×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳

زمان مطالعه: ۲ دقیقه

آیت‌الله جاودان در پاسخ به فردی که درخواست توصیه‌ای برای شروع به تهذیب نموده بود دو توصیه عملی و دو توصیه مطالعاتی را بیان نمود.


توصیه عملی و مطالعاتی آیت‌الله جاودان برای شروع به تهذیب

به گزارش پایگاه تحلیلی عترتنا / تهذیب و اخلاق: در بخش پرسش های برگزیده پایگاه اطلاع رسانی آیت‌الله جاودان این استاد برجسته اخلاق شهر تهران به پرسشی درباره توصیه‌ای برای شروع به تهذیب پاسخ داده اند.

در ادامه متن این پرسش و پاسخ این استاد اخلاق از نظرتان می گذرد.

سلام و عرض ادب خدمت استاد بزرگوار و عزیزم حاج اقای جاودان و تبریک سال جدید و ارزوی طول عمر و توفیقات بیشتر برای شمامطلبی که می خواستم محضر مبارکتان عرض کنم این است که بنده ۲۳ سال دارم می خواهم شوع به تهذیب و تزکیه کنم البته بنده نماز می خوانم و اهل روضه و توسل به اندازه خودم هستم از محضر حضرتعالی خواهشمندم مراحلی را که باید قدم به قدم طی کنم را برایم به صورت جامع و مانع بیان فرمایید ایا باید برنامه خاصی داشته باشم؟ و اگر توصیه خاصی مد نظر شما برای بنده و امثال من هست بفرمایید التماس دعا و ممنون.

پاسخ آیت الله جاودان و دو توصیه برای شروع به تهذیب

دو توصیه عملی

ابتدا باید دو کار اصلی انجام دهید:

  1. گناه را ترک نمایید.
  2. گناهان و تقصیرات گذشته را جبران کنید.

دو توصیه مطالعاتی

اگر بخواهیم گناهان را ترک کنیم باید آنها را بشناسیم، بنابراین فعلا کتاب گناهان کبیره مرحوم آقای دستغیب را مطالعه کنید البته با دقت و تامل. و بعد از تسلط بر مطالب کتاب بکوشید برای عمل به آن.

هر تهذیبی که با ترک گناه شروع نشود صحیح نیست و نتیجه ندارد. بعد از تسلط بر ترک گناه  آن وقت کتاب چهل حدیث مرحوم حضرت امام رضوان الله علیه را مطالعه کنید، راهها آنجا مشخص شده است.

یادآور می‌شود، آیت‌الله محمدعلی جاودان از اساتید برجسته اخلاق و تاریخ اسلام و از شاگردان برجسته علامه عسکری و آیت‌الله حق‌شناس است که کرسی درس اخلاق ایشان چهارشنبه‌ها در حسینیه شیخ مرتضی زاهد برگزار می‌شود و در دوران شیوع کرونا به صورت مجازی از کانال‌های رسمی این استاد اخلاق برگزار می‌گردد.

*عترتنا

پایان پیام/.

شبکه‌های اجتماعی عترتنا: کانال تلگرام / کانال ایتا  / کانال سروش  / پیچ اینستاگرام

دیگر مطالب سرویس تهذیب و اخلاق را اینجا کلیک نموده و بخوانید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تحریریه عترتنا منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.