زمان مطالعه: ۲ دقیقه
حجت الاسلام والمسلمین ناصری با اشاره به جریان حرکت کشتی حضرت نوح(ع) به تبیین اثر اسماء الله در حرکت و توقف آن پرداخت.
به گزارش پایگاه تحلیلی عترتنا / در محضر علماء: حجت الاسلام و المسلمین شیخ جعفر ناصری از اساتید اخلاق حوزه علمیه اصفهان طی سخنانی درباره آثار اسماء الله به نکات مهمی درباره آثار اسم غفور و رحیم اشاره نمودند که متن گفتارهای ایشان در این باره در ادامه می آید.
به جریان در آمدن کشتی حضرت نوح(ع) با اسماءالله
در سوره هود درباره حضرت نوح می فرماید: «وَ قال ارکَبوا فیها بِسم الله مَجریها و مُرسها؛ و(نوح) گفت: در آن کشتی سوار شوید که روان شدنش و ایستادنش به اسم الله است. هود/۴۱».
اسم الله این کشتی را به جریان می اندازد. یعنی استارت حرکتی و شروع آن اسم الله است و بازدارنده آن هم اسم الله است. به حساب قواعد حروف و طبایع حروف و کاربردهای حروف که اسماء مرکب از آن است، بسم الله مَجری با بسم الله مُرسی باید فرق کند.
اگر بنا شد اسم الله مقام باشد و اراده کار کند آن امرش جداست، اما اگر بنا شد که حضرت با اسم الله کشتی را به جریان بیندازد آن با اسم اللهی که کشتی را باز میدارد فرق دارد.
آثار اسم غفور و رحیم
«اسم الله» کشتی حضرت نوح را به حرکت درمی آورد و «اسم الله» کشتی را از حرکت باز میدارد. لطافتش در این است که خداوند آن اسم الله را آخر آیه میآورد: «إِنَّ رَبِّی لَغَفُورٌ رَحیم».
اسم غفار و غفور و غافر برای مَجری است که چند آیه بعد میفرماید: «وَ یا قَوْمِ اسْتَغْفِرُوا رَبَّکُمْ ثُمَّ تُوبُوا إِلَیْهِ یُرْسِلِ السَّماءَ عَلَیْکُمْ مِدْراراً وَ یَزِدْکُمْ قُوَّهً إِلى قُوَّتِکُمْ وَ لا تَتَوَلَّوْا مُجْرِمین؛ ای قوم من از پروردگارتان استغفار کنید، سپس بسوی او باز گردید تا(نعمتها و باران) آسمان را پی در پی برشما فروفرستد و شما را نیرویی بر نیرویتان بیفزاید و خلافکارانه روی بر نتابید. هود/۵۲».
با استغفار، نعم الهی ارسال میشود و قوتی به انسان میرسد. برای حرکت کشتی نیاز به قوت و قدرت هست.
اثر اسم رحیم
باز در همان سوره، حضرت نوح به پسرش گفت: «یا بُنَیَّ ارْکَبْ مَعَنا؛ ای فرزندم سوار شو با ما. هود/۴۲»؛ فرزند گفت: «سَآوی إِلى جَبَلٍ یَعْصِمُنی مِنَ الْماءِ؛ بزودی به سوی کوهی پناه می برم که مرا از آب حفظ می کند!» حضرت نوح فرمود: «لا عاصِمَ الْیَوْمَ مِنْ أَمْرِ اللَّهِ إِلاَّ مَنْ رَحِمَ؛ امروز هیچ نگهدارنده ای در برابر فرمان خدا نیست مگر کسی را که خدا بر او رحم کند. هود/۴۳».
یعنی عصمت و نگهداری، شاملِ «مَن رحِم» میشود؛ یعنی همان اسم رحیم؛ پس بازدارندگی و امساک و عصمت را باید در اسم رحیم جستجو کرد.
*نرم افزار الهادی آثار ایشان
پایان پیام/.
شبکه های اجتماعی عترتنا: کانال تلگرام / کانال ایتا / کانال سروش / پیچ اینستاگرام
دیگر مطالب سرویس در محضر علماء را اینجا کلیک نموده و بخوانید