضمن اشاره به برخی از ابتلائات و سختی‌های فوق‌العاده زندگی رسول‌الله صلی‌الله علی و آله با بیان این که ابتلائات زینت و کرامت مؤمن بوده باعث می‌شود تا انسان در مدار بندگی ثابت‌قدم باشد، اظهار داشت: گاه همچون ابتلائات ائمه اطهار علیهم‌السلام از جنس ترفیع مقام و درجه است و گاه از باب کفاره ذنب و خبط و خطایی است که از انسان سرزده است.

وی با بیان این که بلا بر عبد مؤمن نازل می‌شود تا با زدودن ناخالصی‌ها او را به درک درجات بالا نائل سازد، اظهار داشت: وجود نازنین امام صادق علیه‌السلام بلا را زینت مؤمن ذکر می‌کنند؛ چرا که ذات اقدس الهی زیر ناودان بلا رحمتش را بر مؤمنین نازل می‌سازد.

لزوم صبر در بلا و شکر در نعمت

مؤمنی بر لزوم صبر در بلا و شکر در نعمت تصریح نمود و اذعان داشت: بلا نشانه توجه خدا به انسان بوده، نشان‌دهنده اهمیت حضور انسان در مدار بندگی است؛ از رهگذر این بلاها انسان ارتباط بیشتری با ذات اقدس الهی برقرار نموده، نعمت‌ها و رحمت‌های فراوانی نصیب انسان می‌گردد.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر ضمن تشریح ابتلائات و آزمون‌های حضرت ابراهیم، عید قربان را یادآور سرافرازی و پیروزی ابراهیم خلیل الرحمن از یک آزمون و امتحان سنگین دانست و به تشریح ایمان حضرت ابراهیم (ع) در تمسک به ذات اقدس الهی پرداخت.

وی با بیان این که انسان همواره باید باخدا وارد معامله شده، هیچگاه نباید گرفتار دلبستگی‌های دنیا شود و برای‌خدا از همه تعلقات و نفسانیاتش دل بکند، اظهار داشت: انسان برای رسیدن به مقام‌های بلند درگاه الهی باید تمام دلبستگی‌ها را کنار گذاشته، خواسته‌های نفسانی را زیر پا بگذارد و اوامر الهی را امتثال نماید.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت به روایتی از امام موسی کاظم علیه‌السلام دررابطه‌با آثار دعا بر اقتدار در مواجهه با ابتلائات اشاره نمود و ابراز داشت: خداوند متعال در دل تمام بلاها دعا قرار داده است، دعا و تضرع به درگاه ایزد منان مهم‌ترین مؤلفه برای عبور سربلند انسان از وادی ابتلا و بلاست.

دعای صباح بزرگترین گنج در عالم غیبت و شهود

مؤمنی در بخش پایانی سخنان خود ضمن تبیین فرازهایی از بزرگ‌ترین مضامین حکمت، عرفان و کلام در دعای پیامبر اعظم صلی‌الله علیه و آله به امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام اظهار داشت: دعای صباح امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام را می‌توان بزرگ‌ترین ذخیره دنیا و آخرت و جامع‌ترین گنج در عالم غیب و شهود نامید که حصار و قلعه‌ای محکم برای خواننده آن ایجاد و فرد را از آسیب بلاهای روزگار مصون می‌سازد و او را در میان مردم عزیز و دشمن را از آسیب رساندن باز می‌دارد؛ هرکسی مداومت بر این دعا داشته باشد، از مرگ ناگهانی و سخت در امان بوده، رزقش هر روز وسعت می‌یابد.

*اختصاصی عترتنا

پایان پیام/.

شبکه های اجتماعی عترتنا: کانال تلگرام  / کانال ایتا  / کانال سروش  / پیچ اینستاگرام / آپارات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تحریریه عترتنا منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.