×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۵ آبان , ۱۴۰۳

زمان مطالعه: ۲ دقیقه

فرورفتن در فضای مجازی قدرت تحلیل و تفکر ذهن را تعطیل می‌کند | عبدالحمید واسطی | عترتنا

به گزارش خبرنگار عترتنا؛حجت‌الاسلام‌والمسلمین «عبدالحمید واسطی» استاد حوزه و دانشگاه، شامگاه شنبه ۱۶ تیرماه در مراسم عزاداری شب اول ماه محرم در مسجد و مکتب امام صادق (ع) مشهد مقدس با بیان اینکه فرورفتن در فضای مجازی قدرت تحلیل و تفکر ذهن را از بین می‌برد، گفت: کسانی که ۲۴ ساعت در این گوشی‌های همراه هستند فکر و کارشان تعطیل شده است و گمان می‌کنند در این فضای مجازی به آن‌ها اطلاعات می‌رسد و تفکر و فهم آن‌ها روشن می‌شود! قاعده‌اش هم این است که هر چه حجم دریافت ذهنتان بالا برود از یک‌سطحی به بعد ذهن قدرت پردازش خودش را از دست می‌دهد و فقط دریافت‌کننده است و دیگر قدرت تحلیل و پردازش و تفکر ندارد و تعطیل است!

وی ادامه داد: ذهن‌هایی که عادت کردند به‌جای مطالعه به متن‌های کوتاه رجوع کنند و یا به‌جای متن به تصویر رجوع کنند چنین افرادی عادت ذهنی‌شان فقط دریافت است و دیگر تفکر نمی‌شود و فقط دریافت‌کننده هستند. تفکر هم اینجا به این معنا است که نه اینکه من این جمله را نمی‌فهمم و روش فکر نمی‌کنم و این جمله از کجا آمده و چه دلالتی دارد و چه هدفی را دنبال می‌کند و پشت‌صحنه‌هایش کجاست دلیلش چیست قرینه و شاهدش چیست تاریخش کی بوده و چیزهایی که به طور متعارف در سواد رسانه‌ای هست و افراد عادی که اینها را نمی‌دانند؛ یعنی فقط دریافت کنده است، دریافت هم که می‌کند حسش عوض می‌شود.

تغییر حس و خودمحور شدن فرد به جای تحلیل و تفکر

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: اصلاً چند دفعه شده با یک جمله و تصویر یک‌دفعه طرف بگوید عجب! حالم عوض شد بعد حالا به او بگویند این تکذیب شد یا مثلاً دروغ بود! چه حالی پیدا می‌کند؟! این تغییر حال آن حس انسان را می‌گیرد و عوض می‌کند و فرد بر اساس آن حس جدید رفتار می‌کند و همه رفتارش خودمحوری می‌شود.

وی افزود: حالا که خواسته‌اش خودمحوری شد همه خواسته‌هایش از خواسته حرکت به سمت خدا برمگیرد و می‌گوید اینها پیشکش الان زندگی روزانه را اداره کنم کافی است! اصلاً تمام حرف لشکر یزدی هم همین بود که گفتند امام حسین علیه‌السلام می‌خواهد ما را سمت خدا ببرد؛ اما ما گرفتار زندگی روزمره خود هستیم و سمت خدا رفتن پیشکش همین‌جا امنیت و یک مستمری داشته باشیم کافی است تو هم برو دنبال کارت!

*اختصاصی عترتنا

پایان پیام/.

شبکه های اجتماعی عترتنا: کانال تلگرام  / کانال ایتا  / کانال سروش  / پیچ اینستاگرام / آپارات

منبع خبر : اختصاصی عترتنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تحریریه عترتنا منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.