×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : دوشنبه, ۲۶ شهریور , ۱۴۰۳

زمان مطالعه: ۵ دقیقه

در مجالس حسینی محبت و عاطفه کسب کنید و دستگیر دیگران باشید | آیت الله صدیقی | عترتنا

به گزارش خبرنگار عترتنا؛ آیت‌الله «کاظم صدیقی» تولیت حوزه علمیه امام خمینی (ره) ازگل تهران، صبح شنبه ششم مردادماه در جلسه هفتگی درس اخلاق خود که در مسجد امام رضا (ع) این حوزه برگزار شد، با بیان ثمرات عاطفی شرکت در مجالس حسینی و کسب عاطفه و مهربان شدن در این مجالس، گفت: دل شکسته و روح لطیف و رقت قلب از نعمت‌های بزرگ خدا است؛ خدا نکند جوانی در دوران جوانی عاطفه را از دست بدهد. یکی از برکات و آموزه‌های موثر حضور در مجالس توسل حسینی صیانت از رقت قلب است که قساوت قلب بالاترین عذابی است که خداوند متعال بنده‌اش را معزب می‌کند.

قساوت منشا همه بددلی‌ها و بد اخلاقی‌ها

این استاد اخلاق قساوت را منشأ همه بدی‌ها دانست و اظهار کرد: با هیچ تازیانه و چوبی که بدتر از چوب قساوت است، خداوند بنده‌اش را نزده است! لذا عاطفی بودن، مهربان بودن، هوای یکدیگر را داشتن، خوش بین بودن، امیدوار بودن از خصلت‌های خوب افراد مهربان است و منشأ همه بد دلی‌ها و بد اخلاقی‌ها قساوت است! انسان مهربان نمی‌تواند برای کسی اخم کند چون مهربانی جلوه رحمت عام پروردگار است و خدا به همه بندگانش لبخند می‌زند و مهربان است و مقابل آن غضب خداست و خدا نکند کسی گرفتار غضبه الهی شود! لذا یکی از علائم چهارگانه بهشتی بودن، وجه منبسط و چهره باز است که وجه قبض نیست و باز است و با همه با چهره گشاده برخورد می‌کند.

کسب عاطفه در مجالس حسینی

وی تأکید کرد: قساوت ریشه همه بدبختی‌ها است و داروی آن حضور در مجالس حسینی و گریه بر مصائب حضرت است. مکتب امام حسین علیه السلام مکتب محبت است؛ سید الشهدا علیه السلام برای دشمنانی که کمر به قتلش بسته بودند و همه عزیزانش را کشتند باز هم طمع نجات داشت تا حتی قاتل خودش را هدایت کند و این عاطفه حسینی اینگونه بزرگ و وسیع و عمیق است و ما نیز از این مجالس باید به این عاطفه حسینی برسیم.

این استاد حوزوی بیان کرد: نقل است که می‌گویند مرحوم میرزای دربندی با اینکه مجتهد بوده ولی منبر می‌رفت و روضه می‌خواند و با اخلاص دل‌ها را با سوز حسینی بهشتی می‌کرد. خدمت آیت الله جوادی آملی بودیم از باب تشویق ایشان نقل کردند که یکی از علما در عالم رویا قصرهای بهشتی را به او نشان داده بودند که قصر شیخ انصاری خیلی مجلل بود ولی به قصری می‌رسند که فکر می‌کنند برای انبیا است و می‌پرسند برای کیست؟ می‌گویند: برای میرزای دربندی! وی تعجب می‌کند و می‌گویند: این هدیه امام حسین علیه السلام است چون حضرت به کسانی که بازار محبت را گرم می‌کنند عنایت ویژه دارد.

نسبت به انحراف دیگران بی‌تفاوت نباشید و او را کمک کنید

صدیقی با بیان اینکه نسبت به انحراف دیگران بی‌تفاوت نباشید و نجاتشان بدهید، گفت: سفره محبت و کرم سید الشهدا علیه السلام وسیع است تا حدی که می‌خواهد قاتل خویش را هم شفاعت کند اما بعضی‌ها این قدر تنگ نظر هستند که می‌گویند فلانی فلان نقطه ضعف را دارد به ما چه و او را رها می‌کنند و کمکش نمی‌کنند! در صورتی که ما مومن و مسلمان هستیم و نسبت به یکدیگر مسئول هستیم و نباید بی‌تفاوت باشیم!

وی افزود: فردای قیامت از ما می‌پرسند چرا فلانی داشت می‌افتاد دستش را نگرفتید؟ چرا فلانی داشت اشتباه می‌رفت کمکش نکردید؟ جوان هستید پس جوانمرد و دلسوز باشید و هوای ضعفا را داشته باشید، نقطه ضعفی در کسی دیدید بی‌خیال نباشید و نگویید به من چه! برای اهل گناه دعا کنید که خدا آن‌ها را از گناه نجات دهد و همیشه اول دعا کنید به اهل معاصی و با ترحم با آن‌ها برخورد کنید، فرد گدا و گرسنه و فقیری را می‌بینید به او ترحم می‌کنید اما یک جوان که به گناه مبتلا هست کسی به او رحم نمی‌کند و حتی کمکش هم نمی‌کند! خدا پیامبرش را ساحل عاطفه معرفی کرده است که رحمت عالمیان است و رحمت پیامبر برای همه است و شفاعتش هم مخصوص همه امت‌ها است.

با محبت و عاطفه به فکر دیگران هم باشید

این استاد حوزوی تأکید کرد: همانطور که به فکر خودتان هستید به فکر خانواده و دوستان و اقوام و همسایگان‌تان و حتی طلاب به فکر هم حجره‌ای‌هایتان هم باشید، در هفته در ارزیابی‌هایتان به امام زمان عج بگویید فلان سربازتان فلان عیب را داشت و من برای اینکه مزین پادگان شما بشود توانستم آن مشکل او را حل کنم و این اثر این مجالس حسینی است که ما را عاطفی می‌کند و عاطفی شدن هم به لقلقه زبان نیست و باید عملی عاطفی شوید و دست افتادگان را بگیرید و بلندشان کنید، بیراهه را به راه بیاورید و آدم آلوده را باید تمیز و پاک کند، فرد بداخلاق را باید متحول کرد که این ثمره بودن با سید الشهدا علیه اسلام است.

وی خاطر نشان کرد: طلبه باید از ابتدا نیروی مغناطیسی امام زمان عج باشد و بتواند مردم را جذب کند، هر روز یک دلی را با خدا وصل کنید، هر روز یک غافلی را بیدار کنید، هر روز یک دغدغه جدیدی برای اصلاح جامعه داشته باشید، این انحرافات جامعه خصوصا در شبکه‌های مجازی که وجود دارد را بنشینید و فکر کنید و راهکاری برای اصلاح و نجات مردم پیدا کنید. این فضای مجازی امروزه حتی به روستاها هم رسیده و تبدیل به راه جهنم شده و خانواده‌ها را از این طریق دارد به جهنم می‌برد، همه فسادها را برای عموم در دسترس گذاشته است و این دردهایی است که برای حوزه علمیه است که طلاب باید هم خودشان و هم دیگران را نجات دهند.

وی ادامه داد: منشا این نجات هم عاطفه است نه عقل چون عقل چراغ است و اهرم و موتور نیست، علم و عقل راه را نشان می‌دهد اما عاطفه است که انسان را تحریک می‌کند و حرکت می‌دهد و به ایثار و نثار وادار می‌کند؛ لذا از کلاس سیدالشهدا علیه السلام در این دو ماه محرم و صفر باید بیشترین بهره مهربانی و عاطفی بودن را کسب کرد که هم به خود و هم به اطرافیان دلسوزتر باشید و چشمه شوید و دیگران را سیراب کنید که امروز جوانان تشنه محبت هستند و دشمن در حال فریب آن‌ها است و سراب را به آن‌ها نشان می‌دهد که وظیفه ما است که آن‌ها را نجات دهیم.

توسل به امام حسین علیه السلام برای کسب اخلاص و نجات از شرک خفی

صدیقی در پایان با اشاره به اهمیت کسب اخلاص گفت: اهل علم از ریا باید خیلی بترسند که شرک خفی است که خیلی هم مبتلا هستند! شرک خفی خیلی خطر دارد هر وقت به امام حسین علیه السلام متوسل می‌شوید از حضرت بخواهید که از آن اخلاص غلام سیاه که دریای اخلاص بود به شما هم بدهد و همانطور که او وصل به دریای اخلاص الهی بود از خدا بخواهید که شما را هم وصل کند و یک قطره از آن اخلاص را در وجود شما هم بریزد؛ بدانید که اخلاص کار هر کس نیست سری از اسرار الهی است. بعد اگر خدا شما را با اخلاص مشاهده کند همه امور شما را خودش کفایت می‌کند و به غیر خودش شما را واگذار نمی‌کند.

*اختصاصی عترتنا

پایان پیام/.

شبکه های اجتماعی عترتنا: کانال تلگرام  / کانال ایتا  / کانال سروش  / پیچ اینستاگرام / آپارات

منبع خبر : اختصاصی عترتنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تحریریه عترتنا منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.